کد خبر: 170702139975
بازارتولید و بازرگانیروزنامهعصر انقراض (طنز)

نگوییم نقص، بگوییم عدم کارایی صد در صدی

آماری عجیب از نقص فنی خودروهای صفر کیلومتر.

راضیه حسینی

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران: «خودروهایی داریم که مشمول معاینه فنی نیستند اما برای تخفیفات تردد در طرح ترافیک و گرفتن معاینه فنی برتر مراجعه می‌کنند.

خیلی تفاوتی بین این خودروها با خودروهایی نیست که مشمول معاینه فنی هستند. خودرویی داریم که یکی دو سال از زمان ساخت می‌گذرد اما نقص در سیستم ترمز و آلایندگی دارد.»

بیایید به جای واژه‌ی منفی «نقص» از «عدم کارایی صد درصدی» استفاده کنیم. از این به بعد هم به خودروهایی که نقص فنی دارند بگوییم دچار «عدم کارایی صد در صدی فنی» شده‌اند. همین جمله می‌تواند نگاه‌مان را به این خودروها تغییر دهد و باعث شود با آرامش خیال و بدون ناراحتی، برای خرید همین ماشین‌ها، یک سال  و گاهی هم بیشتر، منتظر بمانیم.

بعد از رسیدن به دست‌مان هم، اگر به هر دلیلی در معاینه فنی رد شد، خیال‌مان راحت باشد که هیچ چیز از ارزش‌های خودروی‌مان کم نشده و فقط کمی دچار عدم کارایی است، که آن هم به مرور، برای ما، حل می‌شود.

مثلاً خودروی صفرمان اندازه‌ی ماشین‌های به جا مانده از جنگ جهانی دوم مشکل آلایندگی دارد، نباید سریع بهش انگ بچسبانیم و او را خودرویی بی‌خاصیت و معیوب بدانیم. باید در کنارش بمانیم و به او امید دهیم. می‌توانیم یک سری جملات انگیزشی به باکش ببندیم . مثل این:

«نگاه کن آقای رنگو، همه‌ی این ماشینایی که می‌بینی مثل همن. اکثرشون بالاخره یه مشکلی دارن. این‌جا خبری از خودروهای داخلی باکیفیت نیست، ولی همه‌ی مردم شهر، باز هم امیدوارن، باز هم از خودروسازها ماشین می‌خرن، می‌دونی چرا آقای رنگو؟ چون چاره‌ی دیگه‌ای ندارن.

آقای رنگو… آقای رنگو داری گوش می‌دی؟»

ولی متأسفانه آقای رنگو  چند دقیقه پیش توسط یکی از همین خودروهای تقریباً صفر کیلومترِ دچار عدم کارایی صد رد صدی، زیر گرفته شد و به آسفالت کف خیابان چسبید. سرنشینان خودرو در تلاشند تا با کاردک آقای رنگو را جمع کنند و در اولین فرصت خودرو را به تعمیرگاه ببرند.

حواس‌تان باشد یک وقت  نگویید آقای رنگو تصادف کرد و مرد. بگویید برخورد، از نوع بسیار نزدیک با خودرویی داشت و دچار پریدگی روح از بدن شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا