کد خبر: 091102150493
بازارها و خدمات مالیروزنامهسلامت و رفاه

وزارت بهداشت اظهارات قالیباف درباره تورم ۱۰۷ درصدی دارو را تکذیب کرد

روز شنبه هفته جاری رئیس مجلس تورم اقلام دارویی را ۱۰۷ درصد اعلام کرد که وزارت بهداشت به آن واکنش نشان داد و این عدد را تکذیب کرد.

عصراقتصاد: وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تورم دارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت دارو کمتر از نصف نرخ تورم سال است اعلام کرد: تورم ۱۰۷ درصدی اقلام دارویی به هیچ وجه صحت ندارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت،‌ در حال حاضر ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

طبق اعلام وزارت بهداشت، سال گذشته با اجرای طرح «دارویار» و تثبیت و کاهش پرداختی از جیب مردم در خرید دارو، حدود ۱۴ هزار قلم دارو زیر پوشش این طرح قرار گرفت تا افزایش نیافتن سهم پرداختی از جیب مردم تضمین شود.

همچنین براساس اعلام این وزارتخانه،‌ در حال حاضر و در نتیجه تخصیص ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به اقلام دارویی وارداتی و ‌نیز مواد اولیه داروهای تولید داخلی، تورم دارو نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد و کمتر از نصف نرخ تورم سالانه کشور است؛ بنابراین تورم ۱۰۷ درصدی اقلام دارویی به هیچ وجه صحت ندارد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: در صورت اختصاص ندادن ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، پیش‌بینی می‌شد که قیمت دارو تا ۲ برابر افزایش یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه هفتم دی‌ گفته است: در نامه رسمی به رئیس جمهوری اعلام کردم که اکنون به ۲۸ قلم کالای اساسی در کشور، ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان داده می‌شود ولی مگر ما چقدر منابع ارزی داریم؟ اکنون در حوزه بهداشت و درمان نیز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم چرا باید دارو ۱۰۷ درصد گران شود.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: چرا باید به جای هشت قلم کالای اساسی، ۲۸ قلم کالای اساسی، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کند. حتماً اگر ۲۸ قلم را ۳۰ قلم کنیم، ۲۰ میلیارد دلار هم بدهیم کم است. در حالی که باید به کالاهای اساسی مردم ارز اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دوستان گفتند که حتی یک قلم هم کالا با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد نمی‌شود، بعد بررسی کردند و دیدند که ۲۸ قلم کالا وارد می‌شود، این منفعت ناشی از تفاوت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با نرخ ۳۶ هزار تومانی تالار ارز نصیب چه کسی می شود؟ معلوم نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا