کد خبر: 04030028978
دولتسیاست

وزارت رفاه باید بزرگترین وزارتخانه باشد

دبیرکل خانه کارگر، گفت: تمرکز بر نظام تامین اجتماعی به معنای یکی کردن قوانین و چارچوب ها و تلاش برای ایجاد بسترهای لازم است و اینگونه است که تشکیل وزارت رفاه معنا پیدا می‌کند. بزرگترین وزارتخانه ما باید وزارت رفاه باشد چراکه خواسته ما ایجاد نظام جامع رفاهی است.

به گزارش ایسنا،  علیرضا محجوب در برنامه افتتاحیه همایش “ایران ۱۴: رفاه و تامین اجتماعی” که به صورت مجازی و به همت موسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: خواسته ما نظام جامع رفاهی است. تا آغاز هزاره جدید تعریف دنیا از رفاه به سیری و گرسنگی معطوف می‌شد اما امروزه “مدارهای رفاهی” تعریف کننده رفاه هستند. ما انتظار داریم کوشش اساسی و تمرکزی اساسی برای “نظام چند لایه” شکل گیرد که در قانون برنامه وجود دارد اما تا کنون عملیاتی نشده است.

دبیر کل خانه کارگر ادامه داد: تاریخ تامین اجتماعی در دوره میانی با اقدام تعاونی از سال ۱۳۲۷ آغاز اما تاریخ تامین اجتماعی در دوره جدید با “مقاوله نامه ۱۰۲” آغاز می‌شود. پیش از این اما در احکام اسلامی شاهد دستور مستمری و احکامی نظیر زکات و… بوده‌ایم.

حتی حکومت‌های شیعه دستورات خاصی داشتند و به دانشمندان مستمری می‌دانند.

در واقع مستمری رساندن بیشتر به نیازمندان جزء افتخارات بود.

وی ادامه داد: رکن رکین دولت رفاه و دولتهایی که به هر شکل با نظام برنامه‌ای کار می‌کنند روشن بودن سیاست های رفاهی و عملیات رفاهی است که در صدر آن “چگونگی اقدامات” در عرصه تامین اجتماعی قرار دارد.

 بنیاد رفاه، بنیاد دگرگونی “خط سیاست‌های رفاهی” و “توقعات رفاهی” و “هزینه کرد رفاهی” و “خط فقر مطلق” اقدامات تامین اجتماعی است که نظام عملیاتی اقدامات رفاهی هر دولتی در عرصه سیاست های رفاهی و مالی دولت‌ها باید معطوف به این موضوعات باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم قالبهای جدیدی در نظام تامین اجتماعی داشته  و دولتها معطوف به دولت رفاه باشند.

در صدر موضوعات تاریخی هزاره بشر، “رفاه کهن سالان” است.

باید برای کهنسالان فکر اساسی کرد.

سالمندی مهم‌ترین موضوعی است که از سال ۱۴۱۵ به بعد در اوج آن قرار می‌گیریم.ش

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا