کد خبر: 2609999167
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر بهداشت: تجهیزات پزشکی فناورانه تولید داخل با ارز نیمایی قیمت‎گذاری می‎شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که دیروز دستور دادم، قیمت تجهیزات فناورانه‎ای که در شرکت‎های دانش‎بنیان تولید می‎شود با ارز نیمایی تعیین شود تا این شرکت‎ها تقویت شوند.

سعید نمکی، در دوازهمین مراسم پویش راه سلامت در مراسم رونمایی از ۹ پروژه پژوهشی و فناورانه وزارت بهداشت از مجموع ۱۴۰۰ پروژه ره سلامت که قرار است تا اردیبهشت سال آینده افتتاح شود، افزود: با توجه به تولیدات بسیار با ارزش فناورانه پزشکی در شرکت‎های دانش‎بنیان، دیروز دستور دادم، قیمت تجهیزات فناورانه‎ای که در این شرکت‎ها تولید می‎شود با ارز نیمایی تعیین شود تا این شرکت‎ها تقویت شوند، همچنین دستور دادم دانشگاه‎های علوم پزشکی محصولاتی را که در شرکت‎های دانش‎بنیان تولید می‎شود از این شرکت‎ها خریداری کنند و دیگر از منابع خارجی خرید نکنند، حتی اگر قیمت محصولات خارجی ارزانتر باشد.

وزیر بهداشت گفت: یکی از دغدغه‎های من قبل از ورود ویروس به کشور تامین تجهیزات ضدعفونی‎کننده و داروهای مورد نیاز بود. در این شرایط شرکت‎های تولیدکننده به کمک وزارت بهداشت آمدند یکی از کمک‎های این شرکت‎ها تولید داروهایی مثل رمدسیویر بود و گر چه هنوز در دنیا این داروها به عنوان داروی درمان کرونا تایید نشده‎اند اما هر چقدر کم اثر هم باشند نباید مردم ایران از این امکان محروم نشوند.

وی درباره تولید داروی رمدسیویر گفت: هشت شرکت دارویی پروانه تولید رمدسیویر را گرفته‎اند و به سازمان غذا و دارو دستور دادم صدور پروانه و ورود تولیدات این شرکت‎ها را به بازار تسریع کنند و امروز یکی از کشورهایی هستیم برای این دارو هرگز مشکلی نخواهیم داشت.

نمکی: اولین وزیری هستم که جلوی واردات تولید مشابه داخل را گرفتم

نمکی گفت: اولین وزیری هستم که گر چه برخی کتمان می‎کنند، روز اول که پشت میز نشستم دستور دادم اگر دارویی مشابه داخلی دارد واردات آن ممنوع است. قبل از من هرگز با این حدت و شدت این کار انجام شد گر چه ترکش‎هایی خوردیم چه تجهیزات پزشکی چه دارو اگر تولیدکننده داخل دارد و کیفیت دارد تا زمانی که من پشت میز وزارت بهداشت هستم اجازه واردات آن را نمی‎دهم در مورد قیمت و پوشش بیمه‎ای هم از تولیدات داخلی حمایت می‎کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تنها راه توسعه کشور توجه به پژوهش و تحقیقات است در زمان دولت تدبیر و امید پنج هزار شرکت دانش‎بنیان در کشور مستقر که ۱۵۰۰ شرکت ان در د انشگاه‎های علوم پزشکی بودند و من در زمانی که معاون سازمان برنامه بودم بودجه این شرکت‎ها را افزایش دادم.

راه برون رفت از مشکلات درازکردن دست و پا جلوی آمریکا نیست

وی گفت: اگر بر دانش و دانشمند داخل تکیه کنیم از این شرایط سخت بیرون می‎رویم و اگر دست و پا به سمت بیگانگان دراز کنیم هرگز این از شرایط سخت بیرون نمی‎رویم.

وی افزود: راه برون رفت کشور از بحران‎ها درازکردن دست و پا به سمت آمریکا نیست، در بیرون مرزها پیام دلخوش کننده‎ای دریافت نمی‎کنیم، بزرگترین نقطه قوت ما تکیه بر توان و داشته‎های داخل کشور است.

نمکی گفت: من از روزهای نخست درگیری کرونا در چین تمام ذهن و روح و تمام وجودم درگیر این طوفان بود که قرار است برسد. اما همان زمان و قبل از اینکه بیماری به کشور بیاید برای تولید تست پی‎سی‎آر در دو مرکز یکی انستیتوپاستور و دیگری دانشگاه تهران اقدام کردیم و مرکز تولید کیت را راه انداختیم. شرکتهای دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت سواپ‎های نمونه‎برداری را در کمتر از دو ماه ساختند.

وی افزود: در زمان شروع کرونا در ایران به شدت با کمبود مواد ضدعفونی‎کننده و ماسک روبه‎رو بودیم اما در کمتر از ۵۰ روز شرکت‎های دانش‎بنیان هم ساختند و هم قدرت صادرات پیدا کردند، این افتخار بزرگی است.

وزر بهداشت افزود: به محض اینکه فهمیدیم دارویی ممکن است موثر باشد شرکت‎های دانش‎بنیان ساخت آن را شروع کردند و با قیمت یک صدم آنچه از بیرون با منت می‎دادند یا نمی‎دادند، در کشور تولید کردند. آمریکایی‎ها بر خلاف آنچه می‎گویند دارو تحریم نیست عمل کردند و دنیا را فریب دادند.

نمکی گفت: اگر کشوری می‎خواهد در امر توسعه قدم بردارد تاثیرگذارترین عامل آن پژوهش است. در خیلی کشورها از جمله ایران اندیشه جست‎وجوگرانه را فقط در دانشگاه‎ها می‎بینیم اگر قرار باشد پژوهش نهادینه شود باید روحیه پژوهشگرانه را در کودکان و از مدرسه تقویت کنیم.

در این مراسم از پروژه تولید داروی رمدسیویر در یک شرکت دارویی در ساوه، تولید دستگاه سونوگرافی و داروی توسیلیزوماب در کرج، تولید سواب‎های نمونه‎برداری در شهرکرد، تولید الکتروکاردیوگراف ۱۲ و لوله‎های خونگیری بدن خلا و سانتریفیوژهای رومیزی در اصفهان، تولید ماده موثره داروی دولوکستین در کرمانشاه، تولید رزین‎های کروماتوگرافی در تبریز و تولید دستگاه لاپاراسکوپی در شیراز است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا