کد خبر: 271001116984
اقتصاداقتصاد کلانبورسصنعت و معدن

پارازیت روی سیگنال مثبت عرضه خودرو در بورس کالا

تحقق شعار سال با عرضه خودرو در بورس کالا

 زینب غضنفری

در مدت زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا انجام می‌گیرد، حواشی بسیاری در این بازار ایجاد شده است؛ یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت حاشیه در این خصوص این است که دست دلالان در این بازار کوتاه شده و به عناوین مختلف سعی در اختلال در عرضه خودرو در بورس کالا دارند.

در این میان، چند روزی است که صدای شورای رقابت در بازار خودرو به گوش می‌رسد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است.

برخی معتقدند از زمانی که پای شورای رقابت به بازار خودرو باز شد و قیمت‌گذاری این محصول به این نهاد سپرده شد، صنعت خودروسازی کشور به جاده خاکی منحرف شد و سرمنشا زیان انباشته فوق سنگین این روزهای خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری است که به نیت کنترل بازار و حفظ سطح رفاه مردم انجام شد اما؛ آن چه که در عمل اتفاق افتاد نتیجه‌ای جز کاهش قدرت خرید مردم و سطح رفاه عمومی‌نداشت.

آزمونی که از ابتدا خطا بود و اشتباه بودن آن در گذر زمان بر همگان عیان شد، گویا قرار است مجددا آزموده شود! در روزهایی که خودروسازان به واسطه بازار مطلوب و کارای بورس کالا، اقدام به فروش محصولات خود به مصرف‌کننده نهایی می‌کنند و تولیدات به صورت مستقیم به خریدار واقعی می‌رسد، برخی بی میل نیستند که مجددا پای شورای رقابت را به گود باز کنند.

حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که از عرضه خودرو در بورس کالا چه کسانی متضرر می‌شوند که تحت هر عنوان و با هر دلیل و برهانی به دنبال مختل کردن آن و بازگرداندن خودرو به مسیر قبلی هستند؟!

از زمانی که پای خودرو به معاملات بورس کالا باز شد، چرخ تولید خودروسازان با شتاب بیشتری حرکت کرد که مؤید این موضوع گزارش‌های ماهانه خودروسازان از تولید و فروش خود است. نباید فراموش کرد که در همین روزها بود که از جاده مخصوص و از اهالی کارخانه ایران خودرو خبر شکستن رکورد تولید خودرو شنیده شد و قطعا اگر با همین فرمان پیش رود، رکورهای سال‌های اخیر به طرز قابل ملاحظه‌ای جابه‌جا خواهد شد که این خبر و اتفاق مثبتی برای سهامداران بی شمار این شرکت می‌باشد که تشنه بازدهی و کسب هستند و نفع این اقدام به بسیاری از مردم عادی خواهد رسید.

با این حال، گویا برخی چه خواسته و چه ناخواسته به دنبال منافع عده‌ای اندک حرکت می‌کنند و نفع شخصی را به نفع همگانی ترجیح می‌دهند.

رهبر معظم انقلاب سالیان متمادی است که بر تولید تاکید می‌کند و همانند چندین دوره قبل، «تولید» را نیز در شعال سال جاری گنجاند و باز هم بر این امر مهم تاکید کرد. آمارها و ارقام در بسیاری از حوزه‌ها خبر خوشی از تولید نمی‌دهند و به نظر نمی‌رسد اقدام جدی و چندانی در راستای بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته باشد. در این بین، شاید یکی از معدود مواردی که راستای تحقق شعار سال «تولید، اشتغال‌زایی، دانش بنیان» صورت گرفته، ورود خودرو به بورس کالا و تعیین سازوکار عرضه و تقاضا و تعیین قیمت آن در محیطی شفاف باشد.

آمارها نشان می‌دهد که تولیدات خودروسازان با عرضه محصولاتشان در بورس کالا شتاب گرفته و در کنار آن، با واقعی شدن قیمت‌ها و تعیین قیمت به دست فروشنده و خریدار واقعی، نفع اصلی به جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رود و در صورتی که این امر با عرضه‌های بیشتر و متنوع‌تر گسترش یابد، دست دلالان از این بازار کوتاه‌تر خواهد شد و قطعا در چنین فضایی، سنگ‌اندازی‌های بسیاری صورت خواهد گرفت و تلاش‌های متعددی صورت خوهد گرفت که بازار خودرو را به دست عده‌ای اندک بسپرند و مجددا به همان جاده خاکی بازگرداند.

امید است در فضایی که به سمت شفافیت در حال حرکت است و برخی به دنبال غبارآلود کردن آن هستند، دولت اقدامات و تصمیماتی بگیرد که به نفع عموم مردم باشد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا