کد خبر: 2402994530
بورس

پولبک شاخص کل به تراز ۱میلیون واحدی

بازار سرمایه پس از صعودهای مداوم در چند ماه گذشته و عبور از تراز یک‌میلیون واحدی سرانجام وارد فاز اصلاحی شد.

رالی صعودی بورس پس از عبور از محدوده ۳۰۰ هزار واحدی در پاییز سال گذشته  در حالی ادامه یافت که در این مدت به دفعات تغییراتی در مصوبات و حتی استعفا رئیس سازمان بورس را شاهد بودیم.

فراز و نشیب جزو ذات جدایی‌ناپذیر هر روندی صعودی یا نزولی در بورس است و این برگشت‌های موقتی یا اصلاحی (پولبک) سبب جایگزینی سهامداران تازه‌نفس می‌شود.

پولبک در لغت به معنای بازگشت و عقب‌کشیدن و مترداف کلمه hook به معنی قلاب است. به همین دلیل در نمودارها نیز به شکل قلاب نمایان می‌شود. معنای دیگری که برای این کلمه می‌توان در نظر گرفت خداحافظی است چراکه در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد.

شاخص کل ۶ مهر ۹۸ در تایم فریم هفتگی پس از رسیدن به ۳۳۰ هزار واحد وارد فاز اصلاحی شد که در این مرحله شاخص کل با کاهش ۳۰هزار واحدی  در ۲۵ آبان به حمایت روانی ۳۰۰ هزار واحد واکنش مثبت نشان داد و دوباره روند صعودی را از سر گرفت. در ادامه روند صعودی شاخص کل ۷ دی  وارد تراز ۳۹۰ هزار واحدی شد که در این سطح با رشد عرضه شاخص وارد فاز اصلاحی شد و این مرحله ۷ روز طول کشید. ۱۴ دی تراز ۳۴۰هزار واحدی به عنوان حمایت سبب تمام‌شدن فاز اصلاحی و ادامه روند صعودی شده است.

آخرین مرحله اصلاحی ۱۰ اسفند در سطح ۵۶۶ هزار واحدی رخ داد که ۱۴ روز طول کشید و در ۲۴ اسفند و تراز ۵۰۷ هزار واحدی پایان یافت. از ۲۴ اسفند حرکت شاخص به طور رالی ادامه یافت. در این روند صعودی گمانه‌زنی‌هایی از احتمال وجود روند اصلاحی در سطوح ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار واحد از سوی کارشناسان مطرح می‌شد اما شاخص کل توانست پس از عبور از سطوح ذکرشده مقاومت چند ساله در تراز ۸۳۰ هزار واحد را پشت‌ سر بگذارد. این جا بود که گروهی از کارشناسان به خود جرات دادند و از ترازهای یک، دو و چند میلیون صحبت کردند. در مقابل نیز بودن گروهی از کارشناسان که به وجود حباب در بورس هشدار می‌دادند.

شاخص کل در هفته جاری پس از عبور از تراز یک‌میلیون واحدی توانست تا یک‌میلیون و ۴۳ هزار واحد صعود کند. مرز یک‌میلیون واحدی از نظر روانی از سطوح مهم بورس بود و برگشت شاخص به سطح یک‌میلیون واحدی از اعتبار عبور از این تراز نمی‌کاهد بلکه به نوعی اعتبار این سطح را افزایش می‌دهد.

همانطور که در گزارش دوشنبه با وجود سبزپوشی شاخص به نزولی‌شدن ۵۶ درصد نمادها اشاره کردیم و گفته شد که به دلیل کاهش شاخص کل (هم‌وزن) کلیت بازار سرمایه  نزولی است. در ادامه روند نزولی شکل‌گرفته از اولین روز هفته به دلیل شناسایی سود و ریسک‌گریزی گروهی از معامله‌گران، دیروز نیز از ۵۷۴ نماد داوستدشده ۸۰ درصد نمادها (۴۶۳) نزولی شد.

با توجه به اینکه کارشناسان تکنکیال معتقدند که برگشت‌های اصلاحی در هر بازاری امری طبیعی  و برای ادامه روند حتی ضروری است، به نظر می‌رسد این کاهش نیز از نظر مقدار تا محدوده یک‌میلیون واحد پولبک داشته باشد.

شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس با ۵۹۴۹، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۸۴۸، ملی مس ایران با ۱۸۱۲ و بانک ملت با ۱۳۹۴ واحد در حالی بیشترین تاثیر منفی را در کاهش ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحدی شاخص کل در معاملات دیروز داشتند و از سوی دیگر شرکت‌های مخابرات ایران با هزار، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۸۰۳، پالایش نفت اصفهان با ۵۰۰ و سایپا با ۳۲۸ واحد تاثیر مثبت بیشترین مانع را در کاهش بیشتر شاخص کل ایجاد کردند.

روند معاملات دیروز نشان‌دهنده سبقت معامله‌گران برای فروش از یکیدیگر بود به طوری که در نماد «شستا» که ابتدای معاملات صف خرید حدود ۳۰۰ میلیونی داشت با شروع معاملات در یک‌ساعت پایانی نه‌تنها صف خرید عرضه شد بلکه صف فروش را برای لحظاتی تجربه کرد و در نهایت آخرین معامله شستا در منفی ۲ درصد بود اما با توجه به معاملات پر حجم در ۵ درصد مثبت، قیمت پایانی این نماد ۲ درصد مثبت بود که همین امر تاثیر سبب تاثیر مثبت ۸۰۳ واحدی شستا در مجموع حرکت شاخص کل شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا