کد خبر: 250303162841
اقتصادبازارها و خدمات مالیروزنامه

پیام تورمی همستر تحقیرکننده بورس!

مهران ابراهیمیان

موج انتخابات کشور را فرا گرفته و نقل محافل و نشست های خانوادگی و گعده های سیاسی و رفاقتی است.  این که چه کسی رئیس جمهور می شود و چه می گوید و…

 اما در همین حال رشد نقدینگی همچنان  در سطوح بالایی ۲۰ درصد ادامه  و حجم زیادی از پول هر روز در حال پارک شدن در بانک ها و دریافت سود هستند. این در حالی است که بورس به خاک سیاه نشسته و همستر تلگرامی ارج و قرب اش بیشتر از بورس شده است!

 دولت که عمرش رو به پایان است تمام تلاش خود را کرده تا این روزها اوضاع را خوب جلوه دهد اما واقعیت این است که سیاست پولی افزایش نرخ بهره و پارک پول در بانک ها و یا جذب آنها از طریق اوراق اخزا برای جبران کسری بودجه با نرخ های بالای ۳۰ درصد تا ابد آرامش برای اقتصادی که تولید آن از صرفه افتاده، ماندگار نیست. با این اوصاف حفظ کنترل تورم که تابعی از نقدینگی و سرعت گردش پول است برای بلند مدت و حتی میان مدت امکان پذیر نخواهد بود.

  لذا به جرات می توان گفت که دولت بعدی دیگر قادر به  ادامه این شرایط آرام اما مه آلود  در بازارهای مالی و پولی نخواهد بود و چنانچه مجموعه ای تدابیر در هم تنیده و منطقی را نگیرد، باید منتظر موج تورمی جدی در نیمه دوم سال بود.

دولت بعدی باید بداند که نرخ های سود بالا بالاخره برای حفظ ارزش خود هم که شده به گردش در خواهند آمد و تا ابد پشت سد بلاتکلیفی  سیاست های دولتی و نرخ های بالای سود نخواهند ماند و سر ریز خواهد شد و مقاصد دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهد کرد که معمولا به عنوان کالای جانشین به شمار می روند.

بازارهایی چون بورس، بازار ارز، خرید  اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه گذاری ویا با درآمد ثابت ، ارزرمز، مسکن  و خرید اجناس و… همگی می توانند به عنوان بازارهای بالقوه ای باشند که با کوچکترین حرکت نقدینگی  بر هم بریزند و متاسفانه دولت با مجموعه سیاست هایی که در پیش گرفته تنها به فکر تامین بودجه خود بوده تا ایجاد موج گیرهای موثر و کارآمد برای  سونامی های نقدینگی!

هم اکنون  بورس به عنوان یکی از کارآمدترین بازارهای هر کشور با بی توجهی سیاستگذاران در سالهای اخیر و ذوب کردن هزاران میلیارد تومان سرمایه سهامداران خرد اعتماد خود را به اندازه ای از دست داده که مردم سر به کلیک کردن روی صفحه گوشی و بازی با همستر روی آورده اند و لذا بورس نخواهد توانست جاذب حجم عظیمی از نقدینگی شود.

در مقابل ۱۵میلیون فعال در بازار رمز ارز نیز نشان از خروج جدی سرمایه از چرخه واقعی اقتصاد دارد و هر روز همستر هزاران نفر را با این بازار بی اثر در اقتصاد کشور آشنا می کند.

 دولت بعدی باید بداند که با چالشی عظیم  روبرو خواهد شد زمانی که سر ریز نقدینگی از سد بانکی رخ دهد و متاسفانه باید اذعان داشت که  این سر ریز دیری نخواهد پایید.

انتظار این است که خیلی زودتر هر یک از نامزدها با فرض پیروزی، راهکار هایی در سه سطح  آنی و کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را  در قالب بسته ای جامع برای کنترل و هدایت نقدینگی به روش اصولی تدوین کنند که در آن دولت به دور از بخشی نگری، ماموریتی یکپارچه را برای نجات اقتصاد ایران از تورم های بالا را در دستور کار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا