کد خبر: 27030187082
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

چالش های صنعت کنسرو ایران

مصطفی زفر قندی، مدیرعامل شرکت کنسروسازی یاران

صنعت کنسروسازی به عنوان زیرمجموعه صنایع غذایی که به طور مستقیم با خوراک مردم در ارتباط است، اگرچه جزو معدود صنایعی محسوب می‌شود که دارای مزیت رقابتی بسیار بالایی در ایران است اما امروز به واسطه بی‌ثباتی در نرخ ارز و نیز مشکلاتی که عمده تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، در وضعیتی دشوار قرار دارد.

در این رابطه تولیدکنندگان زیادی به واسطه ‌گران شدن قیمت دلار و نیز کاسته شدن از حجم تولیدات‌شان به دلیل کمبود سرمایه در گردش ورشکست‌شده و از مدار تولید و اشتغال زایی خارج شدند. اکنون تولیدکنندگان با مشکلاتی نظیر تامین مواد اولیه تن ماهی مواجه بوده  مضاف بر آن:

۱-قطع برق در شهرک صنعتی در تابستان و خسارت ناشی از آن که باعث افزایش اضافه کاری و حتی بیکار شدن پرسنل به دلیل نوبتی کردن آن ها بوجود می آید

۲-عدم همکاری نهادهای مختلف که با سنگ اندازیهای مختلف و ورود به کارخانه باعث خدشه به  تولید شده وبا بازدیدهای غیر متعارف باعث  افزایش گرفتاریهای متعدد برای سازمان می باشند.

۳-مشکلات جذب نیروهای متخصص در شهرستانها و همچنین کارخانجات شهرک های صنعتی

که در صورت تداوم آن می‌تواند به بیکاری حدود ۶۰ هزار نفر در کشور منجر شود و کارخانجات بیشتری را با خطر تعطیلی مواجه کند.

محفل
محفل

لازم است همان گونه که از کالاهای استراتژیک همچون گندم حمایت می‌شود از ماهی و صنعت کنسروسازی نیز حمایت شود تا آن با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار گیرد، اما متأسفانه در حال حاضر این گونه نیست.

سایه مشکلاتی همچون مالیات بر ارزش افزوده بر محصولات سلامت محور همچون کنسرو ماهی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر حذف شود یا کاهش پیدا کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا