کد خبر: 04080051263
اقتصاداقتصاد کلانروزنامه

چین به دنبال تسلط بر تولید و عرضه جهانی عناصر خاکی کمیاب

ترجمه: سلیم حیدری

دولت چنین به دنبال گسترش کنترل بر تولید فلزات ضروری به منظور تولید محصولات با فناوری پیشرفته با هدف تکمیل کل زنجیره تامین، از جمله صادرات است؛ در همین زمینه آسیا نیکی گزارش کرد که سه شرکت چینی تولید‌کننده عناصر خاکی کمیاب بازسازی‌‌شده در یک واحد عظیم دولتی با سهمی نزدیک به ۷۰ درصد از تولید داخلی برای مواد حیاتی ادغام خواهند شد.

پکن قصد دارد توسعه منابع و فناوری‌های مربوط به پردازش را تسریع بخشد و کنترل بر بخش معدن را تقویت کند. این اقدام همچنین در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به دنبال ایجاد یک زنجیره تامین جایگزین برای عناصر خاکی کمیاب و همراهی با استرالیا در این زمینه است.

یک شرکت بزرگ منابع دولتی China Minmetals Corporation (CMC)، شرکت بزرگ دولتی فلزات غیر آهنی China Aluminium Corporation و دولت شهر گانژو در استان جیانگشی، که به دلیل ذخایر خاکی کمیاب خود معروف است، در حال برنامه‌ریزی استراتژیک و سازماندهی مجدد زیرمجموعه‌های مربوط به  عناصر خاکی کمیاب هستند.

این اتفاق در راستای اهداف شرکت تابعه CMC فهرست شده است.

پنگ هوآگانگ، دبیرکل کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی کشور، این هفته گفت که دولت «بازسازی خاک‌های حاوی عناصر کمیاب را برای ایجاد یک شرکت در کلاس جهانی» ترویج خواهد کرد.

سهم شرکت جدید از سهمیه تولید عناصر خاکی کمیاب متوسط و سنگین در چین نزدیک به ۷۰ درصد و نزدیک به ۴۰ درصد از کل تولید عناصر خاکی کمیاب از جمله عناصر خاکی کمیاب سبک خواهد بود.

عناصر خاکی کمیاب که «طلای صنعتی» نامیده می‌شوند، گروهی متشکل از ۱۷ عنصر شیمیایی هستند که در بسیاری از کالاها از لوازم الکترونیکی مصرفی با فناوری پیشرفته گرفته تا تجهیزات نظامی استفاده می‌شوند.

تقاضا برای عناصر خاکی کمیاب به دلیل رشد جهانی تولید خودروهای الکتریکی در حال افزایش است. آنها مدتهاست که در کانون توجه درگیری تجاری بین آمریکا و چین قرار داشته اند.

چین از نظر فناوری‌های تولید و پالایش، پیشتاز بخش عناصر خاکی کمیاب در جهان است. بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، چین در سال ۲۰۲۰، ۵۸درصد از تولید عناصر خاکی کمیاب در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با  ۹۰درصد، از چهار سال پیش روند کاهشی را نشان می‌دهد.

در طی این چهار سال ایالات متحده و استرالیا به تدریج تولید خود را افزایش داده‌اند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا