کد خبر: 27020027206
صنعت و معدنعدالت و رفاه اجتماعی

کاهش ۱.۴ میلیون نفری تعداد شاغلان در تابستان ۹۹

مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت کار تعداد شاغلان در تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱.۴ میلیون نفر نفر کاهش داشته است.

به گزارش تسنیم، مطابق آمار ارائه شده از سوی  گزارش مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی(بهار و تابستان ۱۳۹۸-۱۳۹۹) از سوی وزارت کار حاکی از این است که همانگونه که در جداول مشاهده می شود تعداد شاغلین در بهار ۹۹ نسبت به بهار سال ۹۸ بیش از ۱.۴۵۵.۰۰۰ نفر کاهش داشته اند که دلیل اصلی این کاهش تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.

ولی در ستابستان ۹۹ کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۷۹۹۹.۰۰۰ نفر بوده است که حاکی از کاهش شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اشتغال کشور است.

تعداد شاغلین بخش کشاورزی در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل۱۰۲.۶۴۷ نفر افزایش داشته است.

شاغلین بخش ساختمان در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۲۴۰.۱۵۱ نفر افزایش یافته است بر این اساس می‌توان گفت فعالیت های ساخت و ساز کشور مجددا افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود بخش‌های صنعت مانند تولید سیمان کاشی و سایر مصالح ساختمانی با رونق مواجه شوند.

بنابراین باید توجه داشت افزایش قیمت سهام شرکت های تولید سیمان کاشی و مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست و این موضوع باید مورد بررسی دقیق صندوق های زیر نظر وزارتخانه قرار گیرد.

در صورتیکه واردات محصولات ساخت همانند سال های ۸۸ تا ۹۲ به حد بی رویه برسد اشتغال در بخش صنعت مربوط به تولید این محصولات تغییر چندانی نخواهد کرد.

افزایش ۹۸۸۲ نفری شاغلان بخش معدن

شاغلان بخش معدن با ۹۸۸۲ نفر افزایش همانگونه که انتظار می رفت همچنان روند افزایشی دارد.

همانگونه که با افزایش مصرف شوینده و ضدعفونی انتظار می رود تعداد شاغلین بخش تولید مواد و محصولات شیمیایی ۳۵.۹۱۱ نفر افزایش داشته است.
تعداد شاغلین در بخش تولید محصولات فلزی ساخته شده و با ۱۶ هزار و ۸۹۳ نفر افزایش به۴۱۷.۳۱۷ نفر رسیده است که نشان می‌دهد این بخش در حال تبدیل به یک بخش عمده اقتصادی است بنابراین باید توجه داشت کوتاه کردن دست دلها از مواد اولیه مورد نیاز این بخش رونق این بخش را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

همانگونه که انتظار می‌رفت با حمایت‌هایی که از بخش تولید وسایل حمل و نقل صورت گرفته از تعداد شاغلین این بخش ۳۳ هزار و ۵۱۷ نفر افزایش یافت. این در حالی است که به بسیاری از شرکت‌های خارجی این بخش تحت تاثیر تحریم ها تعهدات خود را رها کردند.

شاغلین بخش تولید تجهیزات برقی ۱۳ هزار و ۹۰۵ نفر افزایش داشته است. بدیهی است کاهش سهم رقبای خارجی باعث شده است بسیاری از شرکت‌های زیانده این بخش به سود به تبدیل شوند و اگر بتوان با کنترل قاچاق و حمایت هایی مانند حمایت‌هایی که از صنعت خودروسازی به عمل آمده است روند فعلی را حفظ کرد این بخش نیز به یکی از بخش‌های اصلی اشتغال‌زایی تبدیل خواهد شد.

افزایش ۱۱,۹۸۵ نفری شاغلان بخش بازیافت

افزایش ۱۱,۹۸۵ نفری شاغلان بخش بازیافت بر این نکته تاکید دارد که قوانین و قواعد و مقررات این بخش از جنبه های مانند به کارگیری کارگران خارجی، کودکان کار، فرآیند جمع‌آوری ضایعات خانگی و صنعتی و همچنین فن آوری بازیافت باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

بخش های تولید منسوجات با۱۰۸.۵۳۴ نفر کاهش و پوشاک با ۵۵.۷۰۷ نفر کاهش تعداد شاغلین تحت تاثیر کرونا حاصل از شیوع بیماری کرونا است. تعداد شاغلین بخش تولید مبلمان در بهار ۹۹ نسبت به بهاره سال قبل ۳۷.۷۵۶ نفر کاهش یافته است.

ولی در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۵ هزار و ۸۵۳ نفر افزایش یافته است انتظار می رود با باز شدن مرزها و کاهش قیمت دلار افزایش واردات موجب رکود در این بخش نشود البته باز شدن مرز عراق بر این بخش اثر مثبت دارد.

در بخش عمده فروشی کاهش تعداد شاغلان در بهار ۷۲.۸۶۸نفر بوده است که در تابستان به ۶۷۳۱ نفر کاهش یافته است بنابراین در این بخش اثر شیوع بیماری کرونا در حال کمرنگ شدن است.

در بخش خرده‌فروشی تعداد شاغلان در بهار ۹۹ نسبت به همه بهار سال قبل۲۳۶.۷۷۶ نفر در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل۲۵۷.۵۰۶ نفر کاهش یافته است.بنابراین در این بخش همچنان تاثیر شیر کرونا رو به افزایش است.

در بخش هتل و رستوران کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل در بهار ۱۵۸.۴۴۵نفر و در تابستان ۱۲۹.۴۲۱نفر کاهش یافته است  که نشان می دهد تاثیر شیوع بیماری کرونا اندکی کاهش یافته است.

در بخش حمل و نقل زمینی تعداد شاغلان در بهار ۲۵۴.۷۴۱ یک نفر و در تابستان ۲۳۱.۴۳۶ نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است.

بخش آموزش با کاهش ۴۷.۵۵۶نفر در بهار و ۱۱۰.۳۳۲تفر در تابستان ۹۹ نسبت به فصول مشابه سال قبل مواجه بوده است. البته بخشی از کاهش تعداد شاغلین این بخش در فصل تابستان طبیعی به نظر می‌رسد کاهش۶۱.۴۸۴نفری شاغلان بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل باید مورد بررسی قرار گیرد دلایل اولیه آن می‌تواند کاهش مراجعات بیماران غیر کرونایی به مطب ها و کلینیک های خصوصی باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا