کد خبر: 01060043127
اقتصاداقتصاد کلانبازارصفحه یک

گرانی ارز ربطی به طالبان و دلار هرات ندارد

به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه، به رغم سلطه طالبان بر مرزهای دو کشور تبادلات ارزی ایران به خصوص با هرات بدون اختلال ادامه داشته و افزایش نرخ ارز در تهران ارتباطی به شرایط فعلی افغانستان ندارد.

به گزارش خبرنگار عصراقتصاد، یکی از مقامات وزارتخارجه در پاسخ به این پرسش که آیا اختلالی در تبادلات ارزی با هرات پیش آمده که شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم، گفت: طی هفته های اخیر که شاهد حضور طالبان در مرزهای دو کشور و تسلط ایشان بر کابل هستیم، هیچ اختلالی در تبادلات ارزی دو کشور پیش نیامده و حتی تداوم حضور کنسولگری ایران در هرات نیز در روزهایی که طالبان وارد این شهر شد به جهت حفظ تبادلات تجاری دو کشور و ارایه خدمات کنسولی به تجار ایرانی بوده است.

وی در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که با توجه به رویکردی که طالبان در روزهای اخیر در تریبون­های رسمی خود در پیش گرفته، همچنان تبادلات تجاری دو کشور تداوم پیدا کرده و هیچ مانعی برسر راه این تبادلات شکل نگیرد، کما اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از تجارت خارجی افغانستان با ایران است.

این مقام وزارت خارجه همچنین پیش بینی کرد اگر تغییری در رویکرد فعلی طالبان روی ندهد حتی شاهد افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: طالبان در حال حاضر نیاز به مشروعیت بین المللی دارد، بنابراین پیش بینی می­کنیم که در چنین شرایطی،  طالبان تلاش کند روابط حسنه­ افغانستان با همسایگانش را حفظ کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا