کد خبر: 05060198376
اقتصاد

یارانه شهریور را نقد پرداخت می‌کنند یا کالا می‌دهند؟

طبق روال چند ماه گذشته ۲۲ شهریور ماه باید یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما به روال چهار ماه گذشته سوال اصلی این است که یارانه شهریور نقدی است یا کالایی؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ماه گذشته مجلس عزمش را برای حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کالابرگ، جزم کرده است. بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت باید امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کرد و به جای آن به مردم کالابرگ می‌داد.

اما قرار شد تا زمان آماده‌سازی زیرساخت‌ها، پرداخت یارانه، نقدی باشد و هنوز زیرساخت‌های پرداخت کوپن الکترونیک فراهم نشده است. پس پرداخت شهریور ماه هم به صورت نقدی است و مردم می‌توانند منتظر دریافت یارانه نقدی به روال ماه‌های قبل باشند.

اما زمزمه‌هایی که مطرح می‌شود حاکی از این است که دولت باید از مهرماه یارانه نقدی را به صورت کالابرگ پرداخت کند. چراکه در غیر این صورت این سرپیچی از قانون بودجه است و تخلف محسوب می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد چندی پیش از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. البته شرط پرداخت کالابرگ الکترونیک این است که دولت بتواند کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۱ پرداخت کند و دولت در نامه‌ای اعلام کرده چنین کاری شدنی نیست.

البته خبری هم که معاون وزیر هم اعلام کرده قطعی نیست و او تنها گفته زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ وجود دارد. در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به‌صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

یعنی هنوز مشخص نیست که آیا دولت یارانه مهر را هم نقدی می‌دهد یا کالایی.

اما هفته گذشته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که چون امکان پرداخت کالا با قیمت شهریور ۱۴۰۰ وجود ندارد، امکان دارد که مبلغ یارانه نقدی بیشتر شود. او گفته این یکی از پیشنهادات دولت و در دست بررسی است. بر اساس گفته میرکاظمی احتمال افزایش یارانه نقدی و پرداخت آن بیشتر شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا