۵۸ میلیارد دلار؛ میزان مبادلات تجاری ایران در سال گذشته

  کد خبر: 220102125517

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه ۵۸ میلیارد دلار بود، گفت: از این‌ میزان ۳۰ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و ۲۸ میلیارد دلار آن به واردات اختصاص یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، جزئیات مبادلات تجاری ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شد.

محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در نشست تخصصی با سفرای جمهوری اسلامی ایران و روسای نمایندگی‌ها در کشور‌های همسایه که به ابتکار دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک و هماهنگی وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران با کشور‌های همسایه گفت: در سال ۱۴۰۱ حجم مبادلات تجاری ایران با کشور‌های همسایه ۵۸ میلیارد دلار بود که از این میزان ۳۰ میلیارد دلار آن به صادرات و ۲۸ میلیارد دلار آن به واردات اختصاص یافت.

رضوانی فر با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» و نقش محوری گمرک در خصوص تحقق این شعار در حوزه گمرک اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با استمرار در برنامه ریزی مدون و راهبردی خود و با هدف تحقق شعار سال در حوزه گمرکی در جهت تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی و ارائه خدمات مطلوب‌تر به ذینفعان گام بردارد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در این نشست با تاکید بر اهمیت تجهیز گمرک به ابزار‌های الکترونیکی و دستگاه‌های آشکارساز (X_RAY) به منطور سرعت بخشیدن به انجام تشریفات گمرکی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده در سال جاری بیش از ۳۰ دستگاه آشکارساز (X_RAY) در گمرکات کشور راه اندازی خواهد شد.

رضوانی فر بر لزوم برگزاری نشست‌های مشترک مرزی بصورت دوره‌ای تاکید کرد و افزود: دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک در این خصوص با جدیت در حال برنامه ریزی و پیگیری است.

براساس این‌گزارش مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست وبیناری از اقدامات و برنامه‌های گمرک در راستای سرعت بخشیدن به عملیات گمرک قدردانی کرد و گفت: از زمان مدیریت دکتر رضوانی فر شاهد اقدامات موثر، افزایش سرعت ارایه خدمات و پیگیری مستمر مشکلات بوده ایم که این موضوع جای خرسندی دارد.

صفری اظهار داشت: گمرک ایران در مرز‌های گمرکی کشور تلاش حداکثری و اقدامات موثری را در تسهیل و توسعه تجارت انجام می‌دهد

شایان ذکر است در این وبینار که بالغ بر ۳۰ سفیر و روسای نمایندگی‌های کشور‌های همسایه حضور داشتند، به صورت تخصصی مسائل، موارد، چالش‌ها و فرصت‌های هر کشور با تاکید بر امور گمرکی بحث و تبادل نظر شد.

منبع: تسنیم

خروج از نسخه موبایل