کد خبر: 220701104425
جهانروزنامه

اعلام وضعیت هشدار برای اقتصاد کشورهای نوظهور

ترجمه: محمود نواب مطلق

اتخاذ سیاست پولی انقباضی در آمریکا منجر به فرار سرمایه  از برخی کشورهای درحال توسعه شده و خطربروز بحران مالی شبیه سال ۲۰۱۳(۱۳۹۲) دراین کشورها افزایش یافته است.

«ژانت یالِن» وزیرخزانه‌داری آمریکا روزپنجشنبه ۶ اکتبر۲۰۲۲(۱۴مهر۱۴۰۱) درمرکز توسعه جهانی  در واشنگتن درمورد چالش های پیش روی اقتصاد جهانی سخنرانی کرد. این روزها دغدغه رؤسای بانک های مرکزی در جهان از بقیه بیشتر است.

«شاک تیکاناتا داس» رئیس بانک‌مرکزی هند در پایان سپتامبر(اوایل مهر)گفت:«اقتصاد جهانی مورد هدف یک طوفان واقع شده است.»

دلیل نگرانی او کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری(۱۰۳یورویی) ذخایرموجود در مقر بانک‌مرکزی هند در بمبئی از ابتدای سال ۲۰۲۲(دی ۱۴۰۰) است.

این بانک برای جلوگیری از کاهش شدیدارزش روپیه در برابر دلار به هر زحمتی که باشد ناچار است روپیه بخرد.

از زمانیکه بانک‌مرکزی آمریکا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲(زمستان ۱۴۰۰ و بهار۱۴۰۱) نرخ بهره بانکی خود را برای مقابله با تورم افزایش داد سرمایه‌های موجود در کشورهای نوظهور به قیمت کاهش ارزش برابری ارزهای آنها دربرابر دلار از این کشورها خارج شدند.

بدین صورت «سِدی» پول ملی کشور غنا از ابتدای سال میلادی تاکنون ۴۱ درصد و پول ملی تایوان ۱۳درصد ارزش خود را دربرابر دلار ازدست داده‌اند.در مغولستان نیز«توگریک»پول‌ملی این کشور۱۶درصد ارزش خود را از دست داده‌است.

ذخایر ارزی در بانک‌مرکزی این کشور نیزظرف یکسال تا ۴۰ درصد کاهش یافته. «خان بانک» بزرگترین مؤسسه بانکی این کشور به تازگی اعلام کرده‌است سقف تبدیل ارزهای خارجی در ماه حداکثر تا ۳۰۰ دلار است.

«پیِیِر اُلیویه گورینشاس» کارشناس ارشد اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های اقتصادی خود از جهان که سه شنبه۱۱ اکتبر(۱۹مهر) منتشر کرد گفت:«اقتصاد جهان روزهای پرتلاطمی را پیش‌رو دارد و وقت آن فرا رسیده تا رهبران کشورهای نوظهور بیشتر به فکر چاره اندیشی برای اوضاع اقتصادی خود باشند.»

سرمایه‌گذاران خارجی درآسیا به جز چین در نه ماه  ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۷/۶۹ میلیارد دلار از داراییهای خود را فروخته‌اند. این رقم از میزان فروش داراییها در اوج بحران مالی سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷) یعنی۶/۴۷ میلیارد دلار به مراتب بیشتر است.

بانک «جِی پی مورگان» در یک بازنگری در مورد سرمایه‌های واسطه‌ای اقتصادی خود پیش‌بینی کرد خروج آنها در سال۲۰۲۲(۱۴۰۱) از ۵۵ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

شرکت بیمه اعتباری«آلیانس ترید» در اوایل ماه اکتبر(نیمه مهر) با انتشار یادداشتی هشدار داد:«۱۱کشور نوظهور به دلیل اجرای سیاستهای انقباضی پولی بین‌المللی درمعرض مخاطره یک بحران در تراز پرداختهای خود قرار می‌گیرند.»

شیلی، پاکستان، مجارستان، کنیا و تونس از جمله این کشورها هستند. بروز این بحران خود می‌تواند منجر به نابسامانیهای اقتصادی شود که برای اقتصاد جهانی نیزعواقبی دربرخواهد داشت.

با اجرای سیاست های انقباضی پولی درآمریکا و توقف ورود نقدینگی به بازار سرمایه طوفان مالی در اقتصاد کشورهای نوظهور آغاز می‌شود.

درست مانند بروز این بحران در بهار ۲۰۱۳(۱۳۹۲) و ۱۹۹۴(۱۳۷۳) در مکزیک. آسیب‌پذیری اقتصاد این کشورها به دلیل نیازهای مالی خارجی آنها و تسلط دلار بر تبادلات اقتصادی بین‌المللی  و تجارت جهانیست.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا