کد خبر: 080801106386
جهانروزنامه

خسارت ۲۵۰ میلیارد دلاری کرونا برای اقتصاد آمریکا

حدود ۳ میلیون آمریکایی از ترس ابتلا به کرونا خود را بکلی از بازار کار منفک کرده‌اند. این موضوع باعث کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا شده و به‌عنوان آثار دراز مدت کرونا بر اقتصاد آمریکا مورد ارزیابی قرارگرفته است.

امسال نیز ترس ابتلا به کرونا در آمریکا فراوان است و به همین دلیل این تعداد آمریکایی همچنان از حضور در محلهای کار خود اجتناب می کنند.

کارشناسان« بلومبرگ» این پدیده را «فاصله گذاری طولانی اجتماعی» نامیده‌اند و معتقدند در شش‌ماهه اول سال خسارت آن برای اقتصاد آمریکا ۲۵۰ میلیارد دلار بوده‌است.

۶۰ درصد از هزاران فردی که هرماه مورد پرسش قرار گرفته اند اعلام کرده اند همچنان از بازگشت به وضعیت قبل از کرونا تا جایی که بتوانند اجتناب می کنند و بعنوان مثال از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کنند.

برخی از آنها ترجیح می‌دهند همچنان دور از محیط کار باقی بمانند. براساس مطالعات انجام شده افرادی که کار نمی‌کنند و حتی قصد اشتغال ندارد ۲درصد جمعیت فعال را تشکیل می‌دهند.

کارشناسان معتقدند پدیده «فاصله‌گذاری طولانی اجتماعی» و تبعات آن  تا چندین ماه آینده و چه‌بسا چندین سال آینده باقی خواهد ماند.

براساس نظرات آنان احتمالا تعداد زیادی از این افراد که نمی‌خواهند بر سرکار خود حاضر شوند یا مبتلا به کرونا هستند و یا هنوز از تبعات بلندمدت آن رنج می‌برند و یا این موارد را در نزدیکان خود مشاهده کرده‌اند.

براساس گزارشی از مؤسسه «بروکینگ» ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شدند که یک میلیون نفربه همین دلیل جان خود را ازدست دادند.

درهمین حال چهارمیلیون آمریکایی به دلیل ابتلا به نوع پایدار کرونا کار خود را رها کردند. بلومبرگ در ادامه می گوید:« درحالیکه تعداد زیادی از آمریکاییان توانستند از کرونا جان سالم بدر برند میلیونها نفر از آنها نیز هستند که هنوز مبتلا به عوارض بلند مدت این بیماری باقی مانده‌اند.

از اینرو تبعات بلندمدت اجتماعی و اقتصادی آن هنوز باقیست. بسیاری از بنگاههای اقتصادی هنوز شاهد اثرات این بیماری بر کارکنانشان هستند.

چه از بابت غیبت آنان به دلیل ابتلا به این بیماری و چه به دلیل از کار افتادگی آنها در اثر عواقب این بیماری.»

براساس آخرین گزارشات مقامات دولتی در مورد اشتغال در ماه سپتامبر( شهریور)۴۵۲ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا نتوانستند به جستجوی کار بپردازند. البته این میزان در حال کاهش است چرا که در ماه ژوئن (خرداد) ۶۱۰هزار نفر بوده‌است.

منبع: روزنامه اکو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا