کد خبر: 160801107522
جهانروزنامه

افزایش جزئی بیکاری آمریکا در مهرماه

نرخ بیکاری در آمریکا در ماه اکتبر(مهر) کمی افزایش یافت و به ۷/۳درصد رسید. در همین زمان میزان اشتغالزایی از حد پیش‌بینی شده نیز فراتر رفت و به رقم۲۶۱هزار شغل رسید.

به رغم این علائم مثبت دلار در برابر یور به میزان۲۴/۱ درصد سقوط کرد. برعکس بورس نیویورک از این افزایش نرخ بیکاری خوب استقبال کرد. افزایشی که می‌تواند مترادف با آغاز روند کندی در بازار کار باشد. روندی که برای مبارزه با تورم مطلوب است.

در ماه اکتبر(مهر) میزان اشتغالزایی همانند ماه قبل از آن بود. افزایش نرخ بیکاری در ماه اکتبر(مهر) در آمریکا به منزله دوش آب سردی برای آنست. البته این افزایش جزئی و در حد۷/۳ درصد است؛ اما به هرحال بیش از حد مورد انتظار است.

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این رقم می‌بایست ۶/۳ درصد باشد. اما علامت مثبت آنست که میزان اشتغالزایی همان رقم ماه قبل را حفظ کرده است.

دراین مورد نیز تحلیلگران عکس آنرا پیش‌بینی می‌کردند. آنها صرفا ایجاد ۲۲۰ هزار شغل راپیش‌بینی می‌کردند. این درحالیست که در بخش‌های مختلف بهداشتی، خدمات فنی و صنعتی در ماه اکتبر(مهر) بیش از ۲۶۱ هزار شغل ایجاد شد.

اما به رغم این علائم مثبت دلار روز جمعه ۴نوامبر(۱۳آبان) پس اعلام این آمار و ارقام، سقوط کرد. ساعت ۱۴:۰۵ به وقت پاریس در این روز؛ ارزش برابری دلار در مقابل یورو۲۴/۱ درصد و در مقابل پوند ۱۳/۱ درصد کاهش یافت.

بدین ترتیب هر یورو به ۹۸۷۰/۰ دلار و هر پوند به۱۲۸۵/۱ دلار رسید.

با اینحال میزان اشتغالزایی نشانه قوت بازار کار است. این امر زمینه را برای بانک مرکزی آمریکا در بالابردن نرخ بهره خود بیشتر فراهم می‌کند. اما به اعتقاد کارشناسان واکنش دلار به این موضوع عجیب است.

اما برعکس بورس نیویورک به این موضوع واکنشی مثبت داشت و با افزایش بها کار خود را آغاز کرد. شاخص‌های« داو جونز»۱۴/‍۱ درصد، «ناسداک» در فناوری‌های غالب ۱۷/۱ درصد و«اِس اَند پی» ۲۳/۱ درصد  رشد کردند.

برخی دیگراز شرکت‌های تجاری نیز در واکنش به این افزایش جزئی نرخ بیکاری نتایج مطلوبی از خود ارائه دادند.

افزایشی که می‌تواند مترادف با آغاز کندی در روند بازار اشتغال باشد. امری که برای مقابله با تورم مطلوبست و می‌تواند منجر به کندی روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا شود.

این بانک روز چهار شنبه ۲نوامبر(۱۱آبان) برای ششمین بار نرخ بهره خود را افزایش داد و به ۷۵/۳ تا ۴درصد رساند. این رویداد از سخنان «ژِروم پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا قابل برداشت نبود.

او قبلا در مصاحبه مطبوعاتیش گفته بود:«برای آنکه بالا رفتن نرخ بهره بانکی منجر به مهار تورم شود زمان نیاز است و تا روند اقتصاد کند نشود این امر محقق نمی‌شود.

اما مقامات این نهاد مالی خود نیز جلوتر از این زمانی که وجوب آنرا ضروری می‌دانستند نرخ بهره را بالا بردند و گفتند:« این افزایش مجدد نرخ بهره مناسب است.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا