کد خبر: 210801108078
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

«اِف تی ایکس» قربانی تازه بازار رمز ارز

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت آمریکایی«اِف تی ایکس» بن‌سازه ارزمجازی ورشکست شد و رئیس آن استعفا کرد. این شرکت روز جمعه۱۱نوامبر(۲۰آبان) اعلام کرد براساس قوانین موجود در آمریکا خودرا داوطلبانه ورشکست اعلام می‌کند.

دلیل این امر وضعیت بد مالی این شرکت طی هفته گذشته بیان شده‌است. یک هفته وضعیت متزلزل مالی منجر به این امر شد و رئیس آن «سام بانکمَن فراید» نیز در پی این اعلام ورشکستگی استعفا کرد.

حدود ۱۳۰ شرکت زیرمجموعه این بن‌سازه آمریکایی نیز به همین ترتیب اعلام ورشکستگی کردند تا براساس قوانین آمریکا بتوانند دارائیهای خود را ارزشیابی کنند. براساس متن اعلام ورشکستگی این شرکت «جان جی ری» جانشین «سام بانکمَن فراید» شده‌است. طبق قانون، رئیس قبلی برای کمک به رئیس جدید تا مدتی باقی خواهد ماند تا بتوانند دارائیهای شرکت را ارزیابی کنند و حداکثر سرمایه حاصل از آن را به سرمایه‌گذاران برگردانند.

بدین ترتیب برخی دیگراز شرکتهایی که با این بن‌سازه آمریکایی در زمینه ارزهای مجازی همکاری می‌کردند اعلام کرده‌اند درصدد یافتن شرکای جدیدی هستند. سقوط یک هفته‌ای شرکت آمریکایی «اِف تی ایکس» دنیای ارزهای دیجیتالی را بشدت غافلگیر کرده‌ است.

این درحالیست که این شرکت به عنوان دومین قدرت بن‌سازه ارز دیجیتالی در جهان تاکنون بسیار موفق، مورد اطمینان و سودآور بود.

وضعیت بد مالی شرکت و سوءمدیریت منابع مالی آن منجر به آغاز تحقیقات مقامات آمریکایی در این مورد شد. افشاگری مطبوعات در این زمینه نیز باعث اعلام این ورشکستگی شد.

بنابه گفته این مقامات برای احیای «اِف تی ایکس»۴/۹ میلیارد دلار نیاز است. دراین وضعیت آشفته مهمترین رقیب آن شرکت «بینانس» برای خریدش اعلام آمادگی کرد.

اما فردای آنروز پیشنهاد خود را پس گرفت. زیرا بنا به گفته مقامات شرکت «بینانس»: «مشکلات «اِف تی ایکس» فراتر از حد کنترل است و به همین دلیل امکان هیچ کمکی به آن وجود ندارد.»

«سام بانکمَن فراید» رئیس سابق «اِف تی ایکس» تا دوشنبه گذشته ۸نوامبر(۱۷آبان)انتقادات مطرح شده در مورد وضعیت بدمالی شرکتش را شایعات بی‌اساس خوانده و درمورد وضعیت خوب مالی آن ابراز اطمینان می‌کرد.

اما مشتریانش به این سخنان اعتماد نکردند و سرمایه‌های خود را از آن خارج کردند. او که در واشنگتن مشهور به لابیگری با نمایندگان است در تلاشی بیهوده به رقیب خود برای نجات شرکتش روی آورد.

این وضعیت بطورکلی موقعیت ارزهای مجازی را نیزبه مخاطره انداخته است. چند ماه پیش نیز در اقدامی مشابه بن سازه آمریکایی «تِرا یواِس دی» اعلام ورشکستگی کرد و بسیاری از شرکتهای متبوعش نیز به دنبال آن ورشکسته شدند.

بیت‌کوین نیز روز جمعه۱۱نوامبر(۲۰آبان) در پی اعلام ورشکستگی «اِف تی ایکس» حدود ۴درصد ارزش خود را از دست داد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا