کد خبر: 080901110836
انرژیجهانروزنامه

قیمت نفت به دلیل نگرانی از تقاضا کاهش می یابد

ترجمه: سلیم حیدری

محدودیت‌های قیمتی اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه، سیاست‌های چین در برابر کووید صفر و برنامه‌های تولید اوپک بر بازار تاثیر گذاشته است.

قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر (آذر)، در بحبوحه نگرانی های کاهش تقاضا، به پایین ترین سطح خود از ابتدای سال تاکنون رسید.

نفت خام برنت تا ساعت ۷:۳۰ به وقت گرینویچ با ۲.۳۵ دلار یا ۲.۸ درصد کاهش به ۸۱.۳۶ دلار در هر بشکه رسید. در اوایل روز، شاخص جهانی به ۸۱.۱۶ دلار رسیده بود که پایین‌ترین سطح از ۱۱ ژانویه (دی) است. شاخص نفت خام آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، با ۲.۲۳ دلار یا ۲.۹ درصد کاهش به ۷۴.۰۵ دلار در هر بشکه رسید که ضعیف‌ترین قیمت از ۶ ژانویه (دی) است. در این روز قیمت نفت برای مدت کوتاهی به ۷۳.۸۲ دلار در روز کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت از دسامبر (آذر) سال گذشته بود.

هر دو شاخص سه بار در هفته متوالی کاهش داشته اند که برنت در هفته گذشته ۴.۶ درصد کاهش داشته است، در حالی که WTI ، ۴.۷درصد کاهش یافته است.

تتسو امری، مدیرعامل Emori Fund Management به رویترز گفت: “احساس نزولی در بازار نفت با افزایش نگرانی‌ها در مورد تقاضا در چین و فقدان نشانه‌های واضح از سوی تولیدکنندگان نفت برای کاهش بیشتر تولید، در حال رشد است.”

سیاست سختگیرانه پکن برای کووید-۱۹ فعالیت کارخانه‌های این کشور را محدود می‌کند که باعث کاهش تقاضا از سوی بزرگترین واردکننده نفت در جهان می‌شود.

اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس توافق کرده‌اند که هدف تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ کاهش دهند.

بازار همچنین نسبت به سقف پیشنهادی اتحادیه اروپا برای نفت دریایی روسیه که انتظار می‌رود هفته آینده اجرایی شود، ناآرام است. از ۵ دسامبر، نفتکش هایی که پرچم هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برافراشته اند، دیگر مجاز به حمل نفت خام با مبدا روسیه نخواهند بود، مگر اینکه به خریدار با سقف قیمتی توافق شده فروخته شده باشد.

این اقدام طی چند هفته گذشته توسط نمایندگان اتحادیه اروپا و گروه هفت (G7) مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، تا کنون نتوانسته‌اند در مورد سقف نهایی توافق کنند. برخی پیشنهاد می‌کنند که سقف قیمتی بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه تعیین شود، در حالی که برخی دیگر آن را بسیار پایین‌تر می‌خواهند.

مسکو بارها هشدار داده است که به کشورهایی که از مکانیسم سقف قیمت حمایت می کنند، نفت نمی فروشد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا