کد خبر: 130901111423
بانک و بیمهروزنامه

چرا وزیر نیامد؟

علی پاکزاد

مجید بهزادپور، رئیس کلی است در بیمه مرکزی که می گویند ذیل نامه حضورش در صنعت بیمه را عالی ترین مقام دولت امضا کرده، اما بیست و نهمین همایش بیمه و توسعه به شائبه های دیگری دامن زد. چرا نه نهاد ریاست جمهوری و نه وزیر اقتصاد به افتتاحیه همایش روز گذشته ۱۳ آذر «روز بیمه» نیامدند؟

بیست و نهمین همایش بیمه و توسعه در حالی افتتاح شد که در سال های قبل این همایش مهمانان عالی رتبه ای همچون رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عده ای از نمایندگان مجلس را داشته است.

اما همایش بیست و نهم صنعت بیمه به لحاظ حضور دعوت شدگان و مدعوین از این حیث اهمیت دارد که وزیر اقتصاد نیز به عنوان میزبان همایش تنها به ارسال پیامی اکتفا کرده و معاون بانک و بیمه خود را راهی این مراسم کرده است.

این در حالی ست که حضور وزیر اقتصاد در این همایش در سال های اخیر کم سابقه است. در اقدامی مشابه نیز در روز ۱۲ آبان به عنوان سالروز تاسیس شرکت بیمه ایران احسان خاندوزی شرکت  و سخنرانی کرده بود.

هرچند که برخی مطلعان دلیل این نشست پاییزی را شکاف نگرش در حوزه بیمه در میان دست اندرکاران مستقیم این صنعت عنوان می کنند، اما  به نظر می رسد که تقابل این دیدگاه ها به لحاظ اختلافات مدیریتی در صنعتی که آرامش می فروشد، مشهودتر شده است.

همین زاویه کوچک نشان می دهد که یا بیمه مرکزی با نرمشی قهرمانانه باید دیپلماسی تعاملی خود را تغییر دهد و در اتاق فکر خود تغییرات اساسی ایجاد کند و یا در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییرات مدیریتی در این قسمت خواهیم بود.

موضوعی که چندی پیش مدیران عامل شرکت های بیمه زیر پرچم سندیکای بیمه گران با نگارش نامه ای به رئیس جمهور محترم و تقدیر از خدمات شایسته رئیس کل فعلی بیمه مرکزی سعی در جلوگیری از آن داشته اند.

نامه ای که انتشار رسانه ای آن موضع بیمه گران را در خصوص حضور افراد غیر متخصص و پیامدهای آن در صنعت بیمه آشکار کرد که البته به گمان عده ای به مذاق وزارت اقتصاد خوش نیامده بود. مدیران عامل شرکت های بیمه ظاهرا در سایه نگرانی از حضور افراد غیر متخصص دست به چنین اقدامی زده بودند.

منشا نگارش این نامه به انتصاب دو عضو هیات عامل بیمه مرکزی باز می گشت که نه تنها سابقه چندانی در این حوزه ندارند، بلکه برنامه های نظارتی و توسعه ای آنها چندان برای صنعت روشن نیست.

اما برهوت مدیران حاضر از سایر ارکان اقتصادی دولت در همایش امروز نشان می دهد که صف کشی این مدیران شاید در کوتاه مدت اثر تسکینی مقطعی داشته ، اما در بلند مدت صندلی ریاست کل احتمالا به دنبال مدیر دیگری خواهد بود.

به نظر می رسد که بیمه مرکزی نه تنها در بعد داخلی نتوانسته راهبردهای خود را اصطلاحا کالیبره کند بلکه در انسجام و یکپارچگی از ارکان بالادستی نیز جا مانده.

در چنین فضایی بازنگری در راهبردها و مهندسی مجدد از سوی کارشناسان استراتژی توصیه می شود، مشروط بر آنکه خیلی دیر نشده باشد.

ارسال پیام مقام عالی دولت به این همایش که لحظاتی قبل از پایان آن قرائت شد و در آن وزارت اقتصاد و ارکان پایین دستی آنرا در توسعه راهبردهای نوآورانه و دانش بنیان مامور کرده، بودفرصتی است که به راحتی نباید از دست داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا