کد خبر: 180901112005
جهانروزنامه

حرکت صنایع الکترونیک به سمت ساخت ریزپردازنده های بی نهایت کوچک

ترجمه: محمود نواب مطلق

گروه تایوانی«تی اِس اِن سی» غول تولید کننده ریز تراشه ها روز ۶ دسامبر(۱۵آذر) با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در آریزونای آمریکا تولید ریزپردازنده ها با پیشرفته ترین فناوری را آغاز کرد.

این امر برای «بایدن» یک موفقیت است اما به عقیده « فیلیپ اِسکاند» سرمقاله نویس اقتصادی روزنامه لوموند تا رسیدن به استقلال و نوسازی این نوع صنایع در آمریکا راهی طولانی در پیش است.

روز سه شنبه۶دسامبر(۱۵آذر) برای رئیس جمهور آمریکا در شهر«فونیکس» ایالت «آریرزونا» روزی سرشار از غروراست. او کارخانه جدید غول تایوانی«تی اِس اِن سی» را با سرمایه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار(۴/۱۱ میلیارد یورو) در شروع و ایجاد ۲۰۰۰ شغل با هدف تولید پیشرفته ترین ریزتراشه ها دراین شهر افتتاح کرد.

این کارخانه به منزله هدیه سال نو مسیحی از سوی فعالان اقتصادی جزیره ملی گرای چینی محسوب می‌شود. در نهایت میزان ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای این کار پیش بینی شده  تا دومین کارخانه در این ایالت آمریکا از این نوع  را نیز راه اندازی کنند.

این کارخانه با پیشرفته ترین فناوریهای جهان آغاز بکار می‌کند. ملاک توانایی یک تراشه در ضخامت آنست. براین اساس تعداد ترانزیستورهای موجود درآن و در نتیجه توانایی پردازش آن مشخص می‌شود.

درحال حاضر ریزترین تراشه ۵نانومتر معادل ۵میلیاردیوم متر و ۲۰ میلیون برابر نازکتر از یک تار مو ضخامت دارد.

گروه تایوانی«تی اِس اِن سی» و رقیب کره جنوبی اش«سامسونگ» تنها تولیدکنندگان جهانی این ریز پردازنده‌ها با این ضخامت هستند. هردو درحال انجام آزمایشاتی برای تولید ریزپردازنده‌هایی با ضخامت ۳ نانومتربصورت انبوه درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) هستند.

مدیر«تی اِس اِن سی» درزیر آفتاب آریزونا اعلام کرد اولین کارخانه او ریز تراشه‌های ۴ نانومتری و دومین کارخانه اش ریزتراشه‌های ۳ نانومتری تولید خواهدکرد. «جوبایدن» ازاین امر بسیارخوشحال است.

زیرا آمریکا با سرعت زیادی عقب ماندگیهای خود را در صنایع تولید ریزپردازنده‌ها جبران می‌کند و به طرف تولید کوچکترین ریزپردازنده‌ها به پیش می‌رود. بدین ترتیب خواهد توانست دراین زمینه کلیدی به فتوحات راهبردی دست یابد.

تولید ریزتراشه های ۵و ۳ نانومتری برای سالهای ۲۰۲۴(۱۴۰۳) و ۲۰۲۶(۱۴۰۵) مورد انتظار است. در این تاریخها«تی اِس اِن سی» به تولید نسلهای بعدی ریزپردازنده ها در تایوان خواهد پرداخت. تولید این گروه در آمریکا تنها ۱۰ درصد توانایی تولید آنرا شامل می شود.

در همین حال بزرگترین مشتری او«اَپِل»  تمامی تولیدات کارخانه این گروه در تایوان را در اختیار خود گرفته است.

راه اندازی این کارخانه ها در آمریکا برای این گروه آسیایی به رغم یارانه های اختصاص یافته بسیارگران تمام می شود و پیچیدگیهای خاص خود را دارد.

مهندسین مورد نیاز را به سختی پیدا می‌کند و ناچاراست یکسال و نیم آنها را برای آموزش به تایوان بفرستد.

نوع فناوری، صرف زمان کافی و تلاش بسیار از مهمترین مشکلات بر سر راه این فعالیت محسوب می شوند. توانمندی که در حال رشد و توسعه است و در حال حاضر در فرانسه این سطح از رشد و توسعه حتی در برخی از صنایع استثنایی مانند صنعت هسته ای  هم مشاهده نمی شود. اما فتح قله های این دانش مسیر طولانی در پیش دارد.

ایجاد جذابیتهای فراوان بی سابقه برا ی این صنعت در آمریکا نگرانیهای اروپاییان را برانگیخته است. آمریکا مجموعه صنایع نیمه هادیهای چین را تحریم کرده است.

اما سئوال اینجاست که چرا بازار جهانی ریزپردازنده ها به رغم سرمایه گذاریهای گسترده همچنان بیمار است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا