کد خبر: 190901112160
جهانروزنامه

سرما، بلند پروازی های اروپا برای قطع گاز را آزمایش می کند

ترجمه: سلیم حیدری

تجزیه و تحلیل داده های مصرف نشان می دهد که هرچه به اعماق زمستان می رویم، اولین دوره سرمای اروپا عزم کشورها را برای ادامه محدود کردن مصرف گاز (پس از اینکه به راحتی از هدف گذاری اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز فراتر رفتند)، آزمایش می کند.

بر اساس محاسبات رویترز با استفاده از داده های فدراسیون اپراتورهای شبکه ENTSOG برای ۱۴ کشور و تنظیم کننده شبکه ملی آلمان، کشورهای اروپایی به طور متوسط مصرف گاز طبیعی خود را در ماه نوامبر (آبان) ۲۴ درصد نسبت به میانگین ۲۰۱۹-۲۰۲۱ برای همان ماه کاهش دادند.

علیرغم تغییرات گسترده بین کشورها، این میزان در اکتبر (مهر) ۲۹ درصد کاهش یافته بود، اما به راحتی بیشتر از هدف کاهش ۱۵ درصدی کشورهای اتحادیه اروپا برای زمستان در واکنش به کاهش عرضه روسیه بود.

مارک کاس بابیچ، اقتصاددان اروپایی بارکلیز گفت: “مصرف گاز اروپا به دو دلیل کاهش یافته است: اول اینکه دمای ملایم در اوایل پاییز به طور قابل توجهی تقاضای خانوارها را کاهش داد و دوم، قیمت های بالا منجر به تخریب تقاضا در بخش صنعتی شد.”

او افزود: «تقاضای خانوارها هنوز هم بستگی به آب و هوا دارد، بنابراین ما فکر می‌کنیم که دومی (وضعیت آب و هوا) منبع قوی‌تری برای پس‌انداز در آینده است».

دمای غیرمعمول گرم در اواخر اکتبر (مهر) و اوایل نوامبر (آبان) نه تنها باعث شد که مردم در کافه‌های فضای باز و در آفتاب گرم بمانند (مانند تابستان است)، بلکه به کشورهای اروپایی کمک کرد تا در تلاش برای ایجاد ذخایر گاز باشند.

با این حال، از اواسط نوامبر (اوسط آبان)، مصرف به دلیل وقوع یک دوره سرما افزایش یافت و تقاضا برای گرمایش را افزایش داد. مصرف گاز در هفته آخر نوامبر (اوایل آذر) نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش داشته است و داده های اولیه اپراتورهای شبکه نشان می دهد مصرف تا کنون در دسامبر (اوسط آذر) افزایش یافته است.

علاوه بر تقاضا برای گرمایش، استفاده از گاز برای تولید برق همچنان بالاست زیرا تعمیر و نگهداری باعث می‌شود که تعداد رآکتورهای هسته‌ای فرانسه خاموش بمانند و تولید در منابع برق جایگزین پایین باقی بماند.

بر اساس محاسبات رویترز با داده‌های اپراتورهای شبکه، کشورهای اروپایی نیز تلاش‌هایی برای کاهش مصرف برق خود انجام داده‌اند که در ماه نوامبر (آبان) نسبت به میانگین سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۲۱، ۹ درصد کاهش داشته است.

آب و هوای غیرعادی معتدل پاییزی به این معنی است که کشورها نیازی به استفاده از ذخایر گاز تا دیرتر از حد معمول ندارند و در صورتی که زمستان سردتر از حد معمول باشد، بالشتکی باقی می‌گذارند.

برای مثال، آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و نیروگاه صنعتی منطقه، تنها در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) شروع به برداشت از ذخایر خود کرد و بر اساس داده‌های Gas Infrastructure Europe، یک نهاد صنعتی برای اپراتورهای شبکه، از آن زمان خروجی‌ها اندک بوده است. سال گذشته، آلمان از اول نوامبر (اوایل آبان) شروع به بهره برداری از ذخایر کرد.

کاس بابیچ گفت: «احتمالاً از خطر کمبود انرژی فیزیکی در اروپا جلوگیری شده است، اما ما هنوز فکر می‌کنیم که قیمت‌های بسیار بالا هم مصرف و هم تولید صنعتی در منطقه یورو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

در حالی که سطح بالای ذخایر باید بتواند به اروپا کمک کند تا زمستان را با گاز کافی برای پاسخگویی به تقاضا پشت سر بگذارد (مگر اینکه هوا برای مدت طولانی سرد باشد)، بعید است که بحران عرضه گاز در سال آینده به طور کامل حل شود.

تحلیلگران بانک هلندی ING می‌گویند که این خطر وجود دارد که با کاهش قیمت گاز، تقاضا بهبود یابد و تلاش برای حفظ کاهش قیمت‌ها را به چالش بکشد.

اروپا امسال از واردات گاز طبیعی مایع از ایالات متحده برای ایجاد ذخایر خود سود برد، اما اگر مجبور شود برای تامین انرژی با چین رقابت کند، سال آینده اینگونه نخواهد بود. زیرا فعالیت اقتصادی این کشور در سال جاری به دلیل قرنطینه‌ها کند شد و سال آینده اینگونه نخواهد بود.

فلورانس پیسانی، اقتصاددان و مدیر دارایی کاندریم، گفت: “این بدان معناست که خطر آسیب رسیدن به اروپا با کمبود عرضه خارج از برنامه نیست.”

او گفت: “بسته به اینکه روسیه به طور کامل عرضه را کاهش دهد یا رشد آسیایی و جهانی قوی تر شود، برنامه ما برای زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ کاملاً مشخص نیست.”

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا