کد خبر: 190901112163
انرژیجهانروزنامه

جدایی«توتال انرژی» از«نواتِک» غول گازی روسیه

ترجمه: محمود نواب مطلق

برخلاف اکثر شرکت های غربی شرکت «توتال انرژی» فرانسوی اغلب سرمایه گذاری های خود را در روسیه از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه(اسفند۱۴۰۰) تاکنون حفظ کرده است.

این شرکت روز جمعه ۹دسامبر(۱۸آذر) اعلام کرد در گزارش مالی سه ماهه چهارم خود دیگر روی سهام۴/۱۹ درصدی خود به ارزش ۷/۳ میلیارد دلار درغول گازی روسیه«نواتک» حساب نمی‌کند و از این شرکت فاصله می‌گیرد.

برخلاف اکثر شرکتهای غربی «توتال انرژی» اغلب سرمایه‌گذاریهای خود را در روسیه از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه (اسفند۱۴۰۰) تاکنون به ویژه دربرنامه‌های تولید گاز طبیعی مایع حفظ کرده‌است.

به دلیل تحریم های غرب بر ضد روسیه «توتال انرژی» نمی‌تواند سهام خود را در«نواتِک» بفروشد. بنابراین ناچار است از آن صرف نظر کند و بدین ترتیب این میزان سهام به ارزش ۷/۳ میلیارد دلار دیگر جزو دارائیهای آن محسوب می‌شود.

درضمن براساس اعلام مقامات این شرکت نمایندگان آن نیز از هیئت مدیره«نواتِک» دراولین فرصت خارج می‌شوند. به‌همین دلیل ذخایر خود را به‌عنوان سهم«نواتِک» به میزان ۷/۱ میلیارد بشکه کمتر به ثبت رسانده است.

«توتال انرژی» همچنین اعلام کرده است ازاین پس در هیچیک از میادین گازی و نفتی با شرکت«نواتِک» شریک تاریخی خود مشارکت نمی‌کند. «توتال انرژی» به جز«نواتِک» با برخی دیگر از شرکت های گازی- نفتی خصوصی روسیه نیزمشارکت دارد.

به عنوان مثال به میزان ۲۰درصد در حوزه بزرگ گازی «یَمَل» برای تولید گازطبیعی مایع در سیبری و به میزان ۱۰ درصد در حوزه گاز طبیعی مایع در قطب شمال نیزمشارکت دارد.

این گروه فرانسوی در گزارش سالانه خود اعلام کرده است: «هیچ فعالیت عملیاتی و هیچ مسئولیتی در این میدان ها ندارد و دیگر در هیچ میدان نفتی- گازی روسیه فعالیت نمی‌کند و هیچ کارخانه تولید گازمایع طبیعی دراین کشور را نیز اداره نمی‌کند.

در ضمن با خروج تدریجی از مشارکت های خود با روسیه از ادامه ارسال گاز طبیعی مایع این کشور به اروپا نیز اطمینان حاصل می کند.»

منبع: روزنامه پاریزین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا