کد خبر: 220901112642
جهانروزنامه

عقب ماندگی اروپا در سرمایه گذاری های صنعتی در مقایسه با چین و آمریکا

براساس مطالعات انجام‌شده توسط مؤسسات معتبر پژوهشی اقتصادی؛ آسیا  و آمریکای شمالی در بخش های گوناگون فناوری های آینده سرمایه‌گذاری های خوبی کرده‌اند.

در همین چارچوب طرح حمایت از صنایع آمریکا عقب ماندگی اروپا  دراین زمینه را تشدید کرده‌است.

تمامی محافل سیاسی و صنعتی اروپا اعم از فرانسه، ایتالیا، بلژیک و آلمان بشدت نگران اثرات طرح حمایت از صنایع آمریکا با عنوان «قانون کاهش تورم» هستند و معتقدند در صورتیکه به چاره اندیشی نپردازند صنایع اروپا ازهم خواهد پاشید.

درطرح حمایت از صنایع آمریکا مبلغ۳۷۰ میلیارد دلار(۳۵۲میلیارد یورو) یارانه و اعتبارات مالیاتی به صنایع سبز این کشور اختصاص یافته است. این طرح رقابت میان صنایع درآمریکا را بشدت افزایش خواهد داد.

به اعتقاد«تیِری بروتون» کمیسر اروپا در بازارهای داخلی، در مصاحبه با روزنامه‌ها: «این طرح خطر جذب سرمایه‌گذاری کشورهای ثالث در اروپا به سوی آمریکا را افزایش داده است.

همچنین امکان اقبال صنایع راهبردی اروپا به سرمایه‌گذاری در آمریکا نیز افزایش می‌یابد.»

ظرف پنج سال گذشته آمریکا و آسیا در سرمایه گذاریهای صنعتی و حمایت از آنها به نحو قابل توجهی گوی سبقت را از قاره کهن اروپا ربوده‌اند. این امر درحال حاضر به یکی از نگرانیهای جدی اروپائیان تبدیل شده‌است.

به اعتقاد بسیاری از مؤسسه‌های پژوهشی اقتصادی از جمله مؤسسه پژوهشی « ترِندِئو، مؤسسه بازسازی صنایع مک‌کینزی و گروه مهندسی «پنج» براساس مطالعاتی که برروی مهمترین شاخص های اقتصادی جهانی  صورت گرفته، نتایج حیرت آوری به دست آمده است: «اراده آمریکا در حمایت از صنایع این کشور نتایج آشکاری داشته است.

سهم آمریکا در سرمایه‌ گذاری های جهانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱) از ۲۰درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این درحالیست که سهم اروپا ازاین آمار درحد ۱۳ درصد باقی‌مانده. آسیا با آنکه در دوره کرونا مقداری عقب افتاد اما با یک فاصله قابل توجه با هردو قاره آمریکا و اروپا رقم ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده است.»

وقتی به جزئیات بخشهای عمده فناوری در اروپا دقت می‌کنیم این عقب افتادگی بیشتر مشاهده می‌شود. بطور مشخص اروپا در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲(۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱) توانسته تنها ۷درصد از سرمایه‌گذاریهای جهانی را در بخش نیمه‌هادی ها با رقمی معادل ۵۹ میلیارد دلار (۵۶ میلیارد یورو) جذب کند.

این آمار برای آمریکا ۳۰ درصد معادل۲۴۸ میلیارد دلار و برای آسیا۶۳ درصد معادل۵۳۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

براساس مطالعات این مؤسسات پژوهشی رتبه بندی سرمایه گذاریها دربخش نیمه‌هادیها درهمین بازه زمانی نیز مشخص شده‌ است.

در رأس آنها شرکت فناوری اطلاعات «اِس کِی سی اَند سی» از کره‌جنوبی با رقمی معادل ۱۳۸میلیارد دلار قرار دارد.

پس از آن شرکت «اینتل» آمریکا با ۱۳۵ میلیارد دلار و سپس شرکت «تی اِس اِم سی» تایوان با ۱۱۱ میلیارد دلار قرار گرفته است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا