کد خبر: 220901112651
بازارها و خدمات مالیجهان

تخلیه بی‌سابقه بازار رمزارزها پس از سقوط FTX

ترجمه: سلیم حیدری

تحلیلگران نسبت به ورشکستگی‌های بیشتر در بحبوحه کاهش اعتماد به دارایی‌های دیجیتال هشدار می دهند.

داده‌های شرکت تحلیلی Crypto Compare نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در بحبوحه ترس از ایمنی دارایی‌هایشان پس از ورشکستگی صرافی اصلی FTX، رکورد بی سابقه ای از سکه‌های دیجیتال را از صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهانی خارج کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۹۱۳۶۳ بیت کوین از صرافی های متمرکز مانند بایننس، کراکن و کوین بیس در ماه نوامبر (آذر) خارج شد. ارزش این توکن ها (بر اساس میانگین قیمت حدود ۱۶۴۰۰ دلار در ماه گذشته)، تقریباً ۱.۵ میلیارد دلار بود.

Crypto Compare گفت: “بیت‌کوین بزرگترین خروج از صرافی‌ها را در تاریخ خود ثبت کرد… از زمان FTX، صرافی‌های متمرکز شاهد یک رشته خروج بوده‌اند، زیرا فعالان بازار به دنبال حفظ وجوه خود هستند. از این گزارش مشخص نیست که آیا این وجوه فروخته می شود یا به کیف پول های خصوصی منتقل می شود.”

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که روند خروج در ماه دسامبر (دی) ادامه داشته است و در هفت روز اول ماه، ۴۵۴۵ بیت‌کوین از صرافی‌های متمرکز خارج شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته شاهد ورود ۳۸۴۶ بیت‌کوین بودیم.

عجله برای خروج پس از آن رخ داد که FTX (که یک کارگزاری بزرگ برای تجارت ارزهای دیجیتال است)، در اواسط نوامبر (اواخر آبان) برای جلوگیری از ورشکستگی در خواست حمایت کرد.

سقوط این شرکت باعث شد تا ۱ میلیون طلبکار FTX به دارایی‌های خود دسترسی نداشته باشند، اعتماد سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال کاهش یافته و یک واکنش زنجیره‌ای در بازار کریپتو به راه انداخت.

در اواخر نوامبر (اوایل آذر)، یکی دیگر از وام دهندگان ارزهای دیجیتال، BlockFi، اعلام ورشکستگی کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، بیش از ۱۳۰ نهاد وابسته به FTX تاکنون سقوط کرده اند.

اریک رابرتسن، رئیس تحقیقات جهانی در بانک استاندارد چارترد، این هفته هشدار داد که بحران بازار کریپتو تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

او به فایننشال تایمز گفت: «در حالی که فروش بیت‌کوین کاهش می‌یابد، آسیب وارد شده است…و بیشتر شرکت‌های رمزنگاری و صرافی‌ها با نقدینگی ناکافی مواجه می‌شوند که منجر به ورشکستگی بیشتر و سقوط اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال می‌شود».

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا