کد خبر: 270901113267
جهانروزنامه

سرمایه داری «تی شرتی» در ایالات متحده در حال فروپاشی است

ترجمه: محمود نوال مطلق

«آرنولوپارمانتیِه» خبرنگار نشریه لوموند در نیویورک به بی تفاوتی صاحبان شرکت های فناوری های پیشرفته در قبال سقوط ارزش سهامشان در بورس وال‌استریت نیویورک پرداخته است.

زمان اعاده حیثیت به بازار بورس وال‌استریت فرا رسیده. سرمایه داری «تی شرتی» در ایالات متحده در حال فروپاشی است سرمایه داری به سبک« مارک زوکر برگ» بنیانگذار۳۸ ساله فیس بوک، «اِلان ماسک» ۵۱ ساله مالک تسلا و اِسپیس ایکس و « سام بانکمن فرید» ۳۰ ساله فعال در عرصه رمزارزها  به پایان دوره خود رسیده است.

مالک فیس بوک ۲۳میلیارد دلار را در دنیای مجازی متاورس نابود کرد، ارزش سهام تسلا درماههای اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است. «سام بانکمن فرید» نیز به دلیل کلاهبرداری در زمینه رمزارزها از مشتریانش در حال پوسیدن در زندان است.

اینان سرمایه دارانی هستند که حیثیت وال‌استریت را برباد داده‌اند و اکنون وقت آن فرا‌رسیده تا  بازار بورس وال‌استریت به فکر اعاده حیثیت خود باشد.

بنابرمکتوبات «آدام کیرش» در روزنامه وال‌استریت با موضوع «فرازوفرود حیثیت» نوع رفتارهای  صاحبان میلیاردر فعلی فناوریهای پیشرفته در بورس وال‌استریت با زحمات طاقت فرسایی که صاحبان صنایع قرن نوزدهم متحمل می شدند در تناقض آشکاراست.

هدف او دفاع از تفکرات «آندریوکارنِژی» (۱۹۱۹-۱۸۳۵)(۱۲۹۸-۱۲۱۴) پادشاه فولاد و پدر بشردوستی مدرن نیست.

او در نهایت زکاوت زندگی می‌کرد و با پولهایش کتابخانه می‌ساخت. البته کسی منکر آن نیست که او به کارگرانش حقوق بخورونمیر می‌داد و صدای اعتراض آنها را همواره در گلو خفه می‌کرد اما یک کار ارزشمند او آن بود که یک نوع نظم اجتماعی برقرار کرد که احتمالا افرادی آنرا قبول نداشتند اما هرگز آنرا سبک نمی‌شمردند.

اما درحال حاضر سرمایه‌داران وال‌استریت به پشتوانه سرمایه هنگفتشان همه چیز را برای خود مجاز می‌دانند. آنها مداوم به فخرفروشی برای دیگران مشغولند. امکانات تفریحی خود را به رخ دیگران می‌کشند و هوسرانی‌های زشت خود را در معرض دید همگان قرار می‌دهند. چرا آنها به خود اجازه چنین رفتارهایی را می‌دهند.

زیرا حامیان مالی و سرمایه‌گذارانشان به این باور رسیده‌اند و چه‌بسا فریب آنها را خورده‌اند که تخلف اقتصادی منشاءتخلف اجتماعی خواهد شد. اما صاحبان این سرمایه ها این تخلفات را مرتکب می‌شوند وآنرا به راحتی بیان می‌کنند.

«آدام کیرش» در روزنامه وال‌استریت به « اِستیوجابز» بنیانگذاراَپِل اشاره می‌کند. او درمقطعی که پدیده گیاهخواری بسیار ناپسند شمرده می‌شد خود را گیاهخوار معرفی می‌کرد.

در آنزمان نزد صاحبان این فناوری های پیشرفته در آمریکا رسم براین بود که برخلاف وضعیت موجود جامعه خود را نشان دهند.

اعتقاد آنها بر اینست که نباید ساده‌لوح بود. باید با حیله و نیرنگ و دورزدن قوانین و اعمال نفوذ امتیاز گرفت و چند ده میلیون دلار سرمایه ابتدایی را چند ده برابرکرد. باید سنت شکنی کرد و نظم موجود را بهم ریخت. تا آنجایی که ممکن باشد با این شیوه باید به جلو رفت.

هرجا که دیگر این شیوه کارایی نداشته باشد آنرا به پای ناکارآمدی هیئت مدیره می‌گذارند. بدین ترتیب است که بلند پروازیهای «زوکربرگ» برای متاورس سهمامداران آنرا به خاک سیاه نشانده است.

او همیشه به فکر راه‌اندازی یک شرکت نوآفرین است. حامیان مالی«بانکمن فرید» با طمع دست‌یابی به ثروتهای بسیار زیاد وارد عرصه رمزارزها شدند درحالیکه همه می‌دانند این عرصه هیچ توفیقی نخواهد داشت.

در نهایت حمایت های فزاینده «اِیلان ماسک» از ترامپ منجر به نابودی موقعیهای نشانهای تسلا و توئیتر شد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا