کد خبر: 161001115537
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

تعدیل شدید نیرو در «آمازون»

آمازون با حذف ۱۸هزار شغل نیروهای خود را از دم تیغ گذراند. این غول دیجیتال که «جِف بزوس» بنیانگذار آنست چهارشنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی) اعلام کرد قصد دارد تا ۱۸ هزار شغل را در مجموعه خود از جمله در اروپا حذف کند.

تعدیل نیروی انسانی در شرکت آمازون از اواسط سال ۲۰۲۲ (تابستان۱۴۰۱) درآمریکا آغاز شد. این تعدیل بتدریج به فرانسه هم رسیده‌است. ارزش سهام آمازون درسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) در بورس تا ۴۸ درصد کاهش یافت.

سال نو برای آمازون و کارکنانش بسیاربد شروع شد. اعلام این حجم گسترده از تعدیل نیرو دریک شرکت با فناوری های پیشرفته در آمریکا از مهمترین رویدادهای این قبیل شرکت ها دراین کشور است.

به‌ویژه آنکه این تعدیل شامل شعب اورپایی آن نیز می‌شود. این تعدیل همچنین در تاریخ شرکت های تجاری «سیاتِل» نیز بی‌سابقه بوده‌است.

روزنامه«وال‌استریت» که این اخبار را منتشرکرده درادامه به نقل از مقامات آمازون یادآور شده که در ماه نوامبر(آبان) این تعدیل ها تا حذف ۱۰ هزار شغل اعلام شده بود و در حال حاضر این کار شروع شده است.

البته شعبه آمازون در فرانسه هرگز این اخبار را تأئید نکرده بود. تعداد کارکنان آمازون در سراسر جهان تاپایان ماه سپتامبر (شهریور) بالغ بر یک‌میلیون و۵۴۰ هزار نفر می‌شد.

این به جز کارکنان فصلیست که درشرایط خاص ازجمله جشنهای آخر سال به صورت فوق‌العاده بکارگیری می‌شوند.

درسالهای کرونایی تعداد کارکنان آمازون به منظور ارائه خدمت به مشتریان در قرنطینه‌ها و شرایط محدودیتهای این همه‌گیری افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت.

این غول توزیع دیجیتالی درآنزمان با ارزش ۸۶۸میلیارد دلاری در بورس برای ارائه خدمات دوران کرونا تعداد نیروهای خودرا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا ابتدای سال۲۰۲۲ (دی ۱۳۹۸ تا دی ۱۴۰۰) دوبرابر کرد.

اما در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ (سه ماه دوم ۱۴۰۱) سودخالص سالانه آمازون ۹درصد کاهش یافت. درآخرین سه ماهه سال نیز این شرکت پیش‌بینی می‌کند رشد سالانه آن از میزان استاندارد کمتر باشد.

این رشد باید میان ۲ تا ۸ درصد باشد. پیش بینی آن برای سود عملیاتی نیز رقمی میان صفر تا ۴میلیارد دلار درسال است در حالیکه این رقم درسال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) معادل ۵/۳ میلیارد دلار بوده‌است. آمار نهایی سود سالانه آمازون دراول فوریه ۲۰۲۳ (۱۲بهمن۱۴۰۱) منتشر خواهد شد.

این آمار درمقایسه با سال قبل و به ویژه درمقایسه با فعالیت شرکت دردوران کرونا بسیار برای سرمایه‌گذاران آن ناامید کننده خواهد بود و همین امر منجر به کاهش ۴۸درصدی ارزش سهام آن در بورس شده‌ است.

بدین‌ترتیب ارزش سهام آمازون که دراول نوامبر ۲۰۱۹(۱۰آبان۱۳۹۸) ۸۹ دلار بود در ۹جولای ۲۰۲۱ (۱۸تیر۱۴۰۰)  به ۱۸۶دلار و در۵ژانویه ۲۰۲۳(۱۵دی ۱۴۰۱) به ۸۵ دلار رسید.

انتشار اخبار تعدیل نیرو بر روحیه سرمایه گذاران تأثیر مثبت داشته چرا که ارزش سهام آمازون معادل۷/۱درصد افزایش نشان داد.

به دلیل افزایش قیمت ها و بالا رفتن هزینه‌ها و همچنین افزایش نرخ بهره بانکی میزان تبلیغات فعالان اقتصادی کاهش یافته و درنتیجه غول های دیجیتالی فناوری های پیشرفته که  درآمدشان برمبنای این قبیل تبلیغات است با کاهش سودآوری مواجه شده‌اند.

«نازداک» شاخص آمریکایی شرکت های فناروی در۶ژانویه ۲۰۲۲(۱۶دی۱۴۰۰)۱۵۲۰۰ واحد بوده درحالیکه در پنجشنبه ۵ژانویه ۲۰۲۳ (۱۵دی۱۴۰۱) با ۳۱ درصد کاهش به ۱۰۴۵۸ واحد رسیده‌است.

سال گذشته برای شرکت«مِتا» شرکت مادر«فِیس بوک» نیز سال بدی بود. هیچ عایدی نداشت و درنتیجه ۱۱هزارشغل خود را معادل ۱۳ درصد از کارکنانش را حذف کرد.«توئیتر» در مدیریت جدیدش با «ایلان ماسک» نیمی از ۷۵۰۰ کارمند خود را اخراج کرد.

قبل از آن«اِسنپشات» دراواخر ماه‌اوت (اواسط مرداد) نیز ۲۰درصد از نیروهایش معادل۱۲۰۰ نفر را اخراج کرده بود.

شرکت رایانش اَبری«سِیلفورس» که یک شرکت آمریکایی درزمینه ارائه خدمات مدیریت رایانه‌ای از راه دور است نیز روزچهارشنبه ۴ژانویه (۱۴دی) اعلام کرد ۱۰ درصد از نیروهایش معادل ۸هزار نفر را اخراج می‌کند.

در مجموع ۱۵۳هزار نفر از کارکنان شاغل در مجموعه‌ های فناوری های پیشرفته در امریکا کارشان را از دست داده‌اند. در فرانسه نیز چنین رویدادی برای شرکت های فناوری های پیشرفته رخ نمایی کرده‌است.

شرکت«بَک مارکت» فرانسوی با ۷۱۵ نیرو در جهان طرح خروج داوطلبانه ۱۳درصد از نیروهایش را اعلام کرده است.

سخنگوی این شرکت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: « اوضاع شرکت خوبست.

اما به دلیل بالا رفتن هزینه ها از جمله هزینه وام بانکی با بالا رفتن نرخ بهره آن و سایر هزینه‌ها شرکت باید به فکر راه های بهتر سودآوری و امکانات تأمین مالی خود باشد. دراین شرایط شرکت چندان سودآور نیست.

طی ده‌سال گذشته نرخ بهره‌ بانکی بالا نرفته بود.»

در فرانسه به دلیل حمایت های مالی بانک های دولتی هنوز موج تعدیل نیرو در شرکت های فناوری های پیشرفته به‌راه نیفتاده است.

اما با اعلام خروج داوطلبانه شرکت«بَک مارکت» و یا شرکت«میرو» متخصص در عکس های اینترنتی مبنی برحذف ۷۲ شغل؛ این قبیل تعدیل ها در فرانسه بتدریج در حال ظهور است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا