کد خبر: 011101117572
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانیروزنامه

برگ اصناف در جنگ اتاق

علی شفایی

انتخابات هیأت نمایندگان دهمین دوره فعالیت اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، در حالی مقرر شده  در روزهای ابتدایی دهه دوم اسفندماه سال جاری برگزار شود که اما و اگرهای بسیاری پیشروی این انتخابات قرار دارد.

به گزارش خبرنگار عصراقتصاد، انتخابات هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در حالی اسفندماه برگزار می‌شود که چون همه ادوار گذشته اتاق بازرگانی تهران از پرحاشیه‌ترین و حساس‌ترین اتاق‌ها است.

در حالی که در انتخابات دوره قبل، ائتلاف فردا پیروز بلامنازع انتخابات دو قطبی اتاق بازرگانی تهران بود و توانست، حاکمیت خود بر اتاق تهران را برای چهار سال دوم تمدید کند، پیش‌بینی می‌شود در انتخابات این دوره، لیست منتصب به ابراهیم جمیلی و خانه اقتصاد، رقیبی جدی برای حاکمان اتاق تهران باشد.

ابراهیم جمیلی که ردپایش را می‌توان در بسیاری از اتفاقات مهم اتاق بازرگانی در سه دهه ابتدایی انقلاب دید، تنها بازنده انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی است که هیچگاه در جایگاه بازنده قرار نگرفت.

وی پس از شکست در انتخابات اسفند ۱۳۹۳، خانه اقتصاد را بنیانگذاری کرد و در انتخابات اسفند ۱۳۹۷، از پایگاه سنتی خود در زنجان نامزد شد تا به عنوان رئیس اتاق زنجان و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، فرصت احیاء گروه خود را داشته باشد.

لیست خانه اقتصاد به رهبری ابراهیم جمیلی برای پیروزی در انتخابات دژ بلند ائتلاف فردا به رهبری مسعود خوانساری را پیش رو دارد، ائتلافی که علاوه بر مسعود خوانساری، پدرخوانده‌ای به نام پدرام سلطانی دارد، بنیانگذار، تئوریسین و پدر معنوی ائتلاف فردا که بازی انتخابات و مهره‌چینی برای پیروزی را به خوبی آموخته است.

ائتلاف فردا که به پشتوانه مدیریت هرمی و یارگیری از بنگاه‌های عضو اتاق بازرگانی، نیمی از پیروزی خود را قطعی کرده است، برای تضمین پیروزی بر کارت‌های عضویت تمرکز کرده است، کارت‌های عضویتی که بسیار سهل‌تر از کارت‌های بازرگانی صادر می‌شود و برگ برنده‌ای برای انتخابات محسوب می‌شود.

خانه اقتصادی‌ها در شرایطی باید با ائتلاف فردا و ساز و کار انتخاباتی ایشان رقابت کنند، که از امتیاز کارت‌های عضویت بی‌نصیب هستند و یا حداقل تعداد کمتری از صاحبان کارت‌های عضویت را درتیم خود دارند و از این رو برای تقابل با ائتلاف فردایی‌ها به سراغ گزینه‌ای رفته‌اند که بتواند شانس پیروزی ایشان را افزایش دهد.

خانه اقتصادی‌ها طی چهار سال گذشته سرگرم یارکشی از جامعه صنفی بودند، گروهی که برآورد می‌شود قریب به ۴۰ درصد کارت‌های بازرگانی تهران را در اختیار داشته باشد، اما از آنجاییکه خانه اصلی ایشان در حوزه تشکلی اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف است، کمتر درگیر اتاق بازرگانی و ماجراهای آن می‌شوند.

حال باید دیدی در رقابت میان ائتلاف فردا و خانه‌اقتصاد کدام یک از اقبال بیشتری برخوردار است، هرچند که براساس استراتژی این دو گروه در انتخابات این دوره نقش اصلی را صاحبان کارت‌های عضویت و اصناف تعیین می‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا