کد خبر: 151101119518
جهانروزنامه

تحریم های اتحادیه اروپا هشداری محدودیت عرضه جهانی نفت را به همراه دارد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته کارشناسان به نقل از رویترز، این محدودیت ها می تواند مسکو را مجبور به کاهش تولید نفت خام کند.

رویترز روز پنجشنبه به نقل از تحلیلگران گزارش داد که ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات محصولات نفتی روسیه می تواند جریان تجارت جهانی را مختل کند.

تحریم‌های این بلوک که محصولات نفتی پالایش‌شده از جمله گازوئیل و سوخت جت را هدف قرار می‌دهد، ممکن است در نهایت بر عرضه کلی تأثیر بگذارد، زیرا می‌تواند روسیه را مجبور به محدود کردن تولید و پالایش نفت خود کند.

ایان مور، کارشناس ارشد شرکت کارگزاری جهانی برنشتاین به آژانس گفت: “بشکه‌ها بیرون می‌آیند و در بازار، چالش لجستیکی، اما نه چالش عرضه، پیدا خواهند کرد.”

با این حال، انتظار می رود که یافتن خریداران جایگزین برای محصولات تصفیه شده به یک مسئله بزرگ برای روسیه تبدیل شود. حجم نفت خام با تخفیف این کشور در حال حاضر در هند و چین، دو کشوری که صادرکنندگان عمده محصولات سوختی هستند و ظرفیت های پالایشی وسیعی دارند، تقاضای زیادی دارد.

به نقل از خبرگزاری پی هوا هو، تحلیلگر انرژی بانک دی بی اس گفت: «در حالی که این ممنوعیت باعث می شود روسیه نفت خام بیشتری برای صادرات داشته باشد، ممکن است مقاصد کافی برای صادرات مازاد به آن وجود نداشته باشد و از این رو روسیه ممکن است نیاز به کاهش تولید ۵ تا ۱۰ درصدی داشته باشد».

گزارش ها حاکی از آن است که ماه گذشته روسیه عرضه گازوئیل به بنادر آفریقا و دریای مدیترانه را در تلاش برای تغییر مسیر عرضه افزایش داد. در ماه دسامبر (آذر)، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که عرضه‌ها به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هدایت می‌شود و افزود که مسکو ترجیح می‌دهد تولید نفت را کاهش دهد تا اینکه با محدودیت‌های قیمتی موافقت کند.

بروکسل سقف قیمتی ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه گازوئیل و سقف ۴۵ دلاری در هر بشکه را برای محصولات دارای تخفیف مانند نفت کوره پیشنهاد کرده است.

این اقدامات که توسط G7، کمیسیون اروپا و استرالیا تصویب شده است، هنوز مورد حمایت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار نگرفته است، اگرچه انتظار می رود روز جمعه مورد موافقت واقع شود.

این سقف به دنبال اقدام مشابهی است که کشورهای غربی در ۵ دسامبر به اجرا درآوردند و فروش، بیمه و حمل و نقل نفت خام روسیه را از طریق دریا (مگر اینکه زیر سقف قیمت ۶۰ دلار خریداری کنند)، منع کردند.

در حال حاضر، محموله های محصولات پالایش شده از روسیه در اروپا به وفور باقی مانده است.

این قاره به شدت به واردات گازوئیل از این کشور تحریم شده وابسته است و بازرگانان سعی می کنند قبل از اعمال محدودیت ها، انبارهای ذخیره خود را پر کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا