کد خبر: 221201124114
جهانروزنامه

رقابت هند و چین برای نفت خام روسیه

ترجمه: سلیم حیدری

تعداد رو به رشد خریداران آسیایی قیمت‌ها را بالاتر می برد.

رویترز این هفته به نقل از منابع صنعتی گزارش داد، پالایشگاه‌های خصوصی چین با همتایان هندی خود برای دریافت نفت ترکیبی ESPO روسیه در آوریل (اردیبهشت) تلاش می کنند.

پس از اینکه مشتریان غربی از خرید مستقیم انرژی روسیه اجتناب کردند، چین و هند به خریداران عمده نفت خام روسیه تبدیل شدند.

چین که معمولاً کل حجم نفت خام ESPO ارسال شده از بندر کوزمینو در اقیانوس آرام را به دلیل نزدیکی به آن خریداری می کند، انتظار می رود که رکورد واردات را در ماه مارس (فروردین) به ثبت برساند.

طبق گزارش‌ها، در ماه آوریل (اردیبهشت)، پالایشگاه‌های مستقل هندی Reliance Industries و Nayara Energy حداقل پنج محموله از تقریباً ۳۳ محموله بارگیری شده شان با نفت خام ESPO است.

به دلیل قیمت‌های پایین، خرید آن را افزایش داده‌اند. این در حالی است که تنها یک کشتی برای تحویل در ماه مارس (فرودین) است. این اتفاق برای اولین بار از زمان خرید سه محموله برای نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۰) است.

منابع آگاه به آژانس گفتند که قیمت نفت خام ESPO برای هند که در ماه آوریل (اردیبهشت) بارگیری می‌شود حدود ۵ دلار در هر بشکه کمتر از قیمت‌های دبی بر اساس تحویل کشتی‌های قبلی (DES) بوده است.

محاسبات رویترز همچنین نشان می‌دهد که افزایش تقاضا قیمت‌های ترکیب ESPO کم گوگرد روسیه را که توسط پالایشگاه‌های هندی خریداری می‌شود، به بالاتر از سقف ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین‌شده توسط کشورهای G7 برای نفت خام دریایی روسیه رسانده است.

چین همچنین ESPO را در بالاتر از سقف قیمت تعیین شده توسط اتحادیه اروپا خریداری کرده است.

برای کاهش ریسک، واردکنندگان نفت روسیه از ارزهایی غیر از دلار برای تسویه برخی از محموله های نفت خام روسیه استفاده می کنند و همچنین از فروشندگان می خواهند که حمل و نقل و بیمه را انجام دهند.

به گفته منابع تجاری، رقابت از سوی هند تخفیف‌ها را برای محموله‌های ESPO در آوریل (اردیبهشت) به حدود ۶.۸۰ دلار در هر بشکه کاهش داده است. در مقابل تخفیف قیمت نفت ICE برنت برای شمال چین به ۸.۵۰ دلار در هر بشکه برای تحویل ماه مارس (فرودین) رسید.

نفت خام موربان با کیفیت مشابه از ابوظبی با قیمتی حدود ۳.۳۰ دلار در هر بشکه به قیمت نفت دبی به صورت آزاد معامله شد.

در حالی که نفت خام موربان بارگیری در آوریل (اردیبهشت) حدود ۹ دلار در هر بشکه گرانتر از ESPO تحویل به چین و هند است.

انتظار می‌رود در ماه مارس (فروردین)، محموله‌های نفت روسیه به چین به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به ۴۳ میلیون بشکه از جمله حداقل ۲۰ میلیون بشکه ESPO برسد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا