کد خبر: 290202127606
بازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

بررسی دلایل کاهش مصرف میوه در ایران در گزارش «عصر اقتصاد»؛ حتی میوه؟!

گروه صنعت، معدن و تجارت- نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می گوید: تورم میوه نسبت به سایر اقلام خوراکی کمتر است اما با افت توان خرید مصرف کنندگان رغبت چندانی برای خرید میوه نوبرانه ازخود نشان نمی‌دهند و منتظر ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

اسماعیل مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، از افت ۵۰ درصدی قیمت میوه‌های نوبرانه در میدان اصلی میوه تره بار خبر داد و افزود: تورم میوه نسبت به سایر اقلام خوراکی کمتر است اما با افت توان خرید مصرف کنندگان رغبت چندانی برای خرید میوه نوبرانه ازخود نشان نمی‌دهند و منتظر ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

در حالی که کارشناسان حوزه سلامت، مصرف میوه و سبزیجات را یکی از شرط‌ها برای سلامت جامعه می‌دانند اما آنان همراه با فعالان بازار میوه و تره‌بار ضمن بررسی روند افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات باغی و صیفی‌جات، در مورد کاهش میزان مصرف این اقلام در سبد خانوار هشدار می‌دهند.

میوه‌های خوش‌رنگ و لعاب با عطر و طعم بهشتی که هر چه به سمت تابستان می‌رویم بر تعدد، تنوع و فراوانی‌ آن‌ها بیشتر می‌شود اما برخلاف انتظار نه تنها از قیمت آن کاسته نمی‌شود که روزبه‌روز هم بالاتر می‌رود. میوه‌هایی که در طبق‌ها و ظرف‌های میوه فروشی‌ها خودنمایی می‌کند و عطر و بوی آنها خریداران را وسوسه اما قیمتشان، آنها را منصرف می‌کند.

تا چند سال پیش شاید کسی فکر نمی‌کرد روزی میوه‌های به نرخ هر کیلویی ۸۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان ببیند؛ حتی اگر خارج از فصل باشد. البته بماند که برخی میوه‌های شیک و گرمسیری یا همان استوایی که وارداتی هستند، قیمت‌های بالایی داشته و دارند؛ میوه‌هایی که حتی اسمشان به گوش بسیاری ناآشناست؛ مانند «پاپایا» کیلویی۴۰۰ هزار تومان، «رامبوتان» ۵۰۰۰ تومان، «پشن فروت» ۶۰۰ هزار تومان، «بلوبری» یک میلیون تومان و … .

برخی کارشناسان، متوسط رشد قیمت میوه را نسبت به سال پیش دستکم ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان می‌کنند و بر تاثیر قیمت‌های افزایشی بر میزان مصرف مردم و کاهش هزینه‌کرد خانوارها برای خرید این بخش از سبد غذایی اذعان داشته و نسبت به کاهش مصرف هشدار داده‌اند؛ از آن‌رو که این شرایط در درازمدت می‌تواند برسلامت خانواده‌ها و به دنبال آن جامعه اثر منفی بگذارد.

در سال‌های اخیر روند مصرف میوه و سبزیجات کاهش داشته و همچنان هم این افت ادامه دارد.

البته به تاکید برخی فعالان این حوزه، هر چند قیمت میوه افزایش محسوسی یافته اما این افزایش نرخ‌ها در مقایسه با سایر اقلام و کالاهای مصرفی اساسی خیلی گسترده و ادامه‌دار نبوده اما در جای خود در کوچک شدن سبد مصرفی میوه خانوار بی‌تاثیر نبوده است.

حتی به فرض اینکه هیچ افزایش قیمتی در بخش میوه و سبزیجات نداشته باشیم باز هم افزایش هزینه‌های خانوار در سایر بخش‌ها و ضرورت تامین نیازهای اولیه و کالاهای اساسی در عمل به کاهش هزینه‌کرد برای میوه و سبزی منجر می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، به طور متوسط میزان مصرف میوه خانوارهای ایرانی در دهه ۹۰ رقمی معادل ۱۲۴.۸۳ کیلوگرم بوده که از میانگین جهانی هم بالاتر است.

طبق این آمارها، در ابتدای این دهه یعنی سال ۱۳۹۱، متوسط مصرف میوه خانوار ایرانی در سال معادل ۱۵۱ کیلو و ۳۰۰ گرم بوده که این میزان از آن زمان تا پایان این دهه روند کاهشی به خود گرفته و در سال ۹۹ این میانگین به ۹۵.۱ کیلوگرم رسیده است.

یعنی هر خانوار ایرانی در آن سال به طور متوسط هفته‌ای ۲ کیلوگرم میوه مصرف می‌کرده که به اذعان کارشناسان، این میزان از آن سال تاکنون در پی افزایش نرخ‌ها بویژه بعد از اجرای طرح اصلاحات اقتصادی دولتی در اردیبهشت‌ماه امسال کاهش بیشتر و محسوس‌تری هم داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا