کد خبر: 010302128012
بازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

بررسی «عصراقتصاد» از اولین روز ماه جدید در تالار شیشه ای؛ سبزپوشی بورس در اولین روز خرداد

گروه بانک، بیمه وبورس-  شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات در اولین روز خرداد با ۱۵ هزار و ۸۰۲ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن با ۱۲ هزار و ۷۹۷ واحد افزایش به ۷۷۶ هزار و ۸۵۳ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۵۰۵ واحد رشد به ۴۵۵ هزار و ۶۲۵ واحد رسید.

در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۵ میلیارد و ۱۰۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۷ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال معامله شد.

بانک ملت (وبملت) با سه هزار و ۱۳۰ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۳۱۸ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با یک هزار و ۲۵۱ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۸۶۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با یک هزار و ۴۸۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۵۰ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۴۸۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فمل) با ۴۸۸ واحد و پتروشیمی جم (جم) با ۴۳۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد)، بانک ملت (وبملت)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۱۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز  ۳۰۳ واحد افزایش داشت و به ۲۹ هزار و ۲۴۱ واحد رسید.در این بازار بیش از ۹ میلیارد و ۳۷۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۴۰۳ هزار و ۱۸۹ نوبت بود.

سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، ایران خودرو دیزل (خاور) ، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بیمه پاسارگاد (بپاس) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

در مقابل پلیمر آریاساسول (آریا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) و مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه افرادی که در بازار سهام تصمیم عجولانه می‌گیرند، بازنده‌های اصلی هستند، گفت: با تداوم روند پذیرش شرکت‌ سهامی عام پروژه و عرضه‌های اولیه، بازار سرمایه ثبات خود را حفظ کند.

محمود گودرزی اعلام کرد: در سال های گذشته نقاط ضعفی در عملکرد تالارهای منطقه ای وجودداشته، اما از یک سال گذشته ایده‌ای را در بورس تهران مبنی بر سفرهای استانی مطرح کردیم.

وی ادامه داد: این موضوع با این رویکرد دنبال نمی‌شود که پروژه‌های بزرگ اقتصاد ملی تامین مالی شوند، بلکه رویکرد ما شناسایی بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است که در حوزه فناوری و دانش بنیان فعالیت دارند.

مدیر عامل شرکت بورس تهران به روند فعلی بازار سهام اشاره و خاطرنشان کرد: بازار سرمایه بزرگ شده است و ارزش معاملات که از ابتدای اسفند ماه بر مدار صعودی قرار گرفت به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در روز رسید.

گودرزی با بیان اینکه عرضه‌های اولیه می‌توانند در جذب سرمایه‌های مردم تاثیرگذار باشد، گفت: واقعیت این است که سهامداران در بازار صعودی یا نزولی اقدام به شناسایی سود می‌کنند.

گودرزی تاکید کرد: افرادی که در بازار سهام برای خرید و فروش تصمیم عجولانه می‌گیرند، بازنده‌های اصلی بازار سهام هستند.

مدیر عامل شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با تداوم روند پذیرش شرکت‌ سهامی عام پروژه و عرضه‌های اولیه که در بورس و فرابورس انجام می‌شود، بازار سهام ثبات خود را حفظ کند.

وی به آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی شرکتی را برای عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه پذیرش می‌کنیم، بخش عمده کار در اختیار ناشران و سهامداران عمده شرکت‌ها قرار می‌گیرد و باید روالی را مانند ارزش‌گذاری طی کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا