کد خبر: 210302129580
جهانروزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ کرونا؛ هیولایی آزمایشگاهی که در ووهان ساخته شد

گروه اجتماعی- تیم تحقیقاتی روزنامه ساندی تایمز گزارش کرد، شواهد جدیدی از فایل‌های محرمانه، فاش کرده که دانشمندان چینی اندکی قبل از همه‌گیری، پاتوژن‌های کشنده ویروس کووید ۱۹ را به هم پیوند دادند.

روزنامه تایمز همچنین در این گزارش آورده است، دانشمندان در ووهان که در کنار ارتش چین کار می‌کردند، مرگبارترین ویروس‌های کرونای جهان را برای ایجاد یک ویروس جهش یافته جدید ترکیب می‌کردند.

محققانی که ارتباطات و تحقیقات علمی به شدت محرمانه را بررسی کرده‌اند معتقدند که دانشمندان چینی یک پروژه محرمانه از تجربیات خطرناکی را انجام می‌دادند که باعث نشت از موسسه ویروس شناسی ووهان و آغاز شیوع گسترده کووید ۱۹ شد.

محققان آمریکایی می‌گویند یکی از دلایلی که اطلاعات درباره فعالیت این موسسه و دانشمندانش منتشر و علنی نشد، به این خاطر است که کار آن با محققانی از ارتش چین بوده که تامین مالی این پروژه را در اختیار داشته و ساخت و توسعه تسلیحات بیولوژیکی را پیگیری می‌کند.

ساندی تایمز همچنین صدها مورد سند از جمله گزارش‌هایی را که پیشتر محرمانه بود، یادداشت‌های داخلی، اوراق علمی و ایمیل‌هایی که رد و بدل شده و از سوی منابع یا توسط کارزارهای اطلاعات آزاد در سه سال گذشته از آغاز پاندمی کرونا جمع آوری شده بودند، مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه همچنین با محققان و بازرسان وزارت امور خارجه آمریکا از جمله کارشناسان در امور چین، تهدیدهای در حال ظهور پاندمی و تسلیحات بیولوژیکی مصاحبه کرده که نخستین بررسی مهم را درباره منشاء انتشار کووید ۱۹ انجام داده‌اند.

در زمان شروع پاندومی، برخی افراد از جمله پروفسور لوک مونتانیه کاشف ویروس ایدز و برنده جایزه نوبل ۲۰۰۸، ویروس کوید_۱۹ می‌تواند دست کاری شده و حاوی برخی از ژن‌های ایدز باشد.

لوک مونتانیه در شبکه فاکس نیوز گفت: ما درباره این ویروس به این نتیجه رسیدیم که این ویروس دستکاری شده است. منظور من این است که رشته‌هایی از ویروس ایذر توسط متخصصانِ زیست شناس مولکولی به ویروس کرونا اضافه شده که اثری بسیار دقیق  دارد و نشان می‌دهد که ساختار این ویروس طبیعی نیست.

به طور معمول، قانون براندولینی (اصل عدم تقارن باطل) می‌گوید این فرضیه توطئه‌ای برای خنثی کردن تلاش‌ها در راستای مقابله با کروناست، اما در مورد این فرضیه این قانون صدق نمی‌کند.

نشریه آسیا تایمز، به نقل از پروفسور مونتانیه، نوشت: «آزمایشگاه شهر ووهان از اوایل دهه ۲۰۰۰ تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه کروناویروس‌ها آغاز کرده است. آن‌ها در این زمینه تخصص بسیار بالایی دارند». تئوری غیر طبیعی بودن کروناویروس جدید و اینکه این ویروس ساخته دست بشر است، از همان آغاز همه گیری آن مطرح بود، اما این روز‌ها به نظر می‌رسد که دوباره طرح چنین ادعا‌هایی شدت گرفته است.

طبق گزارش اخیر نشریه واشنگتن پست، سه سال پیش مقامات سفارت آمریکا در چین، نگرانی‌هایی را در مورد عدم ایمنی کافی در موسسه دولتی ویروس شناسی ووهان، به ویژه در خصوص مطالعه بر روی ویروس‌های کشنده و بیماری‌های عفونی، ابراز داشتند و بررسی‌هایی را نیز در این زمینه انجام دادند.

گرچه این انستیتو که در نزدیکی بازار مرطوب ووهان واقع شده، اولین آزمایشگاه دارای سطح بیو-ایمنی IV است، اما وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ در مورد «کمبود جدی تکنسین‌ها و محققان دارای مهارت مناسب برای بهره برداری ایمن از این آزمایشگاه پر حجم»، هشدار داده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا