کد خبر: 260302129971
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگراه و مسکنروزنامه

ودیعه  قرض‌الحسنه و قیمت جاری ملک، یک رویه استعماری است

داود شریعت زاده

از سال گذشته تاکنون بر اساس برابری نرخ طلا، تا ۵۰ درصد ارزش رهن مستأجران ایرانی از بین رفته است در عوض مالکان در یک عرف غلط و استعماری هم از کاهش ارزش ودیعه مستأجران و هم از افزایش تورم عمومی سود بدون حساب و کتاب می برند.

در یک عرف غلط، رهن مستأجران بصورت قرض الحسنه محاسبه می شود و قیمت ملک بصورت جاری! این در حالی است که ارزش زمانی رهن مستأجران هم صفر منظور شده است.

حال که ریال در حال تقویت شدن است و چنانچه در یک سال طلا و ارزهای معتبر کاهشی شوند، مثل اینست که مالکان پول بیشتری به مستأجران بپردازند. اما در اقتصاد همواره تورمی، وزنه بشدت به سمت مالکان سنگین بوده است و سال، سالِ مستاجران فقیر تر و مالکان غنی تر شده است.

البته تا آلمان فاصله زیادی داریم اما به عنوان نمونه در آلمان رهن، تنها به اندازه سه ماه اجاره است که در پایان قرارداد با سود متعلقه باید به مستاجر برگردانده شود. مگر آنکه اجاره پرداخت نشود یا خسارتی وارد شود.

بنابراین ودیعه قرض الحسنه با توجه به قیمت جاری ملک یک رویه استعماری است که در مقابل قشر مستضعف مستاجر قرار دارد.

سنجه ودیعه باید یک شاخص ثابت با ارزش ذاتی ثابت باشد تا هر دو طرف معامله در حالت تعادل و عدالت قرار گیرند.

در حالیکه دشمنان دست به دست هم داده اند تا بر کوچکترین موجی سوار شوند، همانطور که در موضوع قطع آب تهران دیدیم، اصل قضیه مربوط به رانش در جاده چالوس و ریزش کوه و نهایتا مسدود شدن تونلها و محل عبور آب بود، اما مغرضان، تنها دلیل قطع چند روزه آب تهران در برخی مناطق را ناکارآمدی مطلق نه دولت ها، که حکومت برشمردند و  زیرساخت ها را کاملا فرسوده اعلام کردند، در حالیکه در ترمیم زیرساخت های آب، طبق اخبار موثق حداقل در تهران، کارهای خوبی انجام شده است، خب در چنین فضایی باید درباره قشر مستاجر و خارج کردن این جمعیت دستکم ۳۰ میلیونی از دغدغه های روزمره، تلاش مضاعفی انجام شود تا ضمن رفاه و آسایش بخش عظیمی از مردم ایران، دشمنان هم نتوانند از این ضایعه سواستفاده کرده، ناآرامی و اعتراضاتی را شکل دهند و بر موج این اعتراضات و ناآرامی ها برای اهداف مغرضانه خود سوار شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا