کد خبر: 080702139271
ادب و هنرجامعه و فرهنگروزنامه

بحران واژه ها

ابوالقاسم فاتحی دهقانی / استاد دانشگاه

همان گونه شاعر با انتخاب بهترین واژه، سعی می کند احساس و اندیشه خود را به مخاطبانش برساند، و شعرش در عین زیبایی و دلنوازی روح و دارا بودن آرایه های ادبی، از مضامین انسانی و اجتماعی درمانگر و بحران زدا نیز برخوردار باشد، به طریق اولی و لازم تر اصحاب رسانه، صاحبان قلم و بیان, سخنوران و اندیشمندان باید در انتخاب واژه های خود دقت کنند تا کار فرهنگی و رسانه ای آنان ، ضد فرهنگی و ضد رسانه ای نشود، چرا که محصولات فرهنگی، رسانه ای، هنری و فکری ، مصرف فرهنگی دارد و به مصرف دل و فکر و ذهن و رفتارهای عاملیت ها و فضای اجتماعی می رسد.

چگونه است که برای پایش و تضمین سلامتی آب و هوا و غدا و پوشاک که مصرف جسمانی دارد، این همه سازمان های بهداشتی و نظارتی و استاندارد وجود دارد، که البته باید باشد، اما وقتی نوبت به پایش و نظارت و سالم سازی محصولات خوراک و مصرف فکری مردم و جوانان می رسد، داد و بی داد و سر وصدای برخی بلند می شود، که اختناق است، خالص سازی است، تندروی است اخراج اساتید و دانشمندان است، تندروی است، افراطی گرایی است، علم گریزی است، هنر و هنرمند ستیزی است، دیوارکشی است، زبان دنیا را نفمیدن و نابلد بودن است، و …..

واقع آن ،این است که به قول معروف ، هرچه بگندد، نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد،نمک . کارکرد اصلی مفاهیم و واژه ها در علوم انسانی و اجتماعی، کمک به تولید علم نافع ، علم کاربدی ، علم مشگل گشا، علم انسان سازی، علم جامعه سازی و علمی است که امنیت و آرامش روحی و روانی را از درون و آرامش و امنیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را از بیرون تضمین کند، و از ساحت های یاد شده بحران زدایی، آسیب زدایی و مشکل زدایی بکند ، نه این که این واژه ها، خود، بحران زایی بکند، خود، نا امیدی و دلهره و ترس و اضطراب اجتماعی ابجاد کند.

خاستگاه تولید واژه ها و مفاهیم و علوم اجتماعی بحران زا ، بجای بحران زدا، بنیان های هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی و روش شناختی مدرنیته است که بر پایه‌ اومانیسم ، سوبژکتیویسیم و سکولاریسم و فرهنگ لیبرال دموکراسی آمریکایی و عرب ، قرار داد که متاسفانه در داخل کشور برخی آگاهانه و عامدانه و برخی از روی غفلت و نادانسته با خلق و تولید این دست از واژه ها و مفاهیم * من در آوردی * وبی مبنا ، سبب فربهی فرهنگ و تمدن آمریکایی ها در ایران‌ و تضعیف فرهنگ کهن و دیرین ایرانی، اسلامی و انقلابی کشور می شوند.

گاه با رسانه ای کردن این واژه های بحران زا ، امنیت و آرامش اجتماعی را از جامعه سلب می کنند، گاه با خلق این مفاهیم جعلی و بستری برای دروغ سازی های اجتماعی و شایعه سازی‌های اجتماعی و ایجاد تزلزل در نظم سیاسی و اجتماعی جامعه، بزرگترین خدمت را به کسانی که از قاتلین جوانان این مرز و بوم هستند، می کنند.

چه بدانند یا ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند که طبق سخن صریح عارف بالله، مرحوم حضرت آیت الله بهجت ، از میان انواع گناهان فردی، اجتماعی، فکری و فرهنگی، بدترین آن که سخت ترین مجازات را خداوند برایش منطور کرده است، گناهانی است که در سطح جامعه سیب انحراف فکری و فرهنگی مردم و سبب خارج شدن آنان از دین خدا می شود. پس همه بهیر مراقب زیان و گوش و چشم خود باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا