کد خبر: 310203160271
روزنامهسیاستشخصیت ها

همدلی در غم ابراهیم ایران

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و هشت تن از همراهانش در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت رسیدند

انالله و اناالیه راجعون؛ خادم الرضا، خادم جمهور ایران آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت رسید.

بالگرد حامل آقای رئیسی رئیس جمهور جهادی، مردمی و محبوب که دیروز برای بازدید سد خوداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بود در هنگام عزیمت از این سد به مقصد پالایشگاه تبریز به علت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی دچار سانحه شد، با وجود اعزام ده‌ها گروه امدادی تلاش ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به خاطر مه آلود بودن هوا و سخت گذر بودن منطقه جنگلی ساعت ها طول کشید، سرانجام بامداد امروز گروه‌های امدادی، مردمی و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند.

در این سانحه هوایی آقای رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همچنین سرتیم حفاظت رییس جمهوری و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

نمایش همدلی و اقتدار

حادثه جانخراش سانحه هوایی رئیس جمهوری و هیات همراه ایران را در غم ابراهیم زمانه خود فرو برد اما با تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب و همراهی دلسوزان انقلاب این ضایعه بزرگ به نمایشی برای همدلی، اتحاد و اقتدار ایران بدل شد.

در همین باره رهبر انقلاب با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان پنج روز عزای عمومی اعلام کردند.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیتشان نوشت: «این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجهالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

همدردی یاران

همچنین هیات دولت نیز در بیانیه ای تصریح کرد: به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد یافت.

علاوه بر این تک تک اعضا هیات دولت نیز در قالب های گوناگون ابراز تاسف و همدردی خو را ابراز کردهدن که در ادامه به برخی از پیام های تسلیت وزرای اقتصادی اشاره می شود:

*گریه امان نمی دهد: سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پیامی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گف و نوشت: عروج رییس‌جمهور مردمی و مجاهد، شهید آیت الله رییسی را به رهبر معظم انقلاب و ملت مقاوم ایران تسلیت می‌گویم …گریه نمی‌دهد امان.

*در پیام رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده، فوز شهادت پاداش زودهنگام مجاهدت های مخلصانه، مدبرانه و ولایتمدارانه بزرگمردی است که در تاریخ این سرزمین برای همیشه جاودانه شد.

*وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیام تسلیتی اعلام کرد: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران در تمامی دوران مسئولیت و خدمتشان، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر تلاش کردند و لحظه‌ای آرام نداشتند .در این مصیبت بزرگ، ضمن تاکید بر ادامه راه این شهید بزرگوار در راه خدمت به مردم ایران اسلامی، علو درجات و محشور شدن با انبیا و اولیاءالله را برای شهدای این حادثه تلخ و دردناک از خداوند متعال مسئلت دارم.

*وزیر نفت نیز در پیامی نوشت: با قلبی آکنده از اندوه، شهادت جانگداز شهیدجمهور حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری محبوب و یاران و همراهان‌ گرامی ایشان را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، همکاران ایشان در دولت و عموم آحاد ملت شریف ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

*وزیر راه و شهرسازی هم در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی، نوشت: «خداحافظ حلیم و خستگی ناپذیر و با غیرت.»خیلی زود برای حسن خلق و مردم دوستیت دل تنگ می‌شویم. سید دوست‌داشتنی و امام رضایی من.این قرارمان نبود… .»

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران

متعاقب این سانحه ناگوار، مقامات و جریانهای سیاسی کشورهای مختلف ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران، پیامهای تسلیت صادر کردند که در ادامه تنها برخی از آنها آمده است.

*معاون نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان گزارش داد: افغانستان و تمام شهروندان این کشور نسبت به شنیدن خبر فوت رئیس جمهور ایران احساس اندوه شدید می‌کنند.

*جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می کند.

*فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد.

*سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، فقدان آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تراژدی غم‌انگیز عنوان کرد.

*شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

*وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: شی جین‌پینگ درگذشت (سیدابراهیم) رئیسی، رئیس جمهور ایران را به محمد مخبر، معاون اول وی تسلیت می‌گوید و به نیابت از دولت و مردم چین، مراتب تسلیت خود را ابراز می‌دارد.

*شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان نیز در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم ایران و خانواده شهدا بر نقش برجسته رئیس جمهور فقید ایران در تقویت روابط جامع دوجانبه و همکاری بلندمدت بین تاشکند و تهران تاکید کرد.

*ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان تاکید کرد: رئیس جمهوری فقید ایران نقشی غیر قابل توصیف در تقویت روابط تهران و مسکو داشت.

*سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نوشت: این شخصیت‌های برجسته سیاسی را ما همواره به عنوان اشخاص واقعا ملی‌گرا به یاد خواهیم آورد که با قاطعیت از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در خدمت به کشورشان فدا کردند.

*«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

*«عبدالله دوم» پادشاه اردن در پیام خود تاکید کرد: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

*هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه شهادت آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفته و تصریح کرد که آنکارا هماهنگی کاملی با مقامات ایرانی بعد از این حادثه داشته است.

*الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به شهادت رئیس جمهور ایران: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد که عمر خود را در مسیر خدمت به کشورش صرف کرد.

*بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه، اعلام کرد که اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نائل شود و در راه انجام وظیفه و خدمت به شهادت برسد.

وی در پیام خود اعلام کرد: مراتب حزن و همدردی خود را در این حادثه دردناک و فقدان بزرگ ناشی از آن ابراز می داریم.

همچنین دولت سوریه در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیأت همراه وی در جریان یک سانحه هوایی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

*.همچنین دولت لبنان در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

*ریاست جمهوری مصر یک بیانیه صادر کرد.در این بیانیه آمده است: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

*وینستون پترس، وزیر خارجه نیوزیلند نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

*شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

«*میگل دیاز کانل» وزیر امور خارجه کوبا بیان کرد: همبستگی خود با رهبر ایران و بهترین امیدها و آرزوهای خود برای یافتن رئیس جمهور ایران و همراهان وی را ابراز می‌داریم.

«*شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیأت همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می گویم.

*نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پیامی اعلام کرد: «از اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. کیلیا که دوست همسرش است و من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفیم، برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما».

*نخست‌وزیر هند ضمن ابراز تأسف در خصوص شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه وی، تأکید کرد که دهلی نو در کنار مردم ایران خواهد ماند. نقش رئیس‌جمهور ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همواره در یادها خواهد ماند.

*نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی طی بیانیه‌ای شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراهشان در جریان سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

*نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران به اسلام آباد، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

گفتنی است: آیت الله سید ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا