کد خبر: 26010177909
توسعه و اقتصاد ملیروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی برگزار شد

به گفته رئیس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی کشور در پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی، این انجمن با شبکه‌سازی توانسته با مجموعه بزرگی از مدیران حوزه منابع انسانی تعامل و همکاری داشته باشد.

به گزارش عصر اقتصاد، جواد محجوب در این همایش که به وسیله انجمن صنفی مدیران و مشاورین منابع انسانی برگزار شد، به همزمانی این روز با بزرگداشت عطار نیشابوری اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۰ هزار نفر از مدیران و مسئولان منابع انسانی کشور با انجمن مدیران منابع انسانی تعامل و همکاری دارند.

به گفته او، انجمن با بیش از ۱۱۳۰ نشست مجازی به تبادل تجربیات مراکز مختلف پرداخته است و همچنین بیش از ۱۰۰۰ نفر از آموزش رایگان در وبینارهای این انجمن بهره برده‌اند.

در ادامه پروفسور میرسپاسی استاد منابع انسانی و دکتر محمود ساعتچی به صورت ارسال فیلم و کلیپ به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص تاثیر بهداشت روانی محیط کار پرداختند.

توجه به منابع انسانی در کشور مغفول مانده است

معاون وزیر و رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی نیز با تاکید بر اینکه توجه به منابع انسانی در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: سرمایه و منابع انسانی در سازمان ها و بنگاه های کشورمان از جایگاه واقعی بسیار فاصله دارند و متاسفانه سازمان بهره وری و معاونت سرمایه انسانی و امور اداری نیز جایگاه لازم را در حوزه منابع انسانی ندارند.

رحیم سرهنگی در سخنرانی خود به اهمیت منابع انسانی توجه کرد و گفت: متاسفانه آن‌گونه که به بخش نفت، شرکت و وزارت نفت توجه می‌شود به منابع انسانی و توسعه سرمایه‌های انسانی به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور توجه نمی‌شود.

او بر اهمیت منابع انسانی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: توجه به منابع انسانی در بخش خصوصی در همه جای دنیا متحول شده اما در کشور ما این موضوع در سطوح اولیه باقی مانده است که همین موضوع باعث خروج منابع انسانی می‌شود و به بنگاه‌ها و نیز سازمان‌ها آسیب می‌زند.

معاون وزیر ابراز امیدواری کرد: همزمان با رشد شاخص های کارآفرینی و نوآوری در کشور، در بحث توسعه منابع انسانی نیز حرکت رو به جلو داشته باشیم.

سرهنگی از برنامه موسسه کار و تامین اجتماعی برای توسعه مدیریت دانش و توجه به منابع انسانی خبر اد و اعلام کرد: در همین راستا در هفته جاری نشستی با مدیران حوزه آموزش و منابع انسانی در موسسه کار و تامین اجتماعی برگزار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: همایش منابع انسانی بتواند برای  چالش های منابع انسانی کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد چرا که این موضوع همواره بحث اصلی و روز کشور است.

مزد فصل مشترک کارگر و کارفرماست

دبیر کل خانه کارگر با تصریح اینکه موضوع مزد به عنوان فصل مشترک کارگر و کارفرماست خاطرنشان کرد: مزد به عنوان محور تعامل کارگر و کارفرما سابقه دیرین در فرهنگ ما دارد و این موضوع حتی در بین النهرین و در لوح همورابی و در کتیبه های تخت جمشید هم در موارد متعدد مورد توجه قرار گرفته است.

علیرضا محجوب در همایش انجمن منابع صنفی با اشاره به اینکه در فرهنگ ایران زمین بیگاری مذموم بوده است افزود: همه حاکمان ایران زمینه و کتیبه ها و نوشته ها حاکی از این است که کارگر در قبال مزد فعالیت داشته و بیگاری در کار نبوده است.

دبیر کل خانه کارگر به ضرورت بهبود و ارتقای دستمزد اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش دستمزد همان طور که برای کارمندان مهم است باید برای کارگران نیز محترم شمرده شود. این موضوعات در مجلس در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و دولت ها باید به آن توجه کنند.

محجوب بر صیانت از نیروی کار تاکید کرد و گفت: ما بر رونق کارگاه‌ها و همچنین تعامل خوب کارفرما و کارگر تاکید داریم، وقتی کارگاه آباد باشد، کارگر و کارفرما و دستمزد هم شرایط خوبی خواهد داشت.

عزم انجمن صنفی مدیران منابع انسانی برای ورود به نسل سوم استانداردسازی و شناسنامه‌دار کردن نیروهای ماهر

مدیرعامل موسسه نشان‌آور دانش و مهارت آینده نیز در سخنرانی خود تاکید کرد: اگر قریب ۲ قرن تلاش به منظور تعیین استاندارد برای اشیا و کالاها را گام نخست و چند دهه کار به منظور تدوین قاعده برای خدمات و فرایندها را گام دوم استانداردسازی بنامیم، نسل سوم استانداردسازی، شناسنامه‌دار کردن عوامل تولید و ارائه‌کنندگان کالاها و خدمات است و انجمن صنفی مدیران منابع انسانی بنا دارد در سال ۱۴۰۱ گام مهمی در این راه بردارد.

حمیدرضا کمالی ادامه داد: برجسته‌سازی هویت شغلی در ذهن نیروی ماهر و ترویج سواد شایستگی، پیش‌نیاز کسب سرمایه‌اجتماعی است و در این راه تعیین سطح تخصص افراد در سازوکاری شفاف و استاندارد، می‌تواند گام مهمی محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه؛ بدون شک سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین دارایی و ثروت هر ملتی هستند و توانایی دولت‌ها در حفظ و بالفعل‌سازی آن، شاخص کارآمدی ملی را نشان می‌دهد، گفت: به همین دلیل مدیران منابع انسانی سازمان‌ها و نهادها، تنها مسئول استخدام و تسویه نیرو نیستند بلکه بیش از دیگران، مسئولیت خطیر کشف و شکوفاسازی استعدادها را برعهده دارند و لاجرم باید از دانش و مهارت پیشرفته مرتبط با جنبه‌های گوناگون این خبرگی برخوردار باشند و قبل از ارزیابی دیگران، شایستگی‌های خود را با معیارهای استاندارد بسنجند.

مدیر مرکز توسعه کارآفرینی آینده، مدیریت منابع انسانی را یک شاخه علمی بین‌رشته‌ای دانست که بر خلاف مشاغل حوزه فنی، نیازمند خبرگی‌های بسیار پیچیده چندمتغیره است و افرادی که در این حوزه مسئولیت می‌پذیرند خود باید قبل از دیگران در آزمون‌های صلاحیت‌سنجی شخصیتی، اخلاقی و انگیزشی شرکت کرده و امتیاز کافی کسب کرده باشند.

کمالی افزود: مدل‌های کلاسیک و رایج شخصیت‌سنجی اگرچه مفیدند ولی به تنهایی پاسخگوی نیازها برای طراحی برنامه توسعه فردی نیستند و هر سازمانی متناسب با مقتضیات کاری و فرهنگ سازمانی، نیازمند سنجه‌ها و زیرسنجه‌های مکمل برای اندازه‌گیری نوبه‌ای وضع منابع انسانی خود است.

او با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ گفت: انتخاب شعار امسال نشان می‌دهد این حقیقت به خوبی درک شده که در دنیای امروز، منابع انسانی آموزش‌دیده و ماهر، منشأ خلق ثروت هستند و چون اقتصاد دانش‌بنیان، بر خلاقیت نیروی متخصص متکی است، شایسته‌سالاری و سرمایه‌گذاری در توسعه توان این نیروها باید در اولویت قرار گیرد.

مدیر مرکز توسعه کارآفرینی آینده افزود: متاسفانه میزان اثربخشی در آموزش آکادمیک و دانشگاهی در اکثر کشورها بسیار کمتر از حد انتظار کارفرمایان است، لذا بسیاری از بنگاه‌ها با تهیه چک‌لیستی از نیازهای صلاحیتی، دانشی و مهارتی ۵ تا ۱۰ ساله خود، راساً در تعامل با موسسات آموزشی قبل از جذب و استخدام بر تربیت نیروی مناسب برای سازمان خود نظارت می‌کنند.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۳ سال مطالعه الگوهای بین‌المللی و بررسی میدانی نیازها و مقتضیات بازار ایران به وسیله تیمی از سرآمدان انجمن مدیران منابع انسانی و نهایی شدن کار تعیین سنجه‌ها و زیرسنجه‌ها، سال ۱۴۰۱ را سال ایفای نقش جدی انجمن در ساماندهی تعامل فعالان حقیقی و حقوقی این حوزه و شناسنامه‌دار کردن نیروهای ماهر است و اجرای موفق این پروژه می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از چالش‌های مزمن موجود را مرتفع کند.

پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی منابع انسانی با حضور رحیم سرهنگی، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر و جمعی از مدیران منابع انسانی کشور پنجشنبه ۲۵ فرودین به شکل وبینار و حضوری ( با توجه به اوضاع روز) از ساعت ۱۷ الی ۱۹ با مشارکت و حضور پیشکسوتان، مدیران ارشد و متخصصین با هدف گرامی‌داشت و توسعه و تعمیق فرهنگ جامعه در زمینه سرمایه‌های انسانی برگزار شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا