کد خبر: 27030187152
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

فشار سازمان تنظیم مقررات بر گوگل، فیس بوک و آمازون برای ارائه امتیازات

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت های های چند ملیتی دیجیتالی به منظور انطباق با مقررات رقابتی پیش‌بینی شده از سوی مقامات مربوط در نحوه عملکرد خود تغییراتی داده‌اند.

آنها ترجیح داده‌اند با این مقامات به جای مبارزه مذاکره کنند. این شیوه گوگل درپاسخ به تفحصی است که کمیسیون اروپایی در مورد تبلیغات برخط آن به منظور بررسی عملکرد ضدرقابتی این غول مجازی آغاز کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گوگل به بروکسل پیشنهاد داده است سایر تبلیغ‌کنندگان نیز بتوانند آگهی‌های خود را در یوتیوب قرار دهند. الزام دیگران به استفاده از ابزارهای گوگل برای تبلیغات همان نکته‌ایست که « مارگریت وِستاگِر» کمیسر اروپایی در امور رقابت از آن انتقاد می‌کند.

طی چند ماه اخیر غول‌های مجازی « گافام» ( گوگل، آمازون، فیس بوک، اَپِل و مایکروسافت) در این زمینه اقدامات مشترکی انجام داده‌اند. همگی آنها استفاده از ابزارهای خود را الزامی کرده‌اند.

هدف آنها از این اقدامات مصالحه با مقامات امور رقابت به منظور کوتاهتر شدن دوره تفحص و کاهش جرایمشان است. بر اساس همین گزارشات آمازون امیدوار است پرونده مفتوح تفحص خود  از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) را  مختومه کند.

این پیشتاز در فروش بر خط در جهان متهم است از جایگاه خود و مشتریانش برای تبلیغات محصولاتش سوء‌استفاده کرده است. از اینرو پیشنهاد داده است تا همه بتوانند از این جایگاه برای تبلیغاتشان استفاده کنند. بدین ترتیب آمازون آماده است بهترین جایگاه‌های خود را که معمولا برای معرفی بهترین محصولاتش استفاده می‌کند در اختیار رقبای خود نیز قرار دهد.

مذاکرات میان آمازون و مقامات سازمان امور رقابت کمیسیون اروپا چندین ماه است در حال برگزاریست و هیچیک از طرفین از مفاد آن و نتایج حاصل  گزارشی منتشر نکرده‌اند. اقدامات گوگل در این مسیر شفاف‌تر و آشکارتر است.

این غول جستجوی برخط در جهان به تازگی ابزار جدیدی برای جایگزینی کوکی‌ها پیشنهاد داده است که با استفاده از آن تبلیغات هدفمند می‌شوند.

گوگل که تحت تفحص سازمان امور رقابت انگلستان قرار گرفته است در ماه فوریه(بهمن ۱۴۰۰) اقدامات جایگزینی این ابزار را برای بهره‌مندی سایر فعالان در عرصه فضای مجازی آغاز کرده است.

در ژوئن ۲۰۲۱(اردیبهشت۱۴۰۰) مقامات سازمان رقابت فرانسه در پی تفحص از گوگل به دلیل نقض آشکار مقرارت سازمان رقابت این شرکت را به پرداخت جریمه ۲۲۰ میلیون یورویی محکوم کردند.

گوگل نیز موافقت کرد به میزان جریمه اعلام شده در چارچوب اصلاحاتی که انجام می‌دهد خدمات دیجیتالی ویژه ارائه کند. بنابراین به جای پرداخت جریمه با دادن این امتیازات ویژه برای سایر فعالان آنها نیز قادر خواهند بود از فضای موتور جستجوی گوگل در امر تبلیغاتشان بهره‌مند شوند.

این خود به منزله یک شیوه عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت. موتور جستجوی گوگل همچنین در این خصوص متعهد شده است حتی در مورد انتشار بخش‌هایی از مقالات مخالفین خود نیز امکاناتی  فراهم کند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا