کد خبر: 29030187514
اقتصادجهانروزنامه

چین، ارز دیجیتال ملی را آزمایش می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

گسترش استفاده از e-CNY یا یوان دیجیتال اکنون فراتر از خرید کالاهای مصرفی است. پکن سایر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را سرکوب کرده است و در عوض به دنبال ارائه جایگزین خود است.

یوان دیجیتال چین اکنون می‌تواند برای مدیریت سرمایه و وام‌های بانکی استفاده شود. این اقدام بانک مرکزی چین استفاده از ارز دیجیتال را فراتر از خرید کالاهای مصرفی گسترش می دهد.

e-CNY در حال حاضر در بیش از ۲۰ شهر در سراسر چین استفاده می‌شود. اگرچه e-CNY هنوز در مراحل آزمایشی خود است، اما دامنه این آزمایش به تدریج از سال ۲۰۲۰ گسترش یافته است.

دولت چین e-CNY را در حالی معرفی کرده است که پکن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را سرکوب کرده است و در عوض به دنبال ارائه یک جایگزین دیجیتالی تحت تحریم و کنترل شده توسط دولت است.

e-CNY چگونه استفاده می شود؟

پذیرندگان E-CNY در حال حاضر از قابلیت‌های توسعه یافته ارز دیجیتال استفاده می کنند.

بر اساس گزارش‌ روزنامه Securities Times که توسط دولت چین تامین مالی می‌شود، هفته گذشته مردی با استفاده از e-CNY یک بیمه نامه خودرو خریداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علاوه بر این، بانک ساخت و ساز چین (CCB) اکنون به مشتریان اجازه می دهد تا از e-CNY برای محصولات مدیریت سرمایه در برنامه تلفن همراه خود استفاده کنند.

چین برنامه هایی برای بیشتر شدن استفاده از یوان دیجیتال دارد.

ژانگ مینگ، اقتصاددان ارشد آکادمی علوم اجتماعی چین در یک نشریه آنلاین می نویسد: “در آینده، یوان دیجیتال را می توان در سناریوهای بیشتری مانند درمان پزشکی، آموزش و امور مالی به کار برد.”

بانک مرکزی چین ادعا می‌کند که e-CNY در پایان سال ۲۰۲۱ به حجم تراکنش ۸۷.۶ میلیارد یوان (۱۳ میلیارد دلار؛ ۱۲.۴ میلیارد یورو) رسیده است.

E-CNY بر اساس تلاش‌های بخش خصوصی دیجیتال است

ابزارهای مدیریت سرمایه دیجیتال مانند e-CNY برای چین جدید نیستند. Alipay، ارائه‌دهنده خدمات پرداخت دیجیتال متعلق به آنت گروپ، خدمات مشابهی را از سال ۲۰۱۳ ارائه کرده است. این اتفاق زمانی افتاد که این شرکت صندوق پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کرد.

علیرغم موفقیت غول‌های فین تک (Fintech)، چین خود نیز برای گسترش استفاده از یوان دیجیتال تلاش کرده است.

برنامه هایی مانند Alipay به تلفن همراه و اینترنت نیاز دارند. طبق GMSA، کاربران تلفن همراه در چین بسیار زیاد است و بیش از ۹۹۰ میلیون نفر از خدمات تلفن همراه در سال ۲۰۲۱ استفاده می‌کنند. اما تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از جمعیت چین به اینترنت دسترسی ندارند.

در اوایل سال جاری، چین شروع به صدور کارت هایی کرد، با یک صفحه نمایش LCD کوچک که به کاربران می گوید چقدر پول در حساب e-CNY وجود دارد. این کارت‌ها بدون اتصال به اینترنت قابل استفاده هستند.

ریچارد تورین، کارشناس ارز دیجیتال چین به دویچه وله گفت: مکانیسم‌هایی مانند این با ارائه خدماتی چون «انتقال پول امن، تحت حمایت دولت، رایگان و فوری»، خلاء های شرکت‌های فین‌تک را  جبران می‌کنند.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا