کد خبر: 21040190954
انرژیجهان

آلمانی‌ها از ترس قطع گاز روسیه برای زمستان سرد آماده می شوند

ترجمه: سلیم حیدری

روسیه گاز کمتری به آلمان می رساند. اکنون انتقال گاز از طریق خط لوله نورد استریم به دلیل تعمیر و نگهداری متوقف شده است و هیچ کس به طور قطع نمی داند که آیا وصل خواهد شد یا خیر. کرملین از گاز برای اعمال اهرم فشار بر آلمان استفاده می کند.

این روزها بسیاری از مستاجران در آلمان نامه‌های ناخوشایندی دریافت می کنند. با افزایش چشمگیر قیمت انرژی، مالکان و شرکت‌های مدیریت املاک نرخ ثابت ماهانه هزینه‌های گرمایش را افزایش می دهند.

یکی از شرکت‌های مسکن در برلین از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گرمایش آپارتمان‌هایی که با گاز یا نفت گرم می‌شوند، خبر می‌ دهد.

مشخص نیست که آیا این افزایش‌ قیمت ها کافی خواهد بود یا خیر. قیمت های بالای انرژی تاثیر تاخیری دارد و پیش پرداخت ها با هزینه های واقعی انجام شده تا پایان سال جبران نمی شود.

GdW، انجمنی که نماینده ۳۰۰۰ شرکت مسکن است، محاسبه کرده است که هر خانوار باید تا ۳۸۰۰ یورو (۳۸۷۰ دلار) بیشتر برای انرژی در سال آینده بودجه اختصاص دهد.

ناآرامی اجتماعی بالقوه

انجمن تعاونی‌های مسکن در ایالت زاکسن هشدار داد که این یک مشکل واقعی برای افراد با درآمد کم یا متوسط است. در بیانیه ای آمده است: “ما در مورد معیشت خانواده صحبت می کنیم. سیاستمداران باید بالاخره این را درک کنند.”

تنها افزایش قیمت انرژی نیست که بار مردم را بر دوش می کشد. تورم تقریباً همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد. اولاف شولز، صدراعظم آلمان، قبلاً به صراحت گفته است که هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند هزینه‌های سرسام آور قریب‌الوقوع را تحمل کند.

صدراعظم تاکید کرد: ما نمی توانیم به همه قیمت ها یارانه بدهیم. در همین حال، وزیر اقتصاد رابرت هابک در چند هفته گذشته از آلمانی ها خواسته است که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

بزرگترین گروه املاک و مستغلات آلمان، Vonovia، در حال برنامه ریزی برای کاهش دمای پیش فرض در ساختمان های دارای گرمایش گازی است تا دمای اتاق، ۱۷ درجه سانتیگراد (۶۲.۶ فارنهایت) در شب باشد که تخمین می زند که مصرف را تا ۸ درصد کاهش دهد.

در طول روز گرمایش طبق روال معمول ادامه خواهد داشت. منبع آب گرم تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و هیچ محدودیتی برای دوش گرفتن یا حمام کردن وجود نخواهد داشت.

اما در دیپولدیسوالد همه چیز متفاوت به نظر می رسد. در این شهر کوچک در زاکسن، اخیراً یک تعاونی مسکن به مستاجران خود اطلاع داده است که در آینده فقط در اوایل صبح، ظهر و عصر آب گرم وجود خواهد داشت. به ساکنان گفته شد: همانطور که قبلاً در مجمع عمومی اعلام شد، از همین الان باید برای زمستان پس انداز کنیم.

این موضوع بحث های هیجان انگیزی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. وزیر ساخت و ساز فدرال کلارا گیویتز به سرعت این محدودیت ها را غیرقانونی خواند. انجمن مستاجران آلمان همچنین خاطرنشان کرد که کمبود آب گرم زمینه ای برای کاهش اجاره بها است.

این تعاونی مسکن، حاضر به بازگشت از سیاست هایش نیست. یکی از اعضای هیئت مدیره گفت که مستاجران درک زیادی از خود نشان داده اند.

او گفت که خوشحال است که اینچنین بحثی را آغاز کرده است، حتی اگر شرکت اکنون به صورت آنلاین مورد سوء استفاده قرار می گیرد. این عضو هیئت مدیره به خبرگزاری DPA گفت: “مردم در حال حاضر بسیار جلوتر از سیاستمداران در برلین هستند.”

نمای کم نور نورد‌استریم

در وزارت اقتصاد، تهویه مطبوع از هفته‌ها پیش قطع شده است و در پاییز کمتر از سیستم گرمایش استفاده می شود. وزیر هابک روز جمعه در Bundesrat، اتاق پارلمان که نماینده ایالت های آلمان است، گفت که این کار می تواند در وزارتخانه های سطح ایالت و سایر سازمان های دولتی نیز انجام شود.

واقعیت این است که وابستگی برلین به گاز روسیه برای مدت طولانی دست کم گرفته شده است. بیشتر آن از طریق خط لوله نورد استریم تامین می شود که گاز طبیعی را از طریق دریای بالتیک مستقیماً به آلمان می رساند.

در سال ۲۰۲۱، سهم گاز روسیه ۵۵ درصد بود. طبق اعلام وزارت اقتصاد، در حال حاضر ۳۵ درصد است.

روسیه با اشاره به گم شدن توربین گازی شرکت آلمانی زیمنس که در کانادا در حال تعمیر است، اما به دلیل تحریم های اعمال شده علیه روسیه در آنجا گیر کرده است، عرضه را به شدت کاهش داده است. (یادداشت سردبیر: روز یکشنبه، کانادا اعلام کرد توربین تعمیر شده را باز می گرداند.)

نورد استریم برای تعمیرات روز دوشنبه به طور کامل تعطیل می شود. آیا روس ها پس از ده تا ۱۴ روز که برنامه ریزی شده است، خط لوله را دوباره بازگشایی خواهند کرد؟

کرملین، قبل از اینکه تاکید کند روسیه از گاز خود به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده نمی کند، می گوید: “اگر توربین پس از تعمیر بازگردد، این کار امکان افزایش حجم را فراهم می کند.”

در زمستان گاز نیست؟

این دقیقاً همان چیزی است که دولت آلمان از آن می ترسد. در برلین آنها به بهترین شرایط امیدوارند اما برای بدترین حالت ها آماده می شوند. در حال حاضر قوانینی برای کاهش پیامدهای کمبود و تأثیر افزایش قیمت انرژی تصویب شده است.

قانون امنیت انرژی تصریح می کند که در آینده می توان از نیروگاه‌های زغال سنگ بیشتری برای تولید برق به جای نیروگاه های گاز سوز استفاده کرد، تا از گاز بیشتر برای گرمایش استفاده شود. پیش از این، مصرف زغال سنگ به منظور حفاظت در برابر تغییرات اقلیمی به طور پیوسته کاهش می یافت.

از سوی دیگر، دریافت کمک‌های فدرال برای شرکت های انرژی آسیب دیده آسان تر خواهد بود. یکی از این موارد شرکت Uniper است: از اواسط ژوئن (خرداد)، این تامین کننده انرژی که بیش از هر منبع دیگری به گاز روسیه وابسته است، تنها ۴۰ درصد از گاز تضمین شده قراردادی را از گازپروم روسیه دریافت کرده است و مجبور شده است مقادیر قابل توجهی جایگزین را با قیمت‌های بالاتر در بازار جهانی خریداری کند.

این امر شرکت را در یک وضعیت ناامن مالی قرار داده است. به همین دلیل است که Uniper اکنون از دولت درخواست کمک مالی کرده است. صحبت از یارانه دولتی ۹ میلیارد یورویی است.

مشابه پولی که در اوج بحران کرونا به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا داده شد. زمانی که وضعیت لوفت هانزا بهبود یافت، دولت توانست دوباره سهام را بفروشد و حتی سود کند.

آیا بحران اقتصادی شدیدی در حال ظهور است؟

تعداد شرکت‌های آب و برقی که از نظر مالی دچار مشکل هستند تقریباً هر روز در حال افزایش است.

فردریش مرز، رهبر بزرگترین حزب مخالف، حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) که به مدت ۱۶ سال حزب حاکم آلمان بود تا اینکه دولت جدید در دسامبر (آذر) سوگند یاد کرد. او گفت: “کشور ما ممکن است به سمت بدترین بحران اقتصادی از زمان تأسیس جمهوری فدرال آلمان پیش برود.

مرز گفت آلمان بالاترین نرخ تورم خود را در ۳۰ سال گذشته تجربه می‌کند و افزود که برای اولین بار در دهه‌های گذشته، تراز تجاری در حال تغییر است. به طوری که این کشور بیشتر از صادرات کالا وارد می‌کند. او نتیجه گرفت که شرکت های آلمانی با از دست دادن رقابت پذیری بین المللی تهدید می شوند.”

در مطالعه‌ای که در پایان ژوئن (تیر) منتشر شد، مؤسسه تحقیقات اقتصادی Prognos به پیامدهای توقف کامل عرضه گاز روسیه پرداخت، به این معنی که آلمان باید به عرضه‌ گاز از سایر کشورها و حجم گازی که قبلاً ذخیره کرده است بسنده کند.

این مطالعه نشان داد که پس از چهار هفته، دیگر گاز کافی برای همه وجود نخواهد داشت. از آنجایی که طبق قانون، عرضه تامین‌کنندگان گاز خانوارهای خصوصی، خدمات اجتماعی، و تامین‌کنندگان گرمایش منطقه‌ای همچنان ادامه خواهند داشت، توقف در درجه اول صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بخش‌هایی مانند فولاد، آهن خام، مواد شیمیایی و شیشه به طور ویژه آسیب جدی خواهند دید و انتظار می رود تولید حدود ۵۰ درصد کاهش یابد و کل اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

پروگنوس تخمین زد که اگر عرضه گاز روسیه با شکست مواجه شود، تولید اقتصادی آلمان تا پایان سال ۱۲.۷ درصد کاهش می یابد.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا