کد خبر: 21040191027
جهانروزنامه

غرب در آستانه ورود به رکود اقتصادی

ترجمه: محمود نواب مطلق

کارشناسان اقتصادی بر این امر اتفاق نظر دارند که غرب در حال ورود به مرحله رکود اقتصادی است. بالا رفتن نرخ بهره بانک‌ها ناشی از جنگ اوکراین منجر به کاهش رشد اقتصادی شده است.

«ژوآشیم فِلس» مشاور اقتصادی سازمان «پیمکو» بزرگترین سازمان مدیریت اوراق قرضه بین‌المللی در جهان معتقد است رشد اقتصادی در اروپا و آمریکا در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد.

این کارشناس آلمانی‌تبار ساکن کالیفرنیا با حضور در مقر کمیته سرمایه‌گذاری سازمان پیمکو در لندن روزجمعه ۸جولای (۱۷تیر) در مصاحبه با نشریه لوموند گفت: «ما عملا در وضعیت رکود تورمی و در حال ورود به رکود اقتصادی هستیم.»

این سازمان دارایی‌هایی به ارزش دوهزار میلیارد دلار (۱۹۶۰ میلیارد یورو) در جهان را به کمک مشاورانی چون او مدیریت می‌کند. این رقم تقریبا بیش از هفت برابر بودجه فرانسه است. بیشترین فعالیت او در کشف رخدادهای آینده اقتصادیست.

در کوتاه مدت تورم و انقباضی شدن سیاست‌های پولی بانک‌ها و به دنبال آن توقف رشد اقتصادی در غرب از مهمترین این رخدادهاست. از این پس رخدادهایی متناوب ازاین قبیل کاملا قابل پیش‌بینی هستند: در پایان همه‌گیری کرونا زنجیره‌های تأمین به کلی ازهم پاشیده‌اند.

فقدان بسیاری از کالاها از قبیل تراشه‌های الکترونیکی به همین دلیل به وجود آمده‌است.

قیمتها به شدت افزایش یافته است. به این ضربات اقتصادی جنگ اوکراین را که باعث افزایش شدید قیمت مواد‌اولیه‌ای چون گاز، نفت و محصولات کشاورزی شده، باید اضافه کرد.

برای مقابله با این موج گرانی و افزایش تورم؛ بانک‌های‌ مرکزی در جهان و در رأس آنها بانک‌مرکزی آمریکا متوسل به بالا بردن نرخ بهره خود شدند. «ژوآشیم فِلس» دراین مورد می‌گوید: «نرخ تورم در آمریکا و منطقه یورو ۸درصد است.

این میزان فاصله بسیار زیادی با اهداف بانک‌های‌مرکزی درتحقق نرخ ۲درصدی بهره دارد. آنها چاره‌ای جز تشدید سیاستهای انقباضی پولی خود ندارند».

بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره حدود صفر درصد خود را دراوایل سال جاری میلادی بین ۵/۱ تا ۷۵/۱ درصد افزایش داده‌است. براساس نظرات این کارشناس اقتصادی بانک‌مرکزی آمریکا تا سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) این نرخ بهره بانکی را تا دوبرابر میزان فعلی نیز افزایش خواهد داد.

او معتقد است: «بانک‌مرکزی آمریکا متعهد است هم تورم را مهار کند و هم اشتغال را حمایت کند. درحال حاضر این بانک بر مهار تورم متمرکز شده‌است.»

به نظر او مخاطرات پیش روی اقتصاد ناشی از تورم بالای طولانی‌مدت بسیار زیاد است و باید در اسرع وقت برای مهار آن و سپس پائین آوردنش اقدامات مقتضی به عمل آید.

معجون کاهش شدید قدرت خرید و سخت‌تر شدن شرایط مالی به نحوی کاملا اجتناب ناپذیر منجر به سقوط اقتصادی می‌شود.

او همچنین بر این باوراست رکود اقتصادی کنونی در جهان دستپخت «ژِروم پاول» رئیس بانک‌مرکزی آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهورروسیه است. آمریکا در ورود به چرخه معیوب اقتصادی از منطقه یورو جلوتر است.

نرخ تولید‌ناخالص‌داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی منفی بود وشاخص‌های اقتصادی کنونی نیز حکایت از ادامه این وضعیت در دومین سه ماهه سال دارند. در منطقه یورو رکود اقتصادی دیرتر بروز می‌کند.

در سه ماهه نخست سال میزان رشد اقتصادی با عدد۶/۰ درصد هنوز مثبت بوده‌است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا