کد خبر: 03050193132
اقتصادجهانروزنامه

کاهش شدید فروش خودروهای نو در اروپا

فروش انواع خودروهای بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز برقی-بنزینی در سه ماهه دوم سال در اروپا کاهش چشمگیر یافته‌ است.

فروش خودروهای بنزینی با تعداد ۹۰۹ هزار دستگاه کاهش ۲/۲۲درصدی درسال داشته است. براساس آمار انجمن خودروسازان اروپا این رقم معادل ۵/۳۸ درصد از فروش خودورهای نو در بازار اروپا در سه ماهه دوم سال است.

خودروهای دیزلی نیز با فروش ۴۰۹ هزار دستگاه در اروپا در تمام بازارها عقب گردی معادل منفی۷/۲۷ درصدی داشته‌اند. این میزان فروش معادل ۳/۱۷ درصد از فروش خودورهای نو در اروپاست که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) سهمی معادل ۲/۲۰ درصد را دارا بوده‌است.

به نظر می‌رسد موتورهای احتراقی از کمبود شدید قطعات الکترونیکی رنج می‌برند. خودروهای دوگانه سوز برقی – بنزینی نیز از این ماجرا عقب نمانده و آنها نیز یک عقبگرد ۲/۲ درصدی در میزان فروش خود در اتحادیه اروپا را شاهد بوده‌اند.

این بدان مفهوم است که در اتحادیه اروپا سهم اینگونه خودروها در بازار همچنان محفوظ و در حال افزایش است. از اینرو فروش آنها افزایش۶/۲۲ درصدی داشته است.

اگر با جزئیات بیشتر به آمار و ارقام بنگریم پی می‌بریم میزان فروش خودورهای دوگانه سوز برقی-بنزینی در اواخر سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) کاهش ۵/۱۲ درصدی داشته است.

علت هم انتقاداتی است که به کاربران آنها در کمتر استفاده کردن از توان برقی آنها و داشتن سهم بیشتر در انتشار گازهای گلخانه‌ای عنوان شده‌است.

سهم آنها با رقم ۲۰۶ هزار دستگاه تنها ۷/۸ درصد از فروش است. به‌رغم روند کند بازار به دلیل زنجیره تأمین ناقص؛ خودروهای ۱۰۰ درصد برقی با فروش ۲۴۳هزار دستگاه رشدی معادل ۱۱درصد را از آن خود ساختند.

میزان فروش خودروهای ۱۰۰درصد برقی در حال حاضر دراروپا ۹/۹ درصد است. اما این رقم از اهداف پیش‌بینی شده بسیار فاصله دارد.

کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی از سال ۲۰۳۵(۱۴۱۴) را به تصویب رساندند. هدف رسیدن به اهداف مبارزه با گرمایش اقلیمی و رسیدن به تولید کربن صفر تا افق سال ۲۰۵۰(۱۴۲۹) عنوان شده‌ است.

با آنکه خودرو صرفا به میزان ۱۵ درصد در انتشار گاز کربنیک در اروپا نقش بازی می‌کند این سئوال همیشه مطرح است که اینگونه طرح ها در ایجاد محدویت های تولید خودروهای احتراقی که خود نیز منجر به بروز نابرابری های اقتصادی و اجتماعی خواهد چه توجیهی دارند؟

منبع: سایت خبری ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا