کد خبر: 08050194072
بازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیجهانروزنامه

ده کشور برتر صادر کننده پوشاک در جهان در سال ۲۰۲۱

ترجمه و گردآوری: ساناز اصلاح

پیشرفت اقتصادی هر کشوری قویا تحت تأثیر صنعت پوشاک است. صنعت نساجی قابلیت غلبه بر موانع موجود در بازارهای رقابتی را داراست. کسب و کارهای نساجی دارای مزایای متعددی از جمله رقابت داخلی بیشتر، سهم و بازار جهانی بالاتر و بهبود اقتصادهای محلی، منطقه‌ای و فدرال است.

مهم‌تر از همه امروزه بیشتر مردم شیک پوش و به روز هستند و نتیجتا تقاضا برای کالاهای پوشاکی مدام در حال افزایش است. ورای موضوعات مطرح شده، صادرات منسوجات و پوشاک منبع اصلی درآمدهای ارزی بحساب می‌آید.

در نتیجه، صنعت نساجی در کلیه کشورهای در حال توسعه پیشرفت کرده است.

در ادامه به فهرستی از ۱۰ کشور صادرکننده برتر صنعت نساجی بر مبنای ارزش بازارهای صادراتی آنها در سال ۲۰۲۱ پرداخته می‌شود:

۱. چین

چین در حال حاضر بزرگترین صادرکننده منسوجات در جهان است. پس از قرن بیستم، صنایع نساجی چین شکوفا شد. پارچه‌های مصنوعی، پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی، پارچه‌های حلقوی بافت، ماشین‌آلات نساجی، بهترین الیاف و پوشاک هشت گروه اصلی صنایع نساجی چین هستند.این کشور با ارزش تولیدات پوشاک ۵/۱۱۸ میلیارد دلاری، دارای سهم ۲/۵۲ درصدی از تولیدات پوشاک جهانی است. این کشور تولیدکننده مواد اولیه با کیفیت و همچنین کالاهای نهایی و آماده مصرف است. شرکت‌های نساجی چینی در حال تبدیل به غول‌های صنعت نساجی در جهان هستند. چین بی‌شک سال‌های بسیاری بر صنعت نساجی مسلط خواهد بود.

۲. آلمان

آلمان در سال ۲۰۲۱ پس از چین دومین صادرکننده بزرگ پوشاک است. آلمان با ارزش صادرات ۴۰ میلیارد دلاری، در حوزه تجارت نساجی و مد در جهان سرآمد است. در آلمان، صنایع عمدتاً از شرکت‌های با ابعاد متوسط و کوچک تشکیل شده است.  آلمان به دلیل تولیدات نساجی و پوشاک با کیفیت و همچنین مواد اولیه مصرفی در پروسه تولید، مورد توجه قرار می‌گیرد. عمده محصولات صادراتی صنعت نساجی آلمان، نخ‌های سینتتیک، ماشین‌آلات نساجی، الیاف بشرساخت و پارچه‌های کشباف هستند. کیفیت محصولات نساجی این کشور در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. بی‌شک این کشور در آینده به بزرگ‌ترین صادرکننده صنعت نساجی در جهان تبدیل خواهد شد.

۳. بنگلادش

منبع اصلی رشد اقتصادی در بنگلادش، صنعت نساجی است. طی دهه گذشته بنگلادش به یک تأمین‌کننده بزرگ البسه تبدیل شده و در حوزه صنعت نساجی، سومین صادرکننده بزرگ جهان است. بنگلادش دومین صادرکننده بزرگ فست فشن غربی در جهان است. حوزه فروش پوشاک بنگلادش طی هفت سال گذشته از ۱۹ میلیارد دلار به ۷۳/۳۸ میلیارد دلار رسیده است. این صنایع به واسطه کیفیت بالای تولیدات خود و هزینه نسبتا پایین، اعتبار خوبی را در بازارهای رقابتی جهانی کسب کرده است. صنعت نساجی در بنگلادش موجب اشتغال بیش از ۲۰ میلیون نفر شده است. بنگلادش همواره بهترین انتخاب برای واردکنندگانی است که درصدد واردات پوشاک با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

۴. ویتنام

ویتنام چهارمین تولیدکننده بزرگ پوشاک در جهان است. ارزش صادرات نساجی این کشور بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس مطالعه سال ۲۰۲۰، ویتنام چهارمین صادرکننده بزرگ منسوجات در جهان است. تولید الیاف در بخش پایین دستی و تولید پوشاک در بخش بالادستی، صنایع نساجی ویتنام را تشکیل می‌دهند. صادرات رو به رشد صنایع نساجی به ایالات متحده، ژاپن، اتحادیه اروپا و کره جنوبی یکی از مولفه‌های اصلی تقویت‌کننده رشد صنعت نساجی در ویتنام است. تخصص‌گرایی، نوسازی و تولید محصول بسیار باکیفیت از اهداف اولیه آنها برای رقابت در این بازار رقابتی است. عامل مهم دیگر هزینه کم نیروی کار است. بی شک ویتنام جایگاه برتر خود را طی دهه‌های آتی حفظ خواهد کرد.

۵. هند

هند با ارزش صادرات ۱۱/۳۷ میلیارد دلار، پنجمین صادرکننده بزرگ جهان است. همچنین هند دومین تولیدکننده بزرگ پنبه در جهان است. حوزه پنبه، ۶۰% از صنایع نساجی هند را تشکیل می‌دهد. صنعت نساجی هند، قدیمی‌ترین صنعت در میان صنایع هند است. صنایع نساجی هند به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش اول یک بخش غیرسازمانی است که از طریق بافندگی روی ماشین‌های بافندگی دستی انجام می‌شود و بخش دیگر بخشی است که با جدیدترین و به روز ترین ماشین‌آلات و روش‌ها ایجاد شده است. هند تولیدکننده نخ و ریسمان، پارچه و لباس‌های باکیفیت است. تولیدات نساجی هند روز به روز در حال پیشرفت است. به علاوه این کشور جهت بهبود کیفیت تولیدات نساجی خود از فناوری‌های جدید بهره می‌برد.

۶. ایتالیا

صنایع نساجی و پوشاک ایتالیا مهم‌ترین عامل رونق اقتصادی این کشور است. صنعت نساجی در ایتالیا قدمتی دیرینه دارد. در دهه‌های اخیر ایتالیا به قلب صنایع نساجی و مد در جهان مبدل شده است. ایتالیا ششمین صادرکننده بزرگ نساجی در جهان است. در سال ۲۰۲۰ ارزش صادرات نساجی ایتالیا ۵/۳۶ میلیارد دلار بوده است. پنبه، ابریشم، کتان و پشم تنها نمونه‌هایی از صنعت نساجی ایتالیا را تشکیل می‌دهند. تمرکز نایع نساجی این کشور بر تولید نخ‌ها و پارچه‌هایی با عملکرد فنی است. برای بهبود ارزش صادراتی و کیفیت محصولات نساجی، دولت ایده‌های خلاقانه جهت تولید منسوجات فنی را بکار می‌گیرد.

۷. ترکیه

ترکیه با سابقه‌ای طولانی در تولید منسوجات، کشوری مهم در تجارت جهانی نساجی و پوشاک بحساب می‌آید. پس از صنعت خودروسازی، یکی از موفق‌ترین محصولات صادراتی ترکیه، لباس است. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰، ترکیه با ارزش صادرات ۲۹ میلیارد دلار،  هفتمین صادرکننده بزرگ نساجی در جهان است. صنایع نساجی و پوشاک ترکیه در سال‌های اخیر با رشد ملایمی همراه بوده است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO)، ترکیه سومین تأمین کننده بزرگ اتحادیه اروپا است. این کشور سهم ۰۶/۴ درصدی از صادرات پوشاک کشباف و ۷۳/۲ درصد از صادرات پوشاک تار و پودباف را به خود اختصاص داده است. صنعت نساجی ترکیه با قابلیت‌های طراحی خارق‌العاده در حال شکوفایی است.

۸.ایالات متحده امریکا

ایالات متحده در جایگاه هشتمین صادرکننده پوشاک جهان قرار دارد. دستمزد روزانه کارگری در ایالات متحده یکی از بیشترین دستمزدها در سراسر جهان است که موجب بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی می‌شود. ایالات متحده تأمین کننده عمده پارچه، لباس، مواد اولیه، نخ و منسوجات خانگی با کیفیت بالا  در سراسر جهان است. صنایع نساجی ایالات متحده به لطف منسوجات پزشکی، پارچه‌های صنعتی، منسوجات بی‌بافت و پوشش‌های محافظتی با کیفیت بالا در حال رشد و شکوفایی است. نتیجتا صنایع نساجی این کشور از انواع فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد. بنابراین پیشرفت‌های فناورانه نیز بر صنعت نساجی اثرگذار است. کسب و کارها برای افزایش درآمد در صنعت نساجی سرمایه‌گذاری می‌کنند. از منظر پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت نساجی در دهه‌های اخیر، بدون شک ایالات متحده در جهان سرآمد خواهد بود.

۹. هنگ‌کنگ، چین

صنایع نساجی در هنگ‌کنگ یکی از منابع مهم درآمد برای این کشور بحساب می‌آید. هنگ‌کنگ به تولیدات منسوجات با کیفیتی از قبیل پارچه‌های چاپ شده شناخته شده است. بافندگی جین، بافندگی تاری پودی، ریسندگی پنبه، تولید پارچه‌های حلقوی باف پنبه‌ای و بافندگی سنتی (روی پنل) پارچه‌های حلقوی باف پنبه‌ای  از جمله فرآیندهای تولید پارچه‌های جین است. هنگ‌کنگ نهمین صادرکننده بزرگ جهان درحوزه نساجی است.

۱۰. اسپانیا

اسپانیا دهمین صادرکننده بزرگ جهان در حوزه صنایع نساجی است. ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، تکمیل و تولید پوشاک مهم‌ترین تولیدات و صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند. صنایع نساجی اسپانیا با ظرفیت تولید خارق‌العاده، رونق یافته و این کشور پیوسته در تلاش است تا به جایگاه بالاتری در صنعت نساجی دست یابد.

منبع: واحد مطالعات دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا