کد خبر: 10050194495
انرژیجهانروزنامهسیاست

نفت، عامل رشد اقتصادی عربستان سعودی

ترجمه: محمود نواب مطلق

آِغاز به کارمجدد بنگاه های اقتصادی پس از کرونا و جنگ اوکراین منجر به افزایش قیمت نفت شد و از اینرو عربستان سعودی از این تحولات منافع سرشاری نصیب خود کرد.

براساس اعلام مقامات این کشور در روز یکشنبه۳۱جولای (۹مرداد) تولید ناخالص دولتی در پادشاهی عرب‌نشین به همین دلیل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲(سه ماهه اول ۱۴۰۱)۱۲ درصد رشد کرده‌است.

عربستان سالها شاهد کاهش تولیدناخالص داخلی خود بود. به دلیل تحولات جدید جهانی از جمله پایان نسبی کرونا و جنگ اوکراین که منجر به افزایش قیمت نفت شد تغییر آشکار ۱۸۰ درجه ای در رشد تولید‌ناخالص داخلی آن اتفاق افتد.

به طور مشخص و با ذکر جزئیات براساس اعلام مراکز معتبر آمار این پادشاهی عرب‌نشین رشد ۸/۱۱ درصدی تولید‌ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل ناشی از افزایش فعالیتهای نفتی به میزان ۱/۲۳ درصد و افزایش فعالیت‌های غیرنفتی به میزان۴/۵ درصد بوده‌است.

در ماه مه (اردیبهشت) نیز مقامات عربستان میزان افزایش تولیدناخالص داخلی خود در سه ماهه اول سال میلادی را به میزان ۶/۹ درصد در مقایسه با بازه‌زمانی سال قبل اعلام کرده بودند.

افزایش قیمت نفت به دلیل تحولات جهانی از یکسو و درخواست کشورهای غربی از تولید و صادرکنندگان طلای سیاه برای تولید بیشتر آن به منظور آرام‌کردن بازارتورمی جهان از سوی دیگر منافع بسیاری نصیب کشورهای خلیج فارس کرد. به همین منظور ملاقات هایی میان رؤسای کشورهای آمریکا و فرانسه با ولیعهد عربستان انجام شده‌است.

اما عربستان هم مانند امارات که با همراهی روسیه اداره اوپک پلاس را برعهده دارد باید در چارچوپ مقررات این سازمان سقف تولید را رعایت کند.

براساس آمار صندوق بین‌المللی پول رشد تولیدناخالص داخلی عربستان در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) درمقایسه با سال قبل ۶/۷ درصد پیش بینی می‌شد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا