کد خبر: 18050195399
جهانروزنامه

نابودی محموله های پرتقال صادراتی آفریقای جنوبی به اتحادیه اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

تبادل مقادیر بسیار زیادی میوه به دلیل الزامات بهداشتی جدید اتحادیه اروپا که آفریقای جنوبی آنها را بیش از حد ارزیابی می کند، متوقف مانده است.

آفریقای جنوبی پس از اسپانیا دومین صادر کننده بزرگ مرکبات تازه به جهان است. صدهای تن محموله‌ پرتقال آفریقای‌جنوبی موجود در کانتینرها دربنادر کشورهای عضو اتحادیه اروپا معطل به نتیجه رسیدن اختلافات مبادلات تجاری این کشور و اتحادیه اروپا در مورد قوانین جدید واردات به اروپا در حال نابودی و خراب شدن هستند.

طی ماه گذشته اتحادیه اروپا الزامات جدید بهداشتی برای واردات مرکبات تازه از آفریقای‌جنوبی برقرار کرده که از نظر تولیدکنندگان این محصول بسیار سختگیرانه است به نحوی که فعالیت آنها را به مخاطره انداخته؛ از اینرو به سازمان جهانی تجارت شکایت کرده‌اند.

براساس ادعاهای انجمن تولیدکنندگان مرکبات تازه آفریقای‌جنوبی این الزامات در ماه جولای (تیر) زمانیکه از قبل مقادیر بسیار زیادی مرکبات تازه در کانتیرها به وسیله کشتی‌ها به بنادر کشورهای اروپا رسیده بود وضع  و اجباری شده و درنتیجه خروج آنها از کانتینرها متوقف مانده‌است.

به عقیده «ژوستَن شادویک» مدیر این انجمن این میوه تازه که هیچ مشکلی ندارد در حال نابودیست و این یک فاجعه است.»

اتحادیه اروپا نیز ادعا می‌کند مرکبات تازه آفریقای‌جنوبی به نوعی آفت آفریقایی آلوده‌اند. از اینرو از تولیدکنندگان خواسته قبل از تحویل، محصولات خود را به مدت ۲۵ روز در دمای دو درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن نگهدارند تا این آفت از بین برود. به نظر تولیدکنندگان این کار به هیچ وجه ضرورتی ندارد و خود آنها از قبل اقدامات لازم برای سالم بودن محصولاتشان را انجام داده‌اند.

براساس شکایتی که آفریقای‌جنوبی در سازمان جهانی تجارت مطرح کرده این الزامات «نادرست، تبعیض‌آمیز و اغراق آمیز» هستند. از نظر این کشور محصولاتی که از قبل بسیار آزمایش شده و مورد پذیرش مشتریان خود هستند شایسته چنین برخوردی نیستند.

این اختلاف تجاری عواقب ناگوار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی درپی خواهد داشت. اروپا برای این محصولات بازار مهم و بزرگیست. با سهم ۳۷درصدی صادرات مرکبات تازه آفریقای جنوبی به اروپا که ارزش آن به دو میلیارد یورو می رسد.

تولید مرکبات تازه در کشوری که بیش از یک سوم جمعیت آن بیکارند ۱۲۰هزار نفررا مشغول به کار کرده‌است. طبق قوانین جدید  که تولیدکنندگان را غافلگیر کرده ۳.۲ میلیون کارتن میوه تازه به ارزش تقریبی۳۵ میلیون یورو در بدو ورود به اروپا غیرقابل استفاده اعلام شده‌اند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا ادعا می‌کند این الزامات تازه براساس قوانین سازمان جهانی تجارت است.

درعین حال این سازمان موظف است به اختلافات موجود تجاری میان اعضای خود رسیدگی کند. طرفهای درگیر ۶۰ روز فرصت دارند با یکدیگر مذاکره کنند تا اختلافات حل شود. در غیر اینصورت شاکی می تواند تقاضای انجام داوری به وسیله سازمان جهانی تجارت کند.

منبع: روزنامه پاریزین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا