کد خبر: 22050195928
جهانروزنامه

عفو رئیس سامسونگ برای نجات اقتصاد کره جنوبی

«لی جِی یانگ» رئیس سامسونگ که به دلیل فساد مالی و اختلاس در ژانویه ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) محکوم شده بود به منظور ایفای نقش خود در نجات اقتصاد کره جنوبی مورد عفو قرارگرفت.

البته این امر در کره‌جنوبی سابقه طولانی دارد. در گذشته نیز بسیاری از مدیران شرکت های تجاری که دادگاهی شده بودند مورد نرمش نظام قضایی واقع شده‌اند.

در کره جنوبی بروز بحران اقتصادی وسیله‌ای برای توجیه نرمش در مقابل مدیران فاسد شرکتهای تجاری است. اخیرا «لی جِی یانگ» رئیس سامسونگ در همین چارچوب مورد عفو رئیس جمهور قرار گرفت. او علاوه بر فساد مالی و اختلاس به ارتشاء نیز محکوم شده بود. عفو او با وساطت وزیردادگستری کره‌جنوبی انجام شد.

توجیه وی بروز بحران اقتصادی و لزوم ایفای نقش رئیس سامسونگ در برون رفت از آن است. وی که ۲۷۸ امین فرد ثروتمند جهان است پس از گذراندن ۱۸ ماه زندان درماه اوت۲۰۲۱ (مرداد۱۴۰۰) آزاد شد؛ البته او به پنج سال انفصال از کار نیز محکوم شده‌بود که با برخورداری از عفو ریاست جمهوری در روز جمعه۱۲ اوت(۲۱ مرداد) انفصال از کار او نیز لغو شد و او می تواند کاملا فعالیت های خود را از سر گیرد.

وزیردادگستری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بروز بحران اقتصادی در جهان پویایی و سر زندگی اقتصادی در کره‌جنوبی را به مخاطره انداخته و بیم آن می‌رود که رکود اقتصادی طولانی گریبانگیر اقتصاد  کشور شود.

«لی جِی یانگ» رئیس سامسونگ وعده داده با ایجاد اشتغال و سرمایه گذاریهای مستمر سهم خوبی درخروج از این وضعیت بد اقتصادی برعهده گیرد.» او به دلیل فساد گسترده مالی زندانی شده بود و عملکرد او منجر به سرنگونی خانم«پارک گون هی» رئیس جمهورسابق کره‌جنوبی به عنوان اولین سازنده تلفن های همراه هوشمند در جهان شد.

این نوع نرمش در مقابل مفسدان مالی واقتصادی در کره‌جنوبی تقریبا به شکل یک سُنَت درآمده است. «لی جِی یانگ» به همراه سه فعال اقتصادی دیگر مشمول این عفو شده‌اند.

در میان آنها «شین دونگ بین» رئیس شرکت معظم «لُت» فعال در زمینه‌های: «تولید شیرینی، نوشیدنی و غذاهای فوری، ارائه خدمات هتلداری، فناوری اطلاعات، خدمات مالی و بیمه، تجارت کالا، صنایع شیمیایی، ساخت‌وساز و توسعه املاک و مستغلات» نیز به چشم می‌خورد. او در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) به جرم فساد اقتصادی به دو سال و نیم حبس تعلیقی محکوم شده بود.

از این قبیل موارد در کره‌جنوبی زیاد مشاهده می‌شود. فعالان اقتصادی فراوانی وجود دارند که به موارد فساد اقتصادی محکوم می‌شوند و سپس محکومیتهایشان کاهش می‌یابد.

بنا برادعای مقامات، هدف دولت نجات اقتصاد بحرانی این کشوراست. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این نوع نگرش منجر شده تا فعالان اقتصادی کره‌جنوبی هیچ مانع قانونی در مقابل خود احساس نکنند.

موارد فساد اقتصادی دیگری نیز متوجه «لی جِی یانگ» رئیس سامسونگ است. وی در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) در جریان ادغام دو شرکت تابعه سامسونگ مرتکب تخلفات حسابداری شده و به همین دلیل محاکمه شده بود؛ اما هنگام سفر اخیر «بایدن» رئیس جمهور آمریکا به کره‌جنوبی و بازدیدش از کارخانه تولید تراشه‌های الکترونیکی سامسونگ وی از حضور در جلسه دادگاه معاف و به مراسم استقبال از «بایدن» به همراه «یون» رئیس‌جمهور کره دعوت شد.

منبع: روزنامه لیبراسیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا