کد خبر: 06060198594
انرژیجهانروزنامه

انصراف«توتال انرژی» از ادامه مشارکت با «نواتِک»

شرکت فرانسوی «توتال انرژی» در مورد انصراف از ادامه مشارکتش با شرکت نفتی «نواتِک» روسی می‌گوید: «در ماه جولای(تیر) این انصراف از ادامه مشارکت به طرف روسی اعلام شد اما مقامات روسیه به تازگی آن را پذیرفته‌اند.»

روزنامه«لوموند» درابتدای هفته فاش ساخت میعانات گازی موجود در میدان گازی مورد مشارکت «توتال انرژی و نواتِک» به نفت سفید تبدیل شده و به عنوان سوخت هواپیماهای جنگی روسیه در جنگ با اوکراین استفاده شده‌است.

«توتال انرژی» جمعه ۲۶اوت (۴شهریور) اعلام کرد طرف روسی انصرافش از سهم ۴۹درصدی خود در شرکت«تِرنِفتگاز» روسی رابرای فعالیت در میدان گازی« تِرموکارستووُیی» پذیرفته‌است.

روزنامه لوموند به همراه برخی دیگر از سازمانهای مردم نهاد گزارشی از فعالیتهای این میدان گازی منتشر کرده‌اند. براین اساس در این میدان گازی میعانات گازی پالایشگاهی تولید و به نفت سفید تبدیل شده‌اند.

این نفت سفید به عنوان سوخت هواپیماهای نظامی در جنگ با اوکراین استفاده شده‌است. شرکت «توتال انرژی» ضمن تکذیب مطالب منتشرشده در روزنامه لوموند اعلام کرد فعالیتهای مربوط به انصراف از مشارکت با طرف روسی چندین هفته است آغاز شده‌است.

براین اساس طرف روسی ۱۸ جولای (۲۷تیر) موافقت مشروط خود را با خرید سهم ۴۹ درصدی «توتال انرژی» اعلام کرده‌است. میزان سهام شرکت«تِرنِفتگاز» نیز ۴/۱۹ درصد است.

البته این موافقت مشروط به «فراهم شدن شرایط اقتصادی برای توتال انرژی در بازیابی سرمایه خود در این میدان است.» هیچ عدد و رقمی در این مورد از سوی طرفین اعلام نشده‌است.

«نواتک» تصاحب ۱۰۰ درصدی این میدان گازی را اعلام کرده‌است. ۸اوت (۱۷مرداد) تقاضای فروش سهم ۴۹ درصدی «توتال انرژی» به مقامات روسی و ۲۵اوت(۳شهریور) موافقت مقامات روسی اعلام شد و جمعه ۲۶ اوت (۴شهریور) شرکتهای «نواتِک و توتال انرژی» توافقنامه‌نهایی فروش سهام را امضاء کردند.

غول نفتی فرانسوی همچنین «این اقدام را برگرفته از اصولی می‌داند» که از ابتدا با شریک روس خود در ماه مارس (اسفند۱۴۰۰) معین کرده‌ بود.

پس از آغاز درگیریهای میان روسیه و اوکراین این شرکت نفتی فرانسوی اعلام کرد در برنامه‌های جدید در روسیه سرمایه‌گذاری نخواهدکرد و صرفا برنامه‌های موجود خود در زمینه گاز مایع با همکاری شرکت «یَمَل» را حفظ می‌کند.

شرکت نفتی فرانسوی که پس از افشاگری روزنامه لوموند تحت فشار قرارگرفته؛ اعلام کرده برای نیروی هوایی روسیه نفت سفید تولید نکرده‌است.

«دیمیترو کولِبا» وزیر امورخارجه اوکراین پس از انتشار این مطالب در روزنامه لوموند در توئیتی نوشت: «فرانسه باید برای مشارکت در قتل و غارت مردم اوکراین شرم کند.»

برخی مقامات فرانسوی نیز خواستار پیگیری جدی این موضوع  به منظور روشن شدن اتهامات وارده به « توتال انرژی» شدند. این شرکت جمعه۲۶ اوت(۴شهریور) مدارک شرکت «نواتِک» را مبنی بر اینکه نفت سفید تولیدی به هیچ وجه در هواپیماهای جنگی روسیه استفاده نشده؛ منتشر کرد.

درعین حال «گرین پیس فرانسه» با توجه به استمرار فعالیتهای تجاری شرکت«توتال انرژی» در روسیه  اعلام انصراف از ادامه مشارکت با طرف روسی را «مبهم و غیر شفاف» ارزیابی‌کرده و ازاین شرکت خواسته است سهام خود را به «نواتِک» به عنوان تجهیزکننده ارتش روسیه بفروشد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا