کد خبر: 0708995520
دولتروزنامه

انتقاد ربیعی از طرح‌های بدون پشتوانه مالی مجلس

سخنگوی دولت می‌گوید ظاهراً مسابقه‌ای برقرارشده است که عده‌ای به نام کار کردن برای مردم طرح‌هایی را می‌دهند که منابع آن معلوم نیست

به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت ظاهراً مسابقه‌ای برقرارشده که عده‌ای به نام کار کردن برای مردم طرح‌هایی را می‌دهند که منابع آن معلوم نیست.

به گزارش ایرنا علی ربیعی روز  سه‌شنبه در نشست خبری با تبریک هفته وحدت در پاسخ به خبرنگاری گفت: تا همین چند روز پیش‌طرحی در مجلس پیگیری می‌شد که خواستند پول آن را از محل منابع کارگران و بازنشستگان تأمین کنند و شیرینی سفره بازنشستگان را که دولت با سختی طرح همسان‌سازی را برای آنان تهیه‌کرده بود بگیرند. خوشبختانه جامعه کارگری در برابر این‌گونه طرح‌ها مقاومت نشان داد و باعث عقب‌نشینی طراحان این‌گونه طرح‌ها گردید. این ارائه طرح و عقب‌نشینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وی ادامه داد: معتقدیم هر تصمیم این‌چنین باید با همکاری و هماهنگی دولت به جلو برود. قطعاً هم ما هم از هیچ کار و هیچ فرصتی که وضعیت معیشت مردم را بهبود بدهد، دریغ نخواهیم کرد اما باید طرح‌ها محاسبه‌شده و امکان‌پذیر باشد و بار اضافه بر دوش مردم نگذارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: طرح‌هایی که ارائه می‌شود، نباید طوری باشد زندگی مردم را سخت‌تر ایجاد کند و با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم ولی تلخی میان‌مدت و درازمدت با آن ایجاد شود.

وی در توضیح پیگیری این طرح و منابع آن گفت: ابتدا گفتند که این پول از تبصره ۱۴ داده شود، درحالی‌که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم چون بنزین داخلی فروش نرفته بود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: در مرحله بعد گفتند از تراکنش‌های بانکی پول بردارید همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. این‌ها قابل‌محاسبه و کارهای عمیق درازمدت است. گفتند این هم نمی‌شود بنابراین برویم سراغ گمرک.

 وی ادامه داد: قرار بود مبنای محاسبه گمرک ارزش ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل کرده و این پول را به دست بیاورند، اتفاقی که می‌افتاد این بود که قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می‌یافت. همین افزایش قیمتی که الآن هست و ما باید مدام تدبیر کنیم آن را پایین بیاوریم ۱۲۰ درصد دیگر اضافه می‌شد. بعضی از کالاها ۷۰ درصد تعرفه دارند چگونه می‌خواستیم آن را افزایش دهیم.

 ربیعی خاطرنشان کرد: سه‌شنبه صبح آقای دکتر همتی فهرستی از اقلام را قرائت کرد که اگر این تصمیم اتخاذ شود، قیمت‌ها به کجا می‌رسد پس این را هم کنار بگذاریم، بعد گفتند که از سرجمع بودجه برداریم، بودجه‌ای که خودش کسری دارد چگونه از سرجمع آن پول برداریم.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: درنهایت گفتند پولی که به تأمین اجتماعی برای همسان‌سازی به بازنشستگان دادیم، بخشی از آن را به این اختصاص بدهیم مگر حقوق که دادیم را چگونه می‌توانیم پس بگیریم. اتفاقاً یک استراتژی درست است که دولت انجام می‌دهد، افزایش حقوق است و باید به این سمت برویم و قدرت خرید را با این افزایش‌ها دنبال بکنیم بنابراین این را هم کنار گذاشتیم.

وی گفت: اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان‌پذیر است و آیا آن نهاد اصلاً منابع مالی دارد و اینکه ما چقدر قابل‌فروش داریم.

 ربیعی تأکید کرد: من به‌طور روشن و واضح اعلام می‌کنم دولت با این طرح مخالف است. دولت معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان‌مدت و درازمدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت بگیرد. درعین‌حال دولت از هر فرصتی برای ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استفاده خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری بابیان اینکه در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی هستیم و بودجه ۱۴۰۰ در پیش روی ماست، گفت: ما در سال ۹۹ تصمیم گرفتیم همسان‌سازی کنیم عمل شد، تصمیم گرفته شد در این سال به دهک‌های پایین سبد داده شود داده شد و تصمیم گرفته شد مستمری‌بگیران نهادهای حمایتی تقویت شوند، که تقویت شد.

 سازمان برنامه طرح جامع و دقیقی درزمینه سیاست‌های جبرانی ارائه می‌کند

 سخنگوی دولت اضافه کرد: بنای ما بر این است که آنچه فکر می‌کنیم به‌طور ماندگار و بدون کمترین اثر منفی صورت بگیرد را دنبال کنیم. ما با هرگونه کمک به مردم وزندگی مردم موافقیم اما معتقدیم که این طرح امکان تحقق ندارد. راه پیش‌بینی‌شده برای کم کردن فشار مردم این نیست و فشار را بر زندگی مردم خواهد افزود.

به گفته ربیعی چندین جلسه از چند ماه گذشته این بحث همواره در دولت بود که در قالب یک لایحه طرح بهتر جامع‌تر و عملی‌تر ارائه شود تا بتوانیم به زندگی اقشار پایین کمک کنیم و احیاناً اگر نرسیم در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت این اقدام را صورت خواهد داد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: یک برنامه عملی برای این‌که در شرایط تحریم افزایش قیمت ارز ناشی از کاهش عرضه آن و سخت شدن زندگی مردم سیاست‌های جبرانی باید اتخاذ شود. با این اعتقاد سازمان برنامه مکلف شده طرحی جامع‌تر و دقیق‌تر را آماده کرده و یا در قالب لایحه بودجه این را ارائه خواهد کرد.

 ابطال خصوصی‌سازی قانون دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص نظر دولت در خصوص ابطال واگذاری‌ها اظهار کرد: این کارگروه مطابق دستور و مطالبه رهبر معظم انقلاب تشکیل‌شده است. ایشان از دولت مطالبه کردند و تشکیل این کارگروه تائید سران سه قوه را دارد و نمایندگان هر سه قوه حضور دارند، دو نفر از قوه قضاییه و دو نفر از قوه مجریه در این کارگروه حضور دارند بنابراین کمیته بین قوه‌ای است.

وی افزود: در مورد موانع پیش روی جهش تولید تاکنون بحث کردند این کارگروه اقدامات بسیار خوبی داشته و تصمیمات مهم و تأثیرگذاری اتخاذ کرده است. اگر لازم باشد در حمایت از خصوصی‌سازی واقعی تصمیم‌گیری شود حتماً تصمیمات مناسب را اتخاذ خواهد کرد

ربیعی با اشاره به تصمیمات این کارگروه گفت: اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی که اولویت بخش صنعت و معدن بوده که اختصاص یافت و به تصویب شورای پول و اعتبار هم رسید و به بانک‌ها ابلاغ شد. همین کارگروه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن تصویب کرد.

 وی ادامه داد: همین کارگروه مصوب کرد که میزان سرمایه در گردش بنگاه‌ها به نود درصد فروش سال گذشته بنگاه‌ها افزایش پیدا کند. در مورد اخذ مجوزها و استعلامات نیز تصمیمات مهمی گرفته که تصمیمات آن به دولت آمد و  هفت‌بند ‌آن در دولت هم تصویب شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: آیا این کارگروه با حضور سه قوه جای چنین دیدگاهی در مورد آن وجود دارد ‌آنچه درباره آن تأکید شده این نیست که یک نفر از این قوه به شرکت و کارخانه برود و اعلام کند خصوصی‌سازی باطل است. ابطال خصوصی‌سازی قانون و روال قانونی می‌خواهد. خصوصی‌سازی شورایی دارد که نمایندگان اتاق‌ها و بخش معدنی و قوای دیگر هم در آن هستند و در ‌آنجا تصمیم‌گیری می‌شود. ابطال آن‌هم قانون دارد. شورایی هست که میان قوه‌ای هست. کسی نباید جایی اعلام کند باید در همین مسیر حرکت کنیم.

ربیعی بابیان اینکه جهانگیری کارهای موفقی در این کارگروه دنبال کرده است، افزود: آنچه در اینجا بحث شده این بوده که شورای حل اختلاف تصمیم بگیرد کما اینکه تصمیم گرفت. هر فردی بلند نشود به بازدید برود و اعلام کند و اطلاعیه بدهد. این کشور را دچار هرج‌ومرج می‌کند. قوه مقننه و قضاییه نماینده دارند می‌توانند مطرح بکنند و آن را دنبال کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا