کد خبر: 09090058471
روزنامهصنعت و معدن

با شعار پرهیز از دولتی ‎سازی، اقتصاد به سوداگران سپرده شد

احد عظیم‌زاده: نهادهای اجرایی هیچ کدام از فرمایشات رهبری که باعث رونق اقتصاد کشور می­ شود را به درستی عملیاتی نکرده و حمایت­ های ویژه ­ای که مدنظر معظم­له بوده را محقق نکرده ­اند

احد عظیم‌زاده را شاید کمتر کسی در ایران نشناسد. او سال‌هاست که در حوزه فرش دستباف حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. او از جمله کسانی است که تلاش کرده تا اصالت را از فرش ایرانی یاد بگیرد و فراموش نکند که به این آب و خاک تعلق دارد از همین روست که با افتخار همیشه اعلام می­کند که در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری نکرده و تمام سرمایه و هم و غم خود را برای اشتغال­زایی در ایران به کار گرفته است.

اما او و دیگر کارآفرینانی که در این مسیر گام بر می ­دارند، با چالش ­های جدی مواجه بوده ­اند و به خصوص در سال­های اخیر در جریان تحریم­ها و جنگ اقتصادی برای آنکه بتوانند در خط مقدم این جنگ نقش موثر داشته باشند متحمل مشکلات فراوانی شده‌اند. اما آنچه برایشان گذشته، می­تواند راهگشای دولتمردان دولت سیزدهم باشد، آنچه می­خوانید گفتگوی روزنامه عصراقتصاد است با این کارآفرین ایرانی.

با اینکه می دانیم اسم و برند شما برای مخاطبان ما شناخته شده است ولی به رسم ادب خوشحال می‌شویم که دوباره خود را برایمان معرفی کنید.

من احد عظیم‌زاده هستم، از ۷ سالگی شروع به بافت فرش کردم و در ۱۷ سالگی در بازار تبریز مشغول شدم و از آن روز تا به امروز روز به روز پیشرفت کردم؛ پیشرفت‌هایی که یکی از آن‌ها اختراع فرش گرد بود. در حال حاضر مدیریت مجموعه فرش عظیم‌زاده را برعهده دارم که معرف حضور ایرانیان و جهانیان هست، برندی که تنها برند ثبت شده در ژنو بوده و نشان دهنده بین المللی بودن فعالیت‌های برند ما نیز هست.

یک برند بین‌المللی در دوره تحریم چگونه فعالیت می‌‎کند؟

ما در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر بازار داخلی قرار داده­ایم؛ زیرا تولید و صادرات فرش در این مدت تحریم به دلیل از دست رفتن بازارهای جهانی کمتر شده است. البته یادتان نرود ما بازار را از دست نداده­ایم، بلکه آن­ها از بهره برداری فرش ایرانی و ظرافت و هنر هنرمندان ما محروم شده‌اند.

در سال‌های قبل بیشترین صادرات به بازارهای دو کشور آمریکا و عربستان صورت می‌گرفت که این صادرات متوقف شد.

با این حال بعد از ۵ سال، از حدود یک ماه پیش، عربستان واردات فرش دستباف از ایران را آزاد اعلام کرد. در این شرایط اگر توافق با گروه ۴+۱ صورت بگیرد و تحریم ها برداشته شود. به طور حتم صادرات به این کشور دوباره آغاز می شود، به همین دلیل من آینده صادرات فرش را روشن می‌بینم.

صادرات فرش نیاز به تولید آن نیز دارد و شما علاوه بر اینکه رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز هستید خود تولیدکننده فرش دستباف نیز هستید یعنی خودتان فرشی را که میفروشید می­بافید در حال حاضر چند نفر برایتان کار می­کنند و میزان اشتغال­زایی شما چگونه بوده است؟

در حال حاضر ۱۲۰۰  نفر بافنده در مجموعه عظیم‌زاده در حال فعالیت هستند. سال های سال هم این برند جز بهترین برندهای فرش ایرانی بوده که هم در داخل و هم در بازار بین­الملل حرفی برای گفتن داشته است به همین دلیل بود که ما توانستیم در چند سال متوالی اولین صادرکننده فرش ایرانی باشیم.

کسی که ادعای کارآفرینی می­کند باید نوآور؛ باشد زیرا طرح­هایی که در بازار وجود دارد دیگر اشباع شده است و برای ورود به  بازارهای جهانی باید سلیقه آنها را دانست و نسبت به آن چه مشتری از ما می­خواهد فرش بافت. از این روست که بافندگی فرش دستباف را نیز خود بر عهده گرفتیم تا فرش­های تولیدی با سلیقه مشتریان تطابق پیدا کند.

سال‌هاست که دولت و مجلس ادعا می‌کنند در حال حمایت از کارآفرینان هستند؛ آیا با حجم زیاد اشتغال‌زایی صورت گرفته از سوی شما، حمایتی هم از سوی نهادهای مرتبط برای مدیریت و توسعه کاریتان صورت گرفته است؟

حمایت از کارآفرینان وجود ندارد و تنها در حد شعار است. در کشورهای پیشرفته تسهیلات زیادی را برای کارآفرینان قائل می­شوند ولی در ایران دولت از حال کارآفرینان خبر ندارد و بجز سنگ اندازی و دخالت هیچ اقدام عملی در جهت حمایت از آنها انجام نمی­شود. حتی وقتی کارآفرین برای تامین مالی به دنبال دریافت تسهیلات بانکی می­رود با قوانین سخت­گیرانه و سودهای ناعادلانه باعث به تعطیلی کشیدن کارگاه­های تولیدی ایشان می­شوند و اینگونه به تولید کشور ضربه زده و اقتصاد را فلج می­کنند.

مقام معظم رهبری چندین سال است که  به صورت مستقیم و با نام­گذاری سال ها به نام تولید تلاش کرده است تا مسئولان کشور را متوجه امر تولید داخل کند با این حال نهادهای اجرایی هیچ کدام این فرمایشات گران­بها را که باعث رونق اقتصاد کشور می­شود به درستی عملیاتی نکرده و حمایت­های ویژه­ای که مدنظر معظم­له بوده، محقق نکرده‌اند.

حتی از کارآفرینان برتر در حوزه حمایت­ها برای رشد اقتصادی کشور بهره نبرده­اند و در مقابل به نظر می­رسد تلاش می­شود تا اقتصاد به تجار سپرده شود آنهم نه تجار واقعی که در جهت رونق تولید فعالیت می­کنند، بلکه واگذاری اقتصاد به سوداگران را شاهد هستیم؛ آنهم با شعار پرهیز از دولتی سازی!. همین رویکرد اشتباه سبب شده است تا مردم در ارز سرمایه‌گذاری کنند در حالی که بازار ارز باید محدود به صادرات و واردات باشد و نقدینگی مردم و سرمایه­های آنها در جای درست آن یعنی تولید، سرمایه‌گذاری شود.

و اگر حتی امروز دولت از کارآفرینان حمایت کند مشکل بیکاری حل خواهد شد به طور مثال اگر مجموعه عظیم‌زاده بتواند از حمایت های دولتی بهره ببرد می‌تواند نیروهای خود را تا ۲۰ هزار نفر افزایش دهد.

از بانک ها نام بردید آیا می‌خواهید بگویید که بانک­ها مقصر اصلی وضع موجود و تعادل نداشتن تولید در کشور هستند؟

بله این گذاره درست است؛ زیرا در دیگر کشورها نقدینگی از سوی بانک­ها برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار فراهم می­ شود و بانک‌ها در این کشورها تنها بانک­داری می­ کنند و بجز آن، کار اقتصادی دیگری انجام نمی ­دهند ولی در ایران بانک ها بنگاه­داری هم می‌کنند و بسیاری از تسهیلاتی را که هر ساله اعلام می­ کنند به کارآفرینی و تولید پرداخت شده، در واقع به زیرمجموعه ­های خود پرداخت کرده­اند.

مشکلات دیگر این حوزه از منظر شما چیست؟

به نظر من دولت از اقتصاد و مشکلات اقتصادی آن به درستی اطلاع ندارد. به خصوص مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد. از طرفی دیگر نمایندگان مجلس با اینکه در دوران رای‌گیری وعده ها و حرف‌های قشنگی در حمایت از بخش خصوصی می­ زنند ولی پس از انتخاب شدن تا رای‌گیری بعدی آنها را فراموش می­ کنند و در این مدت حتی یک جلسه با آنها برای شنیدن مشکلاتشان برگزار نمی­ کنند.

شما پاسخ دهید بطور مثال آیا نمایندگان تبریز با بخش خصوصی فعال در حوزه فرش تا امروز جلسه گذاشته ­اند؟! با اینکه می­دانند که فرش دستباف در این استان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار کرده است.

درپایان اگر حرفی باقی مانده است بیان کنید؟

باید برای توسعه اقتصاد کشور از بازارهای جهانی کالای ایرانی حمایت شود از همین رو است که باید گشت و سرمایه گذاران واقعی در حوزه صادرات و تولید کالای ایرانی را پیدا کرد من افتخار می­کنم که اعلام کنم تنها سرمایه‌گذار ایرانی هستم که در خارج از ایران هیچ گونه سرمایه ­گذاری نکرده‌ام؛ این در حالی است که حتی مردم عادی در این سال‌ها سرمایه‌های خود را از کشور خارج کرده و در املاک کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ البته باید این موضوع ریشه‌یابی شود که چرا سرمایه‌ها در حال فرار از بازار ایران هستند و باید یک فکر عملی برای آن صورت گیرد؛ زیرا سال هاست که می‌بینم حرف در حوزه اقتصاد در این کشور زیاد است ولی عملی وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا