کد خبر: 05119913500
اقتصاد کلانجهانروزنامه

تاوان انزواطلبی برتانیا

ماهی‌های در حال پوسیدگی، قفسه‌های خالی و انبوهی از پرونده‌های اداری واقعیت برگزیت را به انگلیسی‌ها نشان داد

مترجم: فاطمه موسی‌‌زاده

ممکن است مراحل برگزیت کامل و گرد و غبار آن نیز گرفته شود، اما شبح آن مدت‌های طولانی بر فراز انگلیس باقی خواهد ماند.

با وجود تمام هیاهوهایی که در زمان توافق نخست‌وزیر بوریس جانسون با بروکسل در شب کریسمس برپاشد، واقعیت اجتناب‌ناپذیر خروج از گمرک و مقررات نظارتی اتحادیه اروپا اکنون شروع به خودنمایی کرده است. این واقعیت که این توافق فقط یک هفته قبل از اجرایی شدن آن انجام شده بود ، نشان‌دهنده اخلالی خطرناک در  روند کاری مشاغل بی‌شماری است که به زنجیره‌های تأمین کالا متکی هستند.

با وجود ادعاهای مکرر جانسون مبنی بر اینکه برگزیت یک فرصت عالی برای صادرکنندگان انگلیس است و منجر به احیای تجارت آزاد می‌شود، واقعیت بسیار متفاوت است: گفته می‌شود ماهی‌های تازه‌صید‌شده پوسیده می‌شوند؛ زیرا صادرکنندگان نمی‌توانند آنها را به اتحادیه اروپا برسانند؛ در حالی که شرکت‌های تدارکاتی تردید دارند که واردات و صادرات در درازمدت برای بسیاری از مشاغل مفید خواهد بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در روز جمعه  از سوی «اچ. آی. اس مارکیت» برآمد ناشی از برگزیت و همه‌گیری ویروس کرونا ، اقتصاد انگلیس را به یک انقباض شدید سوق داده است.

اگرچه باید موجب شرمساری نخست‌وزیر شود که معامله وی زندگی بسیاری از صنایعی را که پس از برگزیت مدافع آن بوده‌اند ، بسیار دشوار کرده است، اظهارات عمومی جانسون درباره این موضوع نشان می‌دهد او از واقعیتی که بسیاری با آن روبه‌رویند، غافل است.

سخنگوی دولت انگلیس درباره عواقب فوری موانع تجاری اعمال‌شده گفت: «از همان ابتدا روشن بود که اتحادیه گمرکی و بازار واحد را ترک خواهیم کرد و این بدان معناست که پس از پایان دوره انتقال  فرآیندهای جدیدی وجود خواهد داشت.»

نمونه بارزترین پیامدی که برگزیت در تجارت انگلیس بر جای می‌گذارد، مربوط به صنعت ماهیگیری اسکاتلند است. با وجود ادعاهای دولت در جریان مذاکرات برگزیت مبنی بر اینکه صنعت ماهیگیری بسیار نزدیک به بالای لیست اولویت‌های صادرات قرار دارد، واقعاً این ترس وجود دارد که کل صنعت طی چند هفته سقوط کند.

برخی صادرکنندگان بازار اروپا را یک‌شبه از دست داده‌اند. تقریباً هر روز تصاویری از بازارهای ماهی خالی و قایق‌های بسته شده، در فضاهای  اجتماعی پخش می شود.

جیمز ویترز، مدیرعامل شرکت غذا و نوشیدنی اسکاتلند، داستان‌هایی از شناور بودن  قایق‌های اسکاتلندی شنیده است که ۴۸ ساعت برای پردازش صید در دانمارک، فقط برای اینکه بار آنها وارد بازار واحد شود، منتظر بوده‌اند.  درصنعتی که حاشیه سود آن معمولاً ناچیز است، هر ساعتی که صرف کاردر زمینه ورود به بازار می شود، هم برای تازه بودن محصول و هم برای بهره‌وری تجارت بسیار مهم است.

جانسون هنگامی که در این مورد تحت فشار قرار گرفت ، اظهار کرد که فکر می کند این مسائل مثل دندان درآوردن است و تقصیر توافق یا موانع ایجاد‌شده بر عهده او نیست.

سخنگوی او  توضیح می‌دهد که دولت برای سهولت روند کار ۲۳ میلیون پوند (۳۱.۴ میلیون دلار) برای صنعت در نظر گرفته است.

در اوایل این هفته وقتی از جانسون  به طور خاص در مورد صنعت ماهیگیری سوال شد ، بار دیگر ‌ا‌نکار کرد که مشکلات پیش روی صادرکنندگان با توافق اوارتباط دارد. نخست‌وزیر انگلیس تعطیل شدن رستوران‌ها را به دلیل همه‌گیری کووید دانست.

با این حال ، ویترز معتقد است که پول به‌سرعت تمام خواهد شد  و بدون توافق جدید با اتحادیه اروپا ، این نوع صادرات ممکن است پایدار نباشد.

صحنه‌های اسکاتلند ممکن است به اندازه کمبود غذا و کامیون‌های جا‌مانده که بسیاری پیش‌بینی کرده بودند پس از برگزیت  اتفاق می‌افتد، دردناک  نباشد؛ اما خسارت واردشده که اکنون در داده‌های اقتصادی نشان داده شده است، غیر قابل انکار است.

اچ. آی. اس مارکیت جمعه اعلام کرده است مسائل برگزیت باعث کاهش سرعت ناشی از محدودیت‌های همه‌گیری می‌شود و همچنین  باعث طولانی شدن زمان تحویل کالا به تامین‌کنندگان خواهد شد.  بر اساس آمار  اچ. آی. اس مارکیت ، در حالی که ۳۳درصد از تولیدکنندگان گزارش کاهش صادرات را مستقیماً با بیماری همه‌گیر مرتبط دانستند، حدود ۶۰درصد این کاهش را به برگزیت مرتبط دانسته‌اند.

فوریج پلاس که یک شرکت تجارت تغذیه اسب واقع درمنطقه ولز اعلام کرده است ده‌ها بسته ارسالی این شرکت  به مقصد اروپا به دلیل اشکالات موجود در سیستم های جدید شرکت حمل و نقل برای پردازش اطلاعات گمرکی برگشت خورده است.  سارا بریث وایت، بنیانگذار این شرکت،  به گزارشگر سی.ان.ان گفت: «این نوعی  آشفتگی  است.»

در بین شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های تدارکاتی واقعا نگرانی وجود دارد که در ماه‌های آینده اوضاع بسیار بدتر شود.

چند منبع در بخش‌های آسیب دیده به گزارشگر سی.ان.ان گفتند که مصرفکنندگان انگلیس هنوز ]در مقایسه با آنچه پیش خواهد آمد[، مشکل  زیادی ندارند؛ زیرا ژانویه یک ماه آرام در بنادر است و انگلستان کالاهای خود را ذخیره می‌کند تا برای یک برگزیت بدون معامله آماده شود. اما این وضع می‌تواند با افزایش حجم تجارت طی ماه‌های آینده تغییر کند و سیستم‌های مرزی را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

این اوضاع می‌تواند منجر به کاهش تدریجی تنوع محصولات تازه در دسترس خریداران انگلیسی شود. سخنگوی اتحادیه تدارکات و حمل‌نقل انگلیس گفته است: «ممکن است که ما مجبور باشیم  به یک رویکرد فصلی برای خرید برگردیم یا محدوده محدودتری برای انتخاب داشته باشیم.» این ممکن است بدان معنا باشد که پس از  چندین دهه برخورداری از میوه و سبزیجات تازه در همه اوقات سال ، انگلیسی ها مجبور شوند که توت فرنگی را صرفا به عنوان غذای تابستانی ببینند.

ایرلند شمالی منطقه‌ای است که کمبود غذا می تواند در آن به سرعت به یک موضوع واقعی تبدیل شود. با این حال، تصاویر قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌های این منطقه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. به دلیل موقعیت منحصر به فرد ایرلند شمالی ، این منطقه از بقیه بریتانیا درباره برگزیت جداشده است و در داخل بازار واحد اتحادیه اروپا باقی مانده است که این وضع واردات مواد غذایی از انگلیس را بسیار دشوار می کند. سایمون کوونی، وزیر امور خارجه ایرلند گفت تصاویری که قفسه‌های خالی در سوپرمارکت‌های ایرلند شمالی را نشان می‌دهد به وضوح یک مسئله برگزیت و بخشی از عوارض واقعیت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است.

کارشناسان تجارت نگران کاهش تدریجی تجارت اتحادیه اروپا و انگلیس هستند. دیوید هنیگ، مدیر  مرکز اقتصاد سیاسی بین المللی اروپا در انگلستان، می‌گوید: «کاهش آهسته از جهاتی خطرناک‌تر از کمبود ناگهانی مواد غذایی است.» او می افزاید: «من به ویژه نگران این هستم که صادر کنندگان نتوانند سفارش‌های خود را انجام دهند و مشتریان خود را از دست بدهند یا آنها کاملاً  منصرف شوند. این پیام در بلندمدت می تواند برای سرمایه‌گذاری داخلی بسیار مضر باشد.»

 

با وجود اینکه همه درگیر کار سخت برای حل‌و‌فصل مسائل اولیه بودند، آنا جرزیستکا، متخصصی که به عنوان مشاور تجارت و تبادل جهانی در بخش خصوصی کار می‌کند، می‌ترسد که این تلاش  برای نجات صادرکنندگان انگلیس درگیر کافی نباشد. او می‌گوید: «برای بازرگانانی که در حاشیه سود ناچیز کار می‌کنند، یکی دو درصد هزینه اضافی می‌تواند پایان باشد.»

بسیاری از قانونگذاران محافظه‌کار حزب جانسون در حال تلاش برای چگونگی آماده کردن پاسخ برای رای‌دهندگان خود هستند. یکی از اعضای محافظه‌کار پارلمان می‌گوید: «حزب به ما خط‌هایی داد که وقتی توافق به عنوان یک موفقیت بزرگ به دست آمد، آنها را بخوانیم ، اما هرچه زمان می‌گذرد ، مشخص است که بسیاری از شگفتی‌های ناخوشایند در جعبه پاندورا وجود دارد.»

جعبه‌ی پاندورا، به‌روایت افسانه‌های یونانی، جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت از جمله بیماری، مرگ و غیره.

خوشبینی زیادی درباره بهبود اوضاع در میان اعضای میانه‌رو حزب محافظه‌کار انگلیس وجود ندارد. بسیاری به‌شدت نگرانند که کاهش تدریجی ناشی از برگزیت منجر به تلاش اروپا برای فریب مرغ‌های تخم‌طلای انگلیس برای مهاجرت به این قاره شود، به‌ویژه در شهر لندن، که میزبان بسیاری از بزرگترین بانک‌های جهان است.

هنیگ، نماینده محافظه‌کار مجلس می‌گوید: «هنگامی که مه ناشی از کووید تمام  شود ، شرکت‌های خدمات مالی و حرفه‌ای که به دنبال گسترش جهانی هستند ، لندن را می بینند و می فهمند که ما از بسیاری از مزایای رقابتی خود صرف نظر کرده‌ایم.»

او می‌افزاید: «اگر هیچ توافقی در مورد ایجاد هم‌خوانی میان خدمات مالی یا داده‌ها حاصل نشود، این وضع می‌تواند فشار را از طریق نهادی تنظیم‌گری اتحادیه اروپا ایجاد کند و مشاغل تجاری را به این فکر بیندازند که اگر می‌خواهید به بازار اروپا خدمت کنید به راه‌اندازی شغل در لندن فکر نکنید.»

اتحادیه اروپا و انگلستان قرار است در ماه مارس ( ۱۱ اسفند تا ۱۱ فروردین) درباره خدمات مالی به توافق برسند، اما حال و هوای لندن و بروکسل نشان می‌دهد که به زودی انگلستان به حوزه تنظیم مقررات اتحادیه اروپا بازگردد.

سیاستمداران طرفدار برگزیت در حزب محافظه‌کار باید برای رأی‌دهندگان توضیح دهند که چرا نخست‌وزیر خود را تشویق کردند که به رغم هشدارها درباره پیامدها، چنین برگزیت سختی را دنبال کند. آنها چند ماه فرصت دارند تا اوضاع واقعاً خراب شود و تا آن زمان باید جانسون را تحت فشار قرار دهند تا کمی بیشتر با واقعیت برگزیت درگیر شود.

سوالی که بیشترین اهمیت دارد این است: قبل از آنکه کسانی که صریحاً از برگزیت حمایت می‌کنند، بخواهند صفوف خود را بشکنند و حقیقت را بپذیرند ، چقدر باید اوضاع بد شود؛ چراکه خروج از بزرگترین بلوک تجاری جهان عواقب فوری دارد.

منبع: CNN

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا