کد خبر: 03030028554
انرژیجهان

تبدیل بزرگترین منطقه نفتی جهان به قطب تولید هیدروژن

خاورمیانه که بزرگترین منطقه صادرکننده نفت جهان به شمار می رود، به دنبال تبدیل شدن به صادرکننده انرژی پاک هیدروژن سبز است.

به گزارش ایسنا، با توجه روزافزون دولتها و شرکتهای نفتی بین المللی به انرژی پاک، تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس به حوزه هیدروژن علاقمند شده اند به خصوص نوع سبز که از الکترولیز آب با استفاده از برق تولید شده از انرژی خورشیدی یا بادی تولید می‌شود.

انتظار می رود هیدروژن نقش برجسته ای در کاهش انتشار کربن توسط صنایع انرژی بر ایفا کند و خاورمیانه نمی خواهد از این فرصت جا بماند.

از یک سو همزمان با سرعت گرفتن روند گذار انرژی، می خواهد به دنیا نشان دهد که نه تنها نفت خام بلکه می تواند انرژی پاک هم صادر کند.

از سوی دیگر اقتصادهای متکی به نفت برخی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک مصمم به متنوع کردن فعالیت و کاهش وابستگی به نفت و روی آوردن به صادرات انرژی پاک هستند.

در هفته گذشته اعلام دو پروژه هیدروژن سبز در خاورمیانه در تیتر اخبار آمد که یکی راه اندازی نخستین پروژه هیدروژن سبز دوبی در ابعاد صنعتی در منطقه و دیگری رونمایی برنامه های عمان برای ساخت یکی از بزرگترین کارخانه های هیدروژن سبز در جهان بود.

دوبی با همکاری شرکت زیمنس انرژی، سازمان برق و آب دوبی (DEWA) و اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، نخستین تاسیسات هیدروژن سبز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در ابعاد صنعتی که انرژی مورد نیازش توسط نیروی خورشیدی تامین می‌شود را راه اندازی کرد. این کارخانه برای تولید هیدروژن سبز از طریق الکترولیز، در طول روز از برق تولید نیروی خورشیدی پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم استفاده می کند و در شب هیدروژن سبز برای تامین نیروی شهر با انرژی پایدار، به برق تبدیل می‌شود.

انتظار می رود این پارک خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ حداکثر پنج گیگاوات انرژی پاک تولید کند که بزرگترین پایگاه خورشیدی در جهان خواهد بود.

شرکتهای این منطقه، شرکای فناوری بین المللی و تحلیلگران بر این باورند که دوبی و کل خاورمیانه به دلیل برخورداری از نور خورشید فراوان، آینده روشنی در تولید نیروی خورشیدی دارند.

شرکت زیمنس انرژی اعلام کرد با توجه هزینه های اندک برق برای فوتوولتائیک خورشیدی و نیروی بادی در این منطقه، هیدروژن پتانسیل تبدیل شدن به یک سوخت کلیدی در سبد انرژی آینده را دارد و می تواند فرصتهای صادرات انرژی را برای مناطقی که به انرژیهای تجدیدپذیر فراوان دسترسی دارند بگشاید.

کریستین بروچ، مدیرعامل زیمنس انرژی به شبکه سی ان بی سی گفت: بر این باورم که هیدروژن باید یکی از مدلهای تجاری آتی کلیدی در امارات متحده عربی و کل منطقه شود و خواهد شد و این منطقه در آینده صادرکننده این انرژی در جهان خواهد بود.

عمان که عضو اوپک نیست، تولیدکننده نفت دیگری در خاورمیانه است که هفته گذشته برنامه مهمی را در خصوص هیدروژن سبز اعلام کرد. شرکت انرژی دولتی OQ عمان، شرکت اینترکانتیننتال انرژی هنگ کنگ و شرکت اِنِرتک کویت برنامه ای را برای یکی از بزرگترین تاسیسات هیدروژن سبز در جهان معرفی کردند. این کارخانه با ۲۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر فعالیت خواهد کرد و حداکثر ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه و بزرگترین صادرکننده نفت جهان است هم به پروژه های هیدروژن سبز و داشتن سهمی از بازار نوظهور هیدروژن پاک چشم دوخته است. شهر بدون کربن NEOM سال گذشته قراردادی را برای پروژه تولید آمونیاک مبتنی بر هیدروژن سبز به ارزش پنج میلیارد دلار امضا کرد که این محصول را صادر خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تمامی این برنامه ها نشان می دهد که غولهای نفتی خاورمیانه در برابر گذار انرژی و تقاضای جهانی رو به رشد برای محصولات انرژی پاک مصون نمی مانند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا